سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان

استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان

سال های زیادی است که معماری و زندگی شهری در هم تنیده شدند و روز به روز بیشتر می‌ بینیم که اِلمان‌ های مهم در دنیای معماری چگونه روند ساخت و ساز در فضای شهری را تغییر می‌ دهند. نمونه‌ های زیادی از این تاثیرات را می‌ توان در روند طراحی نمای ساختمان و نورپردازی آن مشاهده کرد. پیشرفت تکنولوژی‌ های مربوط به نورپردازی مانند وارد شدن لامپ‌ های گوناگون برای مصارف خاص در بازار باعث شده که طراحان بتوانند خلاقیت زیادی در این زمینه ارائه دهند.

موردی که در این میان باید به آن توجه داشته باشید، استفاده همزمان از روشنایی و سایه است که در نمای بیرونی یک ساختمان می‌ تواند جلوه زیبا و خاصی داشته باشد. اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که استفاده از روشنایی و سایه به شکل کنترل شده انجام گردد. برای استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان نیاز به اطلاعات کلیدی در این زمینه دارید تا از بروز اشتباهات رایج در این زمینه جلوگیری کنید و به این صورت نتیجه نهایی کار باب میل شما نیز باشد.

استفاده از سایه روشن در نورپردازی نما

نحوه نورپردازی در اصل به مجموعه اقداماتی گفته می‌ شود که برای روشن سازی یک بخش یا تمام مجموعه‌ ای خاص انجام می‌ شود. نباید این مورد مهم را فراموش کنید که نورپردازی نما صرفاً روشن سازی آن نیست، بلکه استفاده درست و خلاقانه از سایه و نور به صورت همزمان است، طوری که بخش‌ های حائز اهمیت در نما برای ما بیشتر به چشم بیایند و قسمت‌ های کم اهمیت تر در سایه باشند. البته نباید فراموش کرد که استفاده خلاقانه از روشنایی و سایه می‌ تواند اجازه دهد تا طرح‌ های زیبایی را در نمای ساختمان خود به وجود بیاورید. استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان قطعا باعث زیباتر به نظر رسیدن کل ساختمان شما خواهد شد و این روی قیمت نهایی ساخت می‌ تواند تاثیر زیادی بگذارد، در نتیجه باید به آن دقت کافی داشته باشید.

از سوی دیگر تاثیر نورپردازی ساختمان‌ ها روی معماری شهری را نمی توان نادیده گرفت. قطعاً وقتی چند ساختمان بزرگَ، با نورپردازی سایه روشن خلاقانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، نمایی که نهایتا در پیش روی شما قرار خواهد گرفت بسیار زیبا خود بود. در نتیجه این موضوع می‌ تواند در زمینه زیباسازی فضای شهری نیز مفید واقع شود. البته این اتفاقات خوب زمانی رخ می دهد که نورپردازی نما و استفاده از سایه روشن در آن کاملا حساب شده انجام شده باشد؛ در صورتی که استفاده از این تکنیک به صورت ناشیانه باشد نتیجه معکوس خواهید گرفت.

 نورپردازی سایه روشن نما

جایگاه نورپردازی سایه روشن در زمان طراحی ساختمان

برای درک بهتر استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان باید جایگاه این کار را در ساختمان سازی بدانیم. نورپردازی نما از زمان‌ های قدیم و در ساختمان‌ های باستانی ارزش بسیار بالایی داشته و استفاده از سایه روشن را می‌ توانیم در بنا‌های تاریخی متعلق به دوره‌ های مختلف تاریخی نیز ببینیم. از سوی دیگر نحوه نورپردازی نما می‌ تواند باعث زیباتر شدن کل ساختمان گردد و همچنین وقتی این کار به درستی انجام نشود، خواهیم دید که این نورپردازی باعث آسیب رسیدن به ظاهر ساختمان شما می‌ شود.

پس در نظر گرفتن اهمیت نورپردازی در کنار سایر عناصر موجود در نمای ساختمان امری بسیار ضروری است و عدم توجه به آن باعث هدر رفتن بخش زیادی از بودجه شما خواهد شد. برای گرفتن نتیجه بهتر از نورپردازی سایه روشن در نمای ساختمان بهتر است که ایده‌ های مربوط به نورپردازی را همزمان با طراحی ساختمان پیاده سازی کنید و با توجه به فرم نهایی ساختمان این بررسی‌ ها را انجام دهید. روندی که برای این کار باید طی شود، چنین است که ابتدا طرح کلی ساختمان آماده می‌ شود و بعد از آن نورپردازی مناسب با آن را پیش بینی و طراحی می کنند تا در مرحله نورپردازی دقیقا همه چیز طبق برنامه ریزی قبلی انجام شود.

آشنایی با مفهوم معماری نور

برای استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان بهتر است ابتدا با معماری نور بیشتر آشنا شوید. معماری نور عبارت است از: “طراحی و برنامه ریزی برای اجرای نورپردازی نمای داخلی یا خارجی یک ساختمان” نباید فراموش کرد که این اصطلاح در اصل صرفا برای ظاهر ساختمان در شب کاربرد دارد. این نکته مهم و ساده را بهتر است به یاد داشته باشید که کارکرد نورپردازی سایه روشن صرفاً در شب مشخص می‌ شود و وقتی این کار به صورت درست و اصولی انجام شده باشد، شاهد این هستید که ساختمان شما توجه هر بیننده‌ ای را در شب به خود جذب می‌ کند. در معماری نور باید به موضوع آلودگی نوری دقت داشته باشید و از استفاده افراطی از عناصر نورپردازی مختلف خودداری کنید. آلودگی نوری در شهرهای بزرگ قطعا تاثیر منفی روی معماری شهری خواهد داشت و تاثیر منفی روی بیننده‌ های ساختمان می‌ گذارد. متاسفانه بعضی از افراد تصور می‌ کنند که پر نور بودن نمای یک ساختمان در شب به عنوان یک ویژگی مثبت شناخته می‌ شود، در صورتی که این تصور غلط است.

نورپردازی نمای ساختمان

نکات مهم در استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان

اولین نکته‌ ای که در مورد استفاده از سایه روشن در نورپردازی نمای ساختمان و به طور کلی نورپردازی نما باید مد نظر قرار دهید، این است که روند نورپردازی هر ساختمان با توجه به کاربری آن می‌ تواند متفاوت باشد. چرا که در اصل معماری ساختمان‌ ها با کاربری‌ های مختلف با هم متفاوت است. همین موضوع باعث تفاوت نورپردازی آنها می‌ شود، اما در این میان نکات کلی هستند که مربوط به استفاده از سایه روشن در نورپردازی می‌ باشند و می‌ توانند در این زمینه کمک زیادی به شما بکنند.

  • برای ساختمان‌ های مسکونی و یا مکان‌ هایی که در آنها رفت و آمد زیادی وجود دارد، بهتر است که ورودی ساختمان برای عابران پیاده یا خودرو مشخص شود. این کار سطح کلی امنیت یک ساختمان را بالاتر خواهد برد.
  • با استفاده از سایه روشن باید حجم کلی ساختمان را نشان داد.
  • روشن کردن ستون‌ ها می‌ تواند به منظم‌ تر نشان دادن نمای ساختمان کمک زیادی بکند. البته روش‌ های دیگری مثل روشن کردن دو طرف ستون، روشن کردن پس زمینه ستون و نشان دادن ریتم قرارگیری ستون‌ ها با استفاده از سایه روشن هم می‌ تواند کمک زیادی به بهتر شدن نورپردازی بکند.
  • در هر نمای ساختمان ایده‌ های اصلی وجود دارد که از عناصر خاصی تشکیل شده است. در نورپردازی سایه روشن تمرکز باید روی نشان دادن این عناصر باشد. همچنین کنج‌ ها نیز می‌ توانند به زیبایی در این شرایط نمایش داده شوند.
  • با استفاده از سایه روشن در نورپردازی باید روی قاب پنجره‌ ها، ریتم‌ های افقی و عمودی استفاده شده در طراحی نما و… تأکید کرد.
  • بهتر است برای بهبود وضعیت نورپردازی و روشنایی نمای ساختمان، از مصالحی استفاده کنید که بازتاب نوری بالایی ندارند. در صورتی که نما بازتاب بالایی داشته باشد، روند استفاده از سایه روشن در نورپردازی ساختمان با مشکل مواجه خواهد شد.
  • بهتر است برای ایجاد سایه روشن از المان‌ های نورپردازی با شعاع تابش کم استفاده کنید.
Rate this post