اهمیت نورپردازی نمای ساختمان

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان یکی از موضوعاتی است که با گسترش صنعت دکوراسیون اهمیت بیشتری پیدا می کند. نورپردازی نمای ساختمان علاوه بر این که نور مورد نیاز فضا را تامین می کند، زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد که مورد پسند اکثریت می باشد.

در گذشته نورپردازی تنها مختص به ساختمان های بزرگ اداری، تجاری و تفریحی بود، اما این روز ها به قدری این مبحث گسترده و پر طرفدار شده است که رستوران ها، تالارها، موسسات، بانک ها و… نیز از آن استفاده می کنند.

موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که نورپردازی اصول و قوانین خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال در نورپردازی از المان های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از این المان ها مختص کاربرد خاصی هستند. مثلا برای نورپردازی فضا های باز مانند باغ و ویلا باید از لامپ ها و چراغ هایی استفاده کرد که مقاومت نسبتا بالایی در برابر باران و عوامل این چنینی دارند.

نورپردازی ویلا

در نورپردازی نمای مکان هایی مانند باغ و ویلا، استفاده از لامپ هایی که نمی توانند در برابر عوامل خارجی مانند باد و برف و باران مقاومت کنند، سبب می شود نورپردازی عمر زیادی نداشته باشد؛ اما در مقابل برای نمای داخلی ساختمان حتی می توان از چراغ های کوچک و حساس نیز استفاده کرد، زیرا در معرض باد و باران و عوامل بیرونی دیگر قرار ندارند. موردی که ذکر شد تنها یک عامل از چندین عاملی بود که باید در نورپردازی نمای ساختمان به آن توجه کنید؛ در ادامه علاوه بر بررسی اهمیت نورپردازی نمای ساختمان، به باید ها و نباید های نورپردازی نمای ساختمان خواهیم پرداخت.

باید ها و نباید های نورپردازی نما

باید ها و نباید های نورپردازی نما

قبل از این که هر کاری را شروع کنید، بهتر است در مورد اصول و قوانین آن اطلاعات کاملی کسب کنید. در ادامه 3 مورد از مهم ترین اصولی که باید در نورپردازی ساختمان به آن ها توجه کنید را بررسی خواهیم کرد.

  1. انتخاب المان مناسب
    یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نورپردازی ساختمان رعایت کنید، انتخاب المان مناسب می باشد. مثلا برای یک ساختمان مرتفع، باید از چراغ هایی برای نورپردازی استفاده کنید که بتوانند نور را تا مسیر طولانی برسانند و به اصطلاح پرتاب نور بالایی داشته باشند. اگر این چراغ ها در قسمت پایینی ساختمان نصب شوند، باید بتوانند نور را تا نواحی بالایی ساختمان نیز برسانند.
    چراغ های ال ای دی به عنوان یکی از تامین کننده های نور معمولا در همه جا کاربرد دارند. زاویه تابش نور در لامپ های ال ای دی بین 120 تا 150 درجه می باشد؛ این در حالی است که در ساختمان های بلند باید زاویه تابش نور بین 40 تا 45 درجه باشد تا خاصیت پرتاب نور افزایش یابد، بنابراین چراغ های ال ای دی معمولی برای استفاده در ساختمان های بلند چندان مناسب نیستند. در مقابل برای نورپردازی یک ساختمان با ارتفاع کمتر، نیاز به چراغی داریم که برد کم تر و در مقابل پوشش نوری بیشتری داشته باشد؛ در این موارد پروژکتور هایی که زاویه تابش بین 150 تا 180 دارند، بسته به نوع ساختمان می توانند انتخاب مناسبی باشند.
  2. انتخاب شدت نور و ترکیب رنگ مناسب
    دومین مسئله مهمی که باید در نورپردازی نما رعایت کنید، این است که اولا شدت رنگ مناسبی را انتخاب کنید و ثانیاً اگر از نور های رنگی استفاده می کنید، ترکیب رنگ مناسبی را انتخاب کنید. در مورد شدت نور باید گفت که اصولا نور های لایت و کمرنگ بیشتر مورد پسند افراد قرار می گیرند، اما باز هم شدت نور بسته به رنگ آن و محیط اطراف متفاوت خواهد بود. برای چگونگی تشخیص ترکیب رنگ مناسب نیز باید قبل از هر چیزی به ترکیب رنگ متریال به کار رفته در ساختمان دقت کنید. رنگ مصالح خارجی به کار رفته در ساختمان، مهم ترین عاملی است که ترکیب رنگ را زیبا و یا آزار دهنده جلوه می دهد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نور لامپ یا پروژکتور هایی که در نمای ساختمان استفاده می کنید، تحت هیچ عنوان نباید به داخل خانه بتابد و افراد ساکن در ساختمان را آزار دهد؛ بنابراین باید به گونه ای کار کنید که نور تنها فضای بین پنجره ها را روشن کند و اصلا به داخل تابیده نشود.
  3. صرفه جویی در مصرف انرژی
    اصولا در هر کاری که وارد شوید، اگر بتوانید هزینه های اولیه را کاهش دهید، سود خالص بیشتر خواهد شد. استفاده از لامپ ها و المان های کم مصرف در انواع نورپردازی ساختمان، می تواند علاوه بر این که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، به کاهش هزینه های اولیه نیز کمک کند. این روز ها استفاده از چراغ های ال ای دی بسیار رواج یافته است که یکی از مهم ترین کاربرد های آن، استفاده در نورپردازی نمای ساختمان است. پروژکتور های ال ای دی، وال واشر های ال ای دی، ریسه های خطی، چراغ های دکوراتیو و جت لایت ها یکی از بهترین پیشنهاد ها برای تامین روشنایی نما می باشند. در واقع یکی از بزرگترین اشتباهات برخی از نورپردازان نما این است به جای این که روی نورپردازی بخش های تاثیر گذار ساختمان تمرکز کنند، تمام ساختمان را با چراغ نورپردازی می کنند.

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان ها

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان ها

همان طور که همه ما می دانیم اولین و مهم ترین دلیل نورپردازی نمای ساختمان، ایجاد زیبایی و جلوه ای خاص برای ساختمان می باشد؛ جدا از این مورد، با نورپردازی درست و اصولی نما، می توان علاوه بر برجسته کردن ویژگی های اصلی ساختمان، یک حس هنری و خاص را به ظاهر ساختمان افزود. سایه ها در صورتی که به درستی ترکیب شوند شاهکار خلق خواهند کرد.

در بسیاری از موارد نیز می توان با نور پردازی، یک بخش خاص از ساختمان را آشکار تر کرد؛ به عنوان مثال وقتی چراغ ها در پشت یک شیء یا یک بخش از ساختمان قرار بگیرند، با روشن کردن پس زمینه می توان آن بخش را برجسته تر و آشکار تر جلوه داد.

4.4/5 - (9 امتیاز)