انتخاب رنگ مناسب نورپردازی نما متناسب

در شهر های بزرگ مهم‌ ترین عناصر شهر ساختمان‌ هایی هستند که با کاربرد‌های مختلف ساخته می‌ شوند. بدیهی است معماری بنا اهمیت زیادی دارد و در کنار آن نورپردازی نما زیبایی و هنر معماری را در شب به شکل باشکوه‌ تری به نمایش می‌ گذارد. امروزه یکی از مهم‌ ترین شاخصه‌ های ساختمان‌ های لوکس مربوط به نورپردازی نمای خارجی آن است.

نمای خارجی ساختمان شامل بدنه اصلی ساختمان، محوطه خارج ساختمان، نماد‌های نزدیک ساختمان و … می‌ باشد. به عبارتی کل چشم اندازی که از بنا در شب رونمایی می‌شود، در مجموعه نورپردازی نما قرار می گیرد.

نورپردازی ساختمان در شهر‌های بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد، همچنان که مشاهده می‌ کنیم متأسفانه در بسیاری از شهر‌های بزرگ مانند تهران، مشهد و … بی‌توجهی به اصول نورپردازی بنا باعث بوجود آمدن آلودگی‌ های نوری در هنگام شب شده است. قطعا انتخاب رنگ مناسب نورپردازی با طرح و مصالح مورد استفاده در نما باعث می‌ شود یک ساختمان ظاهری لوکس و با شکوه پیدا کند و در عین حال در هماهنگی با محیط اطراف خود باشد. اگر به این موضوع علاقه دارید پیشنهاد می‌ کنیم با ادامه مطلب همراه شوید.

رنگ مناسب نورپردازی نما

اهمیت رنگ نورپردازی نمای ساختمان‌

یک ساختمان علاوه بر کاربردی که برای ساکنین خود دارد، یک اثر هنری نیز می‌باشد. با مشاهده بنا در هنگام روز می‌ توانیم زیبا‌یی‌ ها و ظرافت کار معمار را ببینیم، حال آنکه با نورپردازی مناسب، زیبایی ساختمان در ساعات تاریکی هم قابل مشاهده است. در‌ واقع نورپردازی حرفه‌ ای یک بنا باعث می‌ شود در هنگام شب ابعاد متفاوتی از ساختمان پیش چشم انسان‌ قرار بگیرد. ساختمان باید در تاریکی هم موجودیت خود را به نمایش بگذارد، برای همین هنر نورپردازی نما طرفداران زیادی دارد.

در شهر‌های بزرگ که ساختمان‌ ها با ارتفاع‌ متفاوت و کاربرد‌های متنوعی ساخته می‌ شوند، نورپردازی نما باید هماهنگ با کاربری ساختمان و محیط اطراف خودش باشد و به بهترین شکل به افراد معرفی شود. رنگ نور چراغ‌ هایی که برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند، اهمیت ویژه‌ ای دارد. قطعاً تأثیر هر رنگ در ابعاد بزرگی به اندازه یک بنا، بسیار مشخص و مهم است. هنر نورپردازی ساختمان به نوعی با هنر‌های تجسمی در ارتباط است چرا که متخصص در این زمینه به علم همنشینی رنگ‌ ها آگاه است و با بررسی طرح و مصالح ساختمان بهترین رنگ را برای نورپردازی انتخاب خواهد کرد.

هر رنگ در نگاه انسان‌ ها به معنی خاصی تفسیر می‌ شود، مثلاً یک ساختمان با نورپردازی نما آبی در شب را تصور کنید آیا چنین تصویری برای شما یادآور آرامش نیست؟ اجازه بدهید درباره رنگ‌ های مختلف برای نورپردازی نما بحث کنیم و بدانیم نور مناسب برای طرح و مصالح هر ساختمان چیست.

 

نمونه کار: پروژه رویال کلاسیک سعادت آباد

 

راهنمای انتخاب رنگ مناسب

برای انتخاب رنگ مناسب در نورپردازی نما، می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید:

  1. مطالعه محیط: با مطالعه محیط اطراف ساختمان و نما، می‌توانید ایده‌هایی برای انتخاب رنگ‌های مناسب دریافت کنید. محیط‌هایی مانند طبیعت، شهری یا فضاهای خاص می‌توانند الهام‌بخش باشند.
  2. توجه به استفاده‌ی رنگ در نزدیکی: رنگ نورپردازی نما باید با رنگ‌های موجود در نزدیکی سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر رنگ بنا یا محوطه سبزی دارد، می‌توانید از رنگ‌های سبز یا مشابه آن در نورپردازی استفاده کنید.
  3. تأثیر رنگ بر معنای محیط: هر رنگ دارای معنای خاصی است و می‌تواند احساسات و اندازه‌ی محیط را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، رنگ قرمز به نمایندگی از قدرت و شور و هیجان است، در حالی که رنگ آبی احساس آرامش و سکوت را القا می‌کند.
  4. مطالعه نورپردازی‌های مشابه: به منظور بهره‌برداری از تجربه‌های قبلی، می‌توانید نورپردازی‌های مشابهی را بررسی کنید و از رنگ‌ها و الگوهای مورد استفاده در آنها الهام بگیرید.

نورپردازی نما به رنگ قرمز

رنگ قرمز یادآور موضوعاتی مانند شور جوانی، انرژی، آتش و … است. در نورپردازی ساختمان می‌ توان از طیف‌ های مختلف این رنگ استفاده کرد، اما باید توجه داشته باشید که اگر مصالح به کار رفته در نمای ساختمان از رنگ‌ های تیره یا خنثی ساخته شده‌ اند، رنگ قرمز برای نورپردازی بسیار مناسب است. در استفاده از نور قرمز باید حساسیت زیادی داشته باشید چرا که زیاده‌روی در نورپردازی قرمز باعث می‌ شود ساختمان شکوه و اهمیت ظاهری خود را در شب از دست بدهد.
یک نمونه جذاب از نورپردازی به رنگ قرمز، برج‌های شعله در شهر باکو هستند. برای طراحی این برج‌ها از شعله‌ های آتش الهام گرفته شده و نورپردازی رنگ قرمز جذابیت زیادی در هنگام شب به این ساختمان‌ ها می‌ دهد.

نورپردازی نما به رنگ آبی

رنگ آبی برای انسان‌ها نشانه‌ ای از آرامش، عظمت، آسمان و … است. اگر نمای خارجی ساختمان کلاسیک است و از مصالحی مانند گچ سفید ساخته شده، انتخاب رنگ آبی برای نورپردازی گزینه مناسبی می‌ باشد. به یاد داشته باشید که یکی از رنگ‌ های مهم در قصر‌ها و خانه‌ های سلطنتی، رنگ آبی است. بنابراین ساختمان کلاسیکی که با نورپردازی آبی تزیین شده باشد، تاثیر فوق‌العاده‌ ای بر افراد خواهد داشت. در نورپردازی آبی نیاز به حساسیت نیست زیرا سایه روشن‌ های این رنگ‌ هم باعث خستگی چشم نمی‌ شوند و اهمیت ساختمان را زیر سؤال نمی‌ برند.

استفاده از نورپردازی به رنگ آبی محدود به ساختمان‌ ها با نمای کلاسیک نیست، این نورپردازی می‌ تواند برای برج‌ های بلند نیز کارآمد و زیبا باشد. مخصوصاً برج‌ هایی که نمای خارجی آن‌ها از مصالحی مانند بتون و شیشه ساخته شده است. بهترین مثال ما برای نورپردازی رنگ آبی، ساختمان امپایر استیت در نیویورک است.

نورپردازی نما به رنگ آبی

نورپردازی نما به رنگ سبز

رنگ سبز بیش از هر چیزی نماد طبیعت است و برای ما یادآوری گیاهان می‌ باشد. در مذهب اسلام و به‌ خصوص شیعه رنگ سبز نوعی نماد معنوی و مقدس است، به صورتی که این رنگ در بسیاری از مساجد و زیارتگاه‌ ها دیده می‌ شود. اگر از نورپردازی سبز رنگ برای نمای خارجی مساجد، گنبد، گلدسته و … استفاده شود، تأثیر آن بسیار مثبت خواهد بود. اما این موضوع ممکن است فقط در فرهنگ ما صدق کند زیرا درباره این رنگ نورپردازی، پیش زمینه‌ های فکری داریم.
اگر بخواهید از رنگ سبز برای نورپردازی ساختمان‌ های مدرن استفاده کنید، لازم است بدانید رنگ سبز وقتی در نمای خارجی ساختمان‌ های مدرن به کار برود حالتی مرموز به ساختمان می‌ دهد و مورد پسند همگان نیست. مسجد جمکران نمونه خوبی از نورپردازی سبز رنگ در اماکن مذهبی است.

نورپردازی نما به رنگ سبز

نورپردازی نما به رنگ زرد

یکی از مهم‌ ترین و رایج ترین رنگ‌ ها برای نورپردازی نمای ساختمان رنگ زرد است. رنگ زرد بیش از هر چیزی یادآور خورشید بوده و طیف‌ های مختلفی از این رنگ در نورپردازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. حتماً متوجه شده‌اید که اکثر ساختمان‌ ها در ایران از رنگ زرد برای نورپردازی استفاده می‌کنند. یک نورپردازی حرفه‌ ای به رنگ زرد هم می‌ تواند خاص باشد و بین هزاران ساختمان با نور زرد، باز هم منحصر بفرد جلوه کند.
نورپردازی زرد رنگ برای انواع ساختمان‌ های مرتفع، مدرن، کلاسیک، مذهبی، اداری و … مناسب است و تقریباً هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. به یاد داشته باشید اولین چراغ‌ هایی که اختراع شدند، رنگ زردی داشتند و برای همین استفاده از آن‌ها یک انتخاب کم‌ریسک و محبوب است. از بین میلیون‌ ها ساختمان زیبا با نورپردازی زرد رنگ نظر شما را به ساختمان پارلمان مجارستان جلب می‌ کنیم.

ترکیب رنگ‌ها در نورپردازی نما

ترکیب صحیح رنگ‌ها در نورپردازی نما می‌تواند به تأثیر و زیبایی نورپردازی کمک کند. در زیر به برخی از روش‌های ترکیب رنگ‌ها می‌پردازیم:

  1. ترکیب رنگ‌های مشابه: انتخاب رنگ‌های مشابه یمانند آبی و فیروزه‌ای در نورپردازی نما، اثری هماهنگ و آرامش‌بخش را به ارمغان می‌آورد.
  2. ترکیب رنگ‌های ضد قاطع: انتخاب رنگ‌هایی که در طیف مخالف قرار دارند، مانند قرمز و سبز، باعث برجسته شدن نورپردازی و جذابیت بیشتر آن می‌شود.
  3. تأثیر رنگ بر ابعاد فضا: با استفاده از رنگ‌های تاریک در نقاط کم نور فضا و رنگ‌های روشن در نقاط پر نور، می‌توانید تأثیر عمق و ابعاد فضا را بهبود بخشید.

چه نکاتی دیگری را باید برای رنگ نورپردازی نما در نظر بگیریم؟

در این مطلب به طور عمده درباره رنگ نورپردازی متناسب با طرح و نوع مصالح ساختمان بحث کردیم اما کاربری ساختمان در انتخاب رنگ نورپردازی نقش بسیار مهمی دارد. برای مثال ساختمان‌ های اداری با نورپردازی‌ های تک رنگ به نوعی حالت رسمی خود را حفظ می‌ کنند. ساختمان‌ های مسکونی ترجیحاً باید با رنگ‌ های متعارف نورپردازی شوند تا باعث مزاحمت و کسالت برای ساکنین و رهگذران نباشند.

نورپردازی نما رنگی

یک نکته مهم دیگر این است که رنگ نورپردازی هر ساختمان بایستی متناسب با محیط اطراف خود باشد تا مانند یک وصله بر بدنه منطقه به نظر نرسد.

واضح است که نوع و رنگ نورپردازی نمای خارجی ساختمان اهمیت زیادی دارد، چرا که در نیمی از شبانه‌روز وقتی هوا تاریک است تنها نورپردازی می‌ تواند پرسونالیتی بنا را حفظ کرده و از نظر زیبایی شناختی همگام با معماری باشد. توصیه می‌ کنیم برای طراحی و اجرای نورپردازی به جای مدل های تکراری و رایج از یک گروه حرفه‌ ای کمک بگیرید و از زیبایی نمای ساختمان در شب لذت ببرید.

 

3.4/5 - (10 امتیاز)