چراغ ها در نورپردازی محوطه

از چه چراغ هایی برای نورپردازی محوطه می توان استفاده کرد؟

نور، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند حس و حال فضا را تحت تاثیر خود قرار دهد، زیرا به لحاظ روانشناختی تاثیر روانی بسیاری در رنگ‌ها و نورها وجود دارد. در ادامه مطالعات‌مان به جمله‌ایی بسیار تامل برانگیز از فردی متخصص به نام توماس فارین طراح نور، در مورد اهمیت نور در فرآیند طراحی برخورده‌ایم و می‌گوید: «نور اولین عنصر طراحی است. بدون آن هیچ رنگ، فرم یا بافتی وجود ندارد.»

بنابراین نور نه تنها آن‌چه را که می‌بینیم، بلکه نحوه دیدن آن را نیز کنترل می‌کند. این می‌تواند یک فضا را صمیمی، دلپذیر، هیجان انگیز یا انرژی‌زا جلوه دهد. این به شما امکان می‌دهد فضای خود را به گونه‌ای شکل دهید که تعداد کمی از رشته‌های طراحی دیگر بتوانند چنین کنند.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به چراغ‌های مرتبط با هر محوطه بیندازیم. برای توضیح روشنایی، چیستی آن و نحوه استفاده از آن برای یک برنامه داخلی یا فضای باز با ما همراه باشید.

نورپردازی محوطه

نورپردازی محوطه بخشی ضروری از هر طرح روشنایی خوب است زیرا درخشندگی کلی اتاق را فراهم می‌کند. نورپردازی محیط علاوه بر تنظیم شکل فضا مورد نظر، نور کافی را برای دیدن و حرکت راحت و ایمن شما ایجاد می‌کند. نورپردازی محیطی معمولاً با استفاده از وسایل بالای سر مانند چراغ‌های گلدانی فرورفته، چراغ‌های خطی، لوسترها و سایر لامپ‌های سقفی یا وسایل مستقل مانند چراغ‌های کف و رومیزی ایجاد می‌شود. برای داشتن ظاهر و احساسی دلپذیر، LED هایی با دمای رنگ گر‌م‌تر نیز گزینه مناسبی هستند.

نورپردازی محوطه

انواع روشنایی محوطه

روشنایی محوطه می‌تواند به انواع مختلفی از نور اشاره داشته باشد. انواع مختلف معمولاً با توزیع نور آن‌ها، با در نظر گرفتن کاربردهای بالقوه نیز تعریف می‌شوند. توزیع نور نقطه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در آن نور دقیقاً 50 درصد درخشندگی منبع باشد. انواع نورپردازی منطقه گاهی اوقات می‌تواند به اشکال مختلف نیز باشد. بیایید نگاهی اجمالی به هر یک بیندازیم تا به شما کمک کند تا ایده بهتری در مورد این‌که چه نوع نورپردازی منطقه به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، به شما ارائه دهد.

  • نور متقارن

نورپردازی ناحیه نوع 1 برای الگوی توزیع نور خود، نور متقارن می‌تابد. به طور کلی، عرض نور چراغ‌های منطقه نوع 1 تقریباً برابر با ارتفاع آن است. به لطف الگوی توزیع نور متقارن، نورپردازی ناحیه نوع 1 به شکل بیضی شکلی دارد. پیاده روهای روشن و نورپردازی مرزی هر دو نمونه خوبی از نورپردازی منطقه نوع 1 هستند. نورپردازی محوطه نوع 1 دارای نورپردازی دو جهته و نور متقارن است. این بدان معناست که چراغ‌های نوع 1 به انرژی کم‌تری نسبت به سایر انواع روشنایی محوطه نیاز دارند.

  • نور گسترده

نورپردازی محوطه نوع 2 دارای ناحیه توزیع نور کمی گسترده‌تر است. این باعث می‌شود که آن را برای پیاده‌روها، جاده‌ها یا مسیرهای ورودی کمی عریض‌تر از روشنایی نوع 1 مناسب‌تر کند. نورپردازی ناحیه نوع 2 گاهی اوقات می‌تواند برای موقعیت‌هایی استفاده شود که نیاز به نورهای طولانی و باریک دارند. این امر باعث می‌شود که نورپردازی ناحیه نوع 2 برای مسیرهای عریض و مناطق محصور طولانی‌تر و نازک‌تر مانند تونل مناسب باشد. نورپردازی ناحیه نوع 2 معمولاً منطقه‌ای در حدود 25 درجه را پوشش می‌دهد. شکل آن نیز مانند نوع 1 شبیه بیضی است.

  • با الگوی نور خطی و جهت‌دار

نورپردازی ناحیه نوع 3 به اندازه کافی گسترده است که برای کاربردهای عمومی در فضای باز مناسب است. با این حال، یک الگوی نور خطی و جهت دار دارد، بنابراین باید در لبه هر چیزی که نورپردازی می‌کنید قرار گیرد.

نورپردازی ناحیه نوع 3 معمولاً برای کاربردهای عمومی در فضای باز مانند روشنایی یک پارکینگ یا سایر فضای باز گسترده استفاده می شود. نورپردازی ناحیه نوع 3 دارای توزیع نور جهت دار V شکل در 40 درجه است، البته با الگوی نور بسیار باریک‌تر در طرفین. شما باید آن را در نظر بگیرید و نور را متناسب با آن قرار دهید.

  • نورپردازی نیم دایره‌ایی

نورپردازی ناحیه نوع 4 دارای الگوی نورپردازی نیم دایره ای است که دارای الگوی توزیع نور جهت‌دار نیز می‌باشد. این باعث می‌شود که آن را به عنوان روشنایی امنیتی یا برای نصب روی دیوار ایده‌آل کند. نورپردازی محوطه نوع 4 دارای شدت روشنایی یکسان در 90 و 270 درجه است. البته محدوده ایده‌آل آن حدود 60 درجه است. از نورپردازی ناحیه نوع 4 نیز می توان برای روشنایی راهروهای وسیع‌تر استفاده کرد. به عنوان یک قاعده کلی، از نورپردازی ناحیه نوع 4 می‌توان برای روشن کردن مناطق تا 3.7 برابر ارتفاع نصب آن استفاده کرد.

نورپردازی ناحیه نوع 5 دارای الگوی نورپردازی کامل 360 درجه است. دارای توزیع روشنایی یکسان در تمام نقاط و در همه جهات است. با این حال، چراغ‌های منطقه‌ای نوع 5 نیز می‌توانند الگوی مربعی داشته باشند. الگوی نورپردازی مربعی نوع 5 شدت نور یکسانی را در تمام نقاط اصلی قطب نما دارد.

  • نور مرکزی

نورهای منطقه‌ای نوع 5 بیشترین توزیع نور را در بین همه الگوهای نور منطقه دارند. این بدان معنی است که شما باید چراغ‌های ناحیه نوع 5 را در مرکز هر چیزی که می‌خواهید روشن کنید قرار دهید. آن‌ها یک انتخاب عالی برای تقاطع‌ها یا در مناطق پارکینگی هستند که در آن فضای زیادی دارید تا گزینه‌هایی را در اختیار شما قرار دهند که منبع نور خود را کجا قرار دهید. نورهای منطقه می‌توانند به یک فضا جان تازه‌ای ببخشند. آن‌ها آن را می‌سازند تا بتوانید در واقع از یک فضا آن‌طور که در نظر گرفته شده است استفاده کنید. آن‌ها هم‌چنین اطمینان می‌دهند که می‌وانید از یک فضا با خیال راحت استفاده کنید. با توجه به این‌که نورهای ناحیه روشنایی چقدر نیاز دارند و چقدر مسافت را باید پوشش دهند، چراغ‌های LED یک انتخاب ایده‌آل برای نور منطقه هستند. آن‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند که می‌توانند ناحیه‌ای را که برای روشنایی نیاز دارید روشن کنند.

آن‌ها هم‌چنین به اندازه کافی بادوام هستند تا در شرایط بیرونی مقاومت کنند. بنابراین چه به دنبال روشنایی یک پارکینگ یا یک محل ساخت و ساز، یک پیاده رو یا بیرون یک ساختمان آپارتمان هستید، دفعه بعد که به روشنایی منطقه نیاز داشتید، می‌توانید چراغ‌های LED را امتحان کنید.

چراغ های محوطه

انواع چراغ‌های مناسب محوطه

اکثر مردم با لامپ‌های قدیمی رشته‌ای یا فشرده برای روشنایی داخلی آشنا هستند، اما نورپردازی در بیرون از ساختمان و محوطه معمولا از منابع مختلف و صنعتی‌تر نور استفاده می‌کند. 

منابع نور متداول عبارت‌ند از:

  •  سدیم کم فشار (LPS)

LPS یک فناوری قدیمی است که دیگر تولید نمی‌شود. برای استفاده در اطراف رصدخانه‌ها و برخی مناطق حساس به محیط زیست مورد علاقه بود. LED های باریک کهربایی رنگ را شبیه‌سازی می‌کنند.

    • سدیم پرفشار (HPS)

    HPS معمولاً برای روشنایی خیابان‌ها در بسیاری از شهرها استفاده می‌شود. اگرچه هنوز نور نارنجی رنگی از خود ساطع می‌کند.

    • متال هالید و اخیراٌ دیودهای ساطع کننده نور (LED)

    در مناطقی که استفاده از نور سفید ضروری است، دو انتخاب رایج متال هالید و LED هستند. 

    یکی از مزایای نور LED این است که می‌توان آن را کم نور کرد. بنابراین، به جای این‌که همیشه یک خیابان خالی یا پارکینگ را با روشنایی کامل روشن کنید، می‌توان LED‌ها را در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست خاموش یا خاموش کرد و سپس در صورت لزوم به روشنایی کامل بازگرداند. این ویژگی هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند و هم آلودگی نوری در طول شب را کاهش می‌دهد. به دلیل عمر طولانی و کارایی انرژی آن‌ها، LED ها به سرعت در حال استفاده گسترده هستند و جایگزین روشنایی موجود در بسیاری از شهرها می‌شوند. با این حال، مسائل مهمی وجود دارد که باید هنگام انجام چنین تبدیلی در نظر گرفت.

    چراغ های محوطه

    مزایای چراغ های LED در فضای باز 

    نورپردازی LED در فضای باز، مانند چراغ‌های LED با دکل بالا، به دلیل نحوه تولید نور و نحوه توزیع نور، مزایای بسیار خوبی را برای مناطق بزرگ یا مکان‌هایی که نیاز به روشنایی دارند، ارائه می‌کنند. دیودهای ساطع کننده نور، برخلاف مصرف «منابع سوخت» مانند لامپ های HID، نور را از طریق یک نیمه هادی تولید می‌کنند. در رابطه با “توزیع” نور، وسایل LED معمولا از منابع “چند نقطه ای” استفاده می‌کنند، به این معنی که لامپ‌ها دارای چندین دیود با اپتیک جداگانه هستند. وقتی این را با روشی که اکثر وسایل HID نور را توزیع می‌کنند (با یک لامپ و بازتابنده‌ها در داخل فیکسچر) مقایسه می‌کنید، نتیجه نوری است که به طور یکنواخت‌تر در یک منطقه معین توزیع می‌شود. هم‌چنین بسیار شکیل و مناسب برای نورپردازی نما هستند.

    ذخیره انرژی

    وات متداول برای لامپ‌های خطی با دکل بالا اغلب از 209 وات تا 750 وات متغیر است که اغلب منجر به کاهش 50 تا 80 درصدی مصرف انرژی می‌شود.

    کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

    باز هم، به دلیل نحوه تولید نور LED ها، نحوه پیشرفت آن‌ها در طول عمر عملکردی خود بسیار متفاوت است. به جای این‌که پس از کاهش چشم‌گیر منبع سوخت، به درستی کار نکند، خروجی نور LED تولید شده با گذشت زمان بسیار آهسته کاهش می‌یابد. در نتیجه، عمر عملکردی (اغلب بیش از 100000 ساعت) یک لامپ LED می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر از یک لامپ HID باشد که به نوبه خود هزینه‌های نگهداری دکل بیرونی را به شدت کاهش می‌دهد.

    تاثیر رنگ نور بر محوطه

    برای زیبا کردن محوطه با نورپردازی کنترل نور به سمت بالا بسیار مهم است، اما اکنون می‌دانیم که رنگ نور نیز بسیار مهم است. هر دو دستگاه LED و متال هالید حاوی مقادیر زیادی نور آبی در طیف خود هستند. از آن‌جایی که نور آبی آسمان شب را بیش از هر رنگ دیگری روشن می‌کند، مهم است که میزان ساطع شده را به حداقل برسانیم. هم‌چنین نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب به سلامت انسان آسیب می رساند و حیات وحش را به خطر می‌اندازد.

    نتیجه‌گیری

    با توجه به مطالب مذکور می‌توانید از بهترین چراغ‌های موجود در بازار برای جذابیت صد چندان فضای محوطه داخلی و بیرونی خود استفاده کنید، تیم متخصصین توسعه افراز می‌توانند با توجه به تجربه و تخصصی که در این زمینه دارند شما را یاری کنند تا به فضای دل‌خواه خود برسید.

     

    سوالات متداول

    نورهای گرم کدام‌ند؟

    نورهایی با دمای رنگ پایین‌تر دارای طیف آبی کم‌تری هستند و به آن «گرم» می‌گویند.

    از منابع نور رنگ برای کدام مکان استفاده می‌شود؟

    متخصصین این حوزه، توصیه می‌کنند، از منابع نور گرم برای روشنایی در فضای باز استفاده شود. این شامل HPS و LED های کم رنگ با دمای پایین می‌شود.

    5/5 - (1 امتیاز)