تنظیم خلق و خو

اثرات روان‌شناختی نورپردازی سقف کشسان در تقویت روحیه و رفع افسردگی

تاریخچه چراغ‌های LED داستان جستجوی انسان برای بیرون راندن تاریکی از زندگی خود و پرتاب نور به ماه‌های طولانی تاریک زمستان است. کشف الکتریسیته در آغاز قرن نوزدهم، دوره‌ای از توسعه سریع را آغاز کرد که ابتدا به اختراع لامپ رشته‌ای و اخیراً چراغ LED سازگار با محیط زیست منجر شد. چراغ‌های ال ای دی اکنون 30 سال است که در بازار اصلی حضور دارند و در 5 سال گذشته به محبوبیت خود رسیده‌اند. بسیاری از مردم بر این باورند که روشنایی LED اختراع قرن بیست و یکم است. در واقع همه چیز بیش از 100 سال پیش آغاز شد. امروزه چراغ‌های ال‌ای‌دی تقریباً جایگزین هر لامپ، چه برای خانه، چه برای کسب و کار یا حتی یک ماشین شما هستند.هر لحظه از زندگی شما با نور احاطه شده است. چه نور مصنوعی و چه طبیعی تأثیر چشمگیری بر بدن و ذهن شما دارد.حتی زمانی که در خواب هستید. نور به تمام معنا یک ضرورت است و بسیار اهمیت دارد که نحوه تاثیر آن بر تقویت روحیه و رفع افسردگی  را بدانیم. عمده تمرکز ما در ادامه این مطلب بر روی اثرات روان‌شناختی نورپردازی LED و نورپردازی سقف کشسان بر روح و روان خواهد بود؛ اما درباره اثرات نور طبیعی نیز صحبت خواهیم کرد.

 

نورپردازی های LED

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کشف چراغ‌های ال ای دی یکی از مهم‌ترین تحولات اخیر است. از آنجایی که چراغ‌های ال‌ای‌دی را می‌توان در طیف وسیعی از موقعیت‌ها استفاده کرد، خانه‌ها و مشاغل بیشتر و بیشتری به LED روی می‌آورند. در حالی که توسعه لامپ‌های LED حدود 100 سال طول کشید، امروزه ثابت شده است که ارزش تلاش را دارد. افزایش محبوبیت LED در 5 سال گذشته به دلیل یک روند نیست. کاملاً واضح است: شما بهترین کیفیت نور را دریافت می‌کنید در حالی که بیشترین مقدار پول را صرفه جویی می‌کنید.

نورپردازی های LED

روشنایی انسان محور (HCL)

 

نورپردازی انسان محور (HCL) حرکت جدیدی است که رابطه بین نور و سلامت روان را مطالعه می کند.

نورپردازی انسان محور دو هدف دارد:

  • نورپردازی موثر بیولوژیکی برای بهبود عملکرد شناختی
  • نورپردازی موثر احساسی برای ایجاد محیط‌های محرک

این امر اهمیت بزرگ‌تر نورپردازی LED را فراتر از مزایای شناخته شده بهره‌وری انرژی، هزینه و کاهش کربن در بهبود مراقبت‌های بهداشتی، سلامت روان و کیفیت کلی زندگی کشف کرد.

رابطه بین نور و خلق و خو

 

نور و حالت – دو مفهوم به ظاهر مجزا هستند که در واقع یک رابطه قوی و مداوم با یکدیگر دارند. هر منبع نوری از پرتوهای درخشان خورشید گرفته تا نورپردازی سقف کشسان؛ امواج نوری تولید می‌کند که بدن شما آن‌ها را می‌پذیرد و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. نمی‌توان منکر اهمیت نور و نیاز به حضور آن شد. به طور مشابه، هیچ بحثی وجود ندارد که نور تأثیر عمیقی بر بدن دارد و وجود نور مخرب می‌تواند مضر باشد. اگر امواج نور وجود داشته باشد، بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد.

 

سقف کشسان

برای درک اینکه چرا نور بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارد، باید بدانیم که چگونه بر بدن ما تأثیر می‌گذارد. بدن انسان بر اساس سیستم‌های بیولوژیکی مختلفی عمل می کند که یکی از آن‌ها سیستم شبانه روزی است. این سیستم از نشانه‌های روشنایی برای تنظیم سایر سیستم‌های بدن و تاثیر بر فرآیندهایی مانند انتشار مواد شیمیایی در مغز استفاده می کند. قبل از نور مصنوعی، دوره‌های طبیعی نور روز به تنظیم ساعت بیولوژیکی ما کمک می‌کرد. اکنون که ما در معرض انواع مختلفی از نور مصنوعی از جمله نورپردازی سقف کشسان هستیم، همه چیز تغییر کرده است. نور مصنوعی به طرق مختلف بر ریتم شبانه روزی ما تأثیر می‌گذارد، چه مثبت و چه منفی.

 

ما از روشنایی در خانه هایمان در شب استفاده می‌کنیم و با طلوع و غروب خورشید به تدریج منابع نور آن‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهیم. وقتی فعال هستیم از نورهای پرنورتر یا روشنایی کار و وقتی در حال استراحت هستیم از نورهای برجسته یا نور کم استفاده می‌کنیم. نور روشن در قسمت‌های غذاخوری می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شود، در حالی که نور کم باعث پرخوری می‌شود. حیاتی ترین جنبه زندگی ما در خانه که نور بر آن تأثیر می‌گذارد، کیفیت خواب ما است. بنابرین هنگام نصب نورپردازی سقف کشسان، حتما باید به کاربرد آن محل توجه ویژه‌ای داشت تا بتوانیم از نتیجه نهایی نتیجه خوبی دریافت کنیم.

 

سقف کشسان

 

سیستم ریتم شبانه روزی ما برای عملکرد صحیح به دوره‌های تاریکی نیاز دارد. در حالت ایده آل، هنگامی که شب فرا می‌رسد، بدن ما باید از منابع نوری خارج شود تا ریتم‌های شبانه روزی و سایر سیستم‌های بیولوژیکی ما بتوانند عملکردهای حیاتی خود را انجام دهند. متأسفانه، هر گونه قرار گرفتن در معرض نور در این زمان‌ها عملکردهای بدن ما را مختل می کند.

رابطه بین نور و خلق و خو

 

وقتی چرخه خواب و ریتم ما مختل می‌شود، سلامتی ما آسیب می‌بیند. چرا چیزی به سادگی خوابیدن با چراغ روشن به طور چشمگیری بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد؟ برای هزاران سال، زیست شناسی انسان برای تکیه بر چرخه‌های روزانه نور طبیعی تکامل یافته است. تنها در طول 150 سال گذشته ما نور مصنوعی را وارد زندگی روزمره خودکرده‌ایم. به زبان ساده، نور مصنوعی برای بدن ما غیر طبیعی است. مطالعات نشان می‌دهد که چرخه‌های شبانه‌روزی مختل به همه چیز از ساعت و اندام‌های داخلی گرفته تا عملکرد اولیه بدن در سطح سلولی آسیب می‌رساند.

 

خانه تنها جایی نیست که نور می‌تواند به سبک زندگی ما کمک کند یا مانع از آن شود. البته، عوارض سلامتی ناشی از اختلالات ریتم شبانه روزی، از بدحجابی گرفته تا دیابت و سرطان، مطمئناً بر حضور و خلق و خوی افراد در محل کار تأثیر می‌گذارد. به غیر از اختلالات خواب و عملکرد بدن، نور به طرق مختلف در طول روز کاری ما را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خاص، عدم وجود نور طبیعی کافی یا نور مصنوعی مناسب می‌تواند عملکرد کارکنان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. اگر از کارمندان خواسته شود که وظایف خود را در فضایی با نور ضعیف انجام دهند، بهره‌وری می‌تواند فوراً آسیب ببیند. به همین خاطر باید هنگام نصب چراغ‌های LED دقت کافی به عمل آورید.

 

نکات مهم حین نورپردازی سقف کشسان

 

·         شدت نور

 

قدم گذاشتن در یک روز روشن و آفتابی می‌تواند باعث شود که احساس بیداری و تجدید حیات کنید در حالی که تلاش برای خوابیدن با چراغ روشن سقف شما تقریبا غیرممکن است. شدت نور، صرف نظر از طبیعی یا مصنوعی بودن آن، یک قدرت است. نیروی کامل در زندگی روزمره ما چه در خانه و چه در محل کار، ما برای انجام وظایف خود به فضاهای روشن نیاز داریم، تأثیرات روانی نور بسیار زیاد چیست؟

 

یک مطالعه نشان می دهد که احساسات با روشنایی نور مرتبط است. محققان بر این باورند که سطوح نور باعث می‌شود ما گرما را درک کنیم و باعث می‌شود احساس گرما کنیم و باعث می‌شود احساسات ما شدیدتر شود. «سیستم عاطفی داغ» که توسط نور فزاینده روشن ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث شود ما نسبت به نظرات و احساسات خود احساس قوی‌تری داشته باشیم. نور روشن بر احساسات مثبت و منفی تأثیر می‌گذارد. با افزایش نور در یک اتاق کم و یا کاهش شدت تند نوری که خیلی روشن است، خلق و خوی ما می‌تواند به طور متوسط ​​تنظیم شود.

 شدت نور

 

نور شدید اغلب بیشتر از نور کم در محل کار رایج است. نور فلورسنت انتخاب ضعیفی برای منبع روشنایی است زیرا می‌تواند برای چشمان کارمندان آزاردهنده باشد. از آنجایی که چشم‌ها برای تمرکز در زیر لامپ‌های فلورسنت مشکل‌ بیشتری دارند، این نورها موارد خستگی چشم و میگرن را افزایش می‌دهند. وقتی نور طبیعی در دسترس نیست، می‌توانید با جایگزینی لامپ‌های فلورسنت با لامپ‌های فلورسنت که فضا را به اندازه کافی روشن می‌کند و در عین حال شدت نور را کاهش می‌دهد، از مزایای نورپردازی روشن بهره‌مند شوید.

 

یک روش درمانی روان‌شناختی که به عنوان نور درمانی شناخته می‌شود، می‌تواند به طور بالقوه به درمان افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. محققان اهمیت نور طبیعی خورشید را در روانشناسی انسان درک می‌کنند و این نظریه را مطرح می‌کنند که قرار گرفتن در معرض نور شدید ممکن است همان تأثیر داروهای ضد افسردگی را بر افسردگی داشته باشد. شبیه‌سازی سپیده‌دم، شکل مشابهی از نور درمانی، ممکن است برای درمان افسردگی فصلی نیز مفید باشد. همچنین پیشنهاد شده است که درمان با نور روشن کنترل شده در سقف کشسان و زمان‌بندی آن در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر می‌تواند مشکلات خواب شبانه روزی را درمان کند.

سقف کشسان

 

 

·        نور رنگی

 

یکی از مزایای منابع نور مصنوعی این است که می‌توانیم از آن‌ها برای تولید تقریباً هر رنگ نوری قابل تصور استفاده کنیم. این در زمینه‌هایی مانند سالن‌های مدرسه، مکان‌های عبادت و مکان‌های سرگرمی که از نورهای رنگی برای اجرا استفاده می‌کنند بسیار مفید است. نورپردازی رنگی همچنین می‌تواند زیبایی یک فضا را با تکمیل یا اصلاح نحوه درک ما از محیط افزایش دهد. رنگ به طور طبیعی بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارد، به ویژه به دلیل اینکه چگونه این رنگ‌ها را تفسیر می‌کنیم.

 نور رنگی

رنگ نسبتاً عینی است به این معنا که اکثر مردم موافقند که چمن سبز است و اقیانوس آبی است. با این حال، ما اغلب با توجه به اعتقادات اجتماعی، فرهنگی و شخصی خود و حتی تأثیرات تکاملی خود، معنای رنگ‌ها را به صورت ذهنی تفسیر می‌کنیم. این تعابیر منحصربه‌فرد باعث واکنش‌های عاطفی آگاهانه و ناخودآگاه در ذهن ما می‌شود که سپس بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارد. رابطه بین رنگ و احساس دراماتیک است. اگرچه هر فردی درک خاص خود را از رنگ دارد، تداعی‌های مشترک عبارتند از:

 

  1. قرمز اغلب برای نشان دادن شور، عشق یا خشم و همچنین شدت و عمل استفاده می‌شود.
  2. آبی یک رنگ آرامش بخش است اما می‌تواند نشان دهنده غم و اندوه باشد.
  3. سبز می‌تواند نشان دهنده طبیعت و ثروت باشد.
  4. زرد، نه بی شباهت به خورشید، شاد و محرک در نظر گرفته می‌شود.
  5. نارنجی رنگ منحصر به فردی است که می‌تواند باعث ایجاد احساس هیجان یا ناراحتی در افراد شود.
  6. بنفش اغلب رنگ غرور یا سلطنت است، اما مانند آبی، می‌تواند بار معنایی مالیخولیایی نیز داشته باشد.
  7. سیاه اغلب به عنوان یک رنگ ذاتا منفی که نشان دهنده ترس یا مرگ است دیده می‌شود. با این حال، آن نیز یک رنگ قدرت است.
  8. رنگ سفید اغلب با خلوص و بی گناهی همراه است، اما عدم وجود رنگ آن نیز می‌تواند باعث ادراک بی طرفی یا نیستی شود.

در حالی که رنگ نور می‌تواند بر درک ما تأثیر بگذارد، دمای یک رنگ می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی ما داشته باشد. ما از نظر ذهنی به نورهای رنگی گرم و سرد واکنش نشان می‌دهیم. قرمز، نارنجی و زرد گرم و آبی و سبز سرد در نظر گرفته می‌شوند.

 

هنگام استفاده از رنگ‌ها در سیستم نورپردازی خود، باید هم از رنگ و هم دمای آن آگاه باشید. یک منبع روشنایی نارنجی رنگ خشن یا یک منبع روشنایی با دمای کم و خنک‌تر ممکن است در دفتر شرکتی که خواهان کارمندان شاد و مولد است مناسب نباشد. در مقابل، از داشتن طیف وسیعی از رنگ‌ها و دماهای مختلف در یک مرکز اجرا یا عبادت سود می‌برید، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که خلق و خوی خود را تنظیم کنید و احساساتی را که می‌خواهید مردم احساس کنند، منتقل کنید.

 

 

در طول روز، نور طبیعی در دمای رنگ از گرم تا سرد متغیر است. نورهای دمای سردتر می‌توانند به ما احساس بهره‌وری بیشتری بدهند، درست مانند نور آبی. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نور آبی به ما انرژی می‌دهد و باعث می‌شود احساس هوشیاری کنیم، حتی پس از قطع قرار گرفتن در معرض نور آبی. بدن ما در طول روز به نور طبیعی گرم تری نیاز دارد، به همین دلیل است که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند مانع از خواب آرام ما شود.

 

نور روشن، نور رنگی و نور طبیعی همگی تاثیر منحصر به فردی بر عملکرد بدن، ادراک و خلق و خوی ما دارند. دانستن اینکه چگونه نور طبیعی را در یک فضا به حداکثر برسانید در حالی که مقدار مناسبی از سیستم‌های نور مصنوعی را یکپارچه کنید،

 

ادغام سیستم‌های نورپردازی همه کاره با یکپارچه سازی روشن

 

نور زمانی که به درستی استفاده شود می‌تواند منبعی همه کاره باشد. متأسفانه، در صورت استفاده نادرست از نور در زمینه‌های خاص، می‌تواند منبع اختلال نیز باشد. وجود حتی حداقل مقدار نور به طور چشمگیری بر سیستم‌های فیزیولوژیکی و روانی ما تأثیر می‌گذارد. درک رابطه بین نور و خلق و خوی بسیار مهم است اگر می‌خواهید خلق و خوی، سلامتی و بهره‌وری افرادی را که در فضای خود کار می‌کنند، زندگی می‌کنند یا در حال استراحت هستند، افزایش دهید. مختصصان در مجموعه توسعه افراز هوراد به شما امکان می دهد که سیستم روشنایی متناسب با محل کار یا خانه خود طراحی کنید. این مجموعه با بررسی محیط نور طبیعی محیط را حفظ کرده و در عین حال یک سیستم نورپردازی  مصنوعی به شکل سقف کشسان نیز ارائه می کند.

 

مجموعه توسعه افراز هوراد

 

با وجود رقابت بیشتر در بازارهای روشنایی در سراسر جهان، آنچه برای باز کردن فرصت‌های تجاری بیشتر ضروری است، بدون شک نوآوری در طراحی نورپردازی نهفته است. از همان ابتدا، مجموعه توسعه افراز هوراد این را درک کرد و به ایستادگی در خط مقدم روندهای روشنایی برای توسعه پایدار و سریع پایبند بود. در میان نوآوری‌های این مجموعه، طراحی نورپردازی سقف کشسان است به نحوی که تاثیر مثبتی بر سلامت روح و روان داشته باشد.

 

شرکت توسعه افراز هوراد در سال 1392 با موضوع طراحی و اجرای سیستم‌های نورپردازی تأسیس گردید و با توجه به رشد فزاینده صنعت ساختمان در کشور، این شرکت فعالیت‌های خود را در حوزه سقف‌های کشسان (باریسول) تحت نمایندگی شرکت ایتالیایی Tensocielo بسط و گسترش داده و با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا، اقدام به تولید چراغ‌های خطی، دکوراتیو و نورپردازی تخصصی نما نموده است.

شرکت توسعه افراز هوراد افتخار همکاری با معتبرترین شرکت‌های معماری و ساختمانی در پروژه‌های شاخص این کشور را داشته که حاصل این همکاری‌ها، ارائه خدمات طراحی و اجرای بیش از 300 پروژه نورپردازی در بالاترین سطح استانداردهای جهانی طی 7 سال گذشته از آن جمله می‌باشد. یکی از مزایای بزرگ هوراد در مقایسه با رقبا، بهره‌گیری از مشاورین و متخصصین شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی همچون DPS لهستان، Tensocielo  ایتالیا؛ Skyland چین، Highligth تایوان، Edison تایوان و … است که این شرکت را قادر به تأمین و ارائه بهترین و مرغوب‌ترین ادوات روشنایی و لایتینگ مدرن دنیا با مناسب‌ترین قیمت نموده است.

 

تعمیر و نگه داری از نورپردازی سقف کشسان این محموعه به دلیل استفاده از قطعات استاندارد سازی شده، بسیار ساده و عملی می­باشد. این شرکت در راستای ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی، همواره فراتر از مسئولیت خود عمل نموده و به پشتوانه اطمینان از پروسه طراحی، تولید و اجرای محصولات و خدمات خود، گارانتی و خدمات پس از فروش را در بازه‌های مختلف زمانی به بهترین نحو ارائه می‌نماید. تمامی محصولات نورپردازی ارائه شده توسط این شرکت به مدت  5 سال گارانتی می‌شوند.  هوراد آماده ارائه خدمات طراحی نورپردازی محوطه و تهیه و اجرای محصولات پیشنهادی از کارخانجات داخلی و خارجی برای برآورده ساختن نیازها و اهداف کارفرمایان محترم می‌باشد.

 

 

Rate this post