اصول اولیه نورپردازی فضای اداری

نوپردازی اداری

طراحی فضای اداری نیازمند این است که فاکتورهای متفاوتی را در نظر بگیرید تا افراد شاغل در اداره یا شرکت بتوانند بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازند و همزمان محیط مورد نظرمان ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد. نورپردازی اداری علاوه بر اینکه می‌ تواند بازدهی کارمندان و افراد فعال در اداره یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، این امکان را دارد که جلوه‌ ای خاص به فضای مورد نظر شما ببخشد و هر بیننده‌ ای را به خود جذب کند.

برای نورپردازی فضای اداری به صورت اصولی و مدرن باید فاکتورهای گوناگونی را مد نظر داشته باشید تا نتیجه نهایی کار باب میل‌تان باشد. از سوی دیگر پیشرفت روز افزون تکنولوژی در زمینه تولید تجهیزات روشنایی این امکان را به طراحان می‌ دهد تا بتوانند طرح‌ های خلاقانه به وجود بیاورند که بی شک برای هر بیننده‌ ای دلپذیر خواهد بود و از لحاظ کارایی نیز مناسب است.

در ادامه این مطلب از سایت توسعه افراز هوراد توضیحات بیشتری را در این خصوص با شما در میان خواهیم گذاشت.

نورپردازی اداری

اصول اولیه نورپردازی فضای اداری

رعایت اصول نورپردازی نما فضای اداری می‌ تواند کمک کند تا نتیجه نهایی نورپردازی هوشمندانه و پربازده‌ تر باشد. وجود نوری کافی در یک مکان اداری باعث افزایش انگیزه و بهبود عملکرد نیروی کار شما خواهد شد. میزان نور موجود در یک فضای اداری باید به اندازه مورد نیاز باشد و بیشتر یا کمتر بودن نور از این حد معین، قطعاً معایبی را با خود به دنبال خواهد داشت.

در ضمن نباید فراموش کرد که در نورپردازی اصولی همیشه شرایط ایمنی محیط مد نظر قرار می‌ گیرد، به عنوان مثال در یک ساختمان اداری بخش‌ های ورودی، خروجی و راه پله‌های اضطراری باید در زمان طراحی نورپردازی مورد توجه متخصصان قرار بگیرند. در ادامه دو اصل اولیه و اساسی در زمینه نورپردازی فضای اداری را مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • تاثیر نورپردازی فضای اداری را روی نیروی کار فراموش نکنید: برای انجام فعالیت‌ های کاری در شرکت‌ ها یا ادارات، کارمندان به مقدار نور مناسب نیاز دارند و مناسب نبودن مقدار نور موجود در محیط قطعاً باعث کاهش بازده نیروی کار می شود.
  • تاثیر زیبایی شناسانه و روانشناختی نورپردازی: تحقیقات گسترده‌ ای که در طول سال‌های اخیر روی انواع روش های نورپردازی و تجهیزات موجود در این عرصه انجام شده است، به ما نشان می‌ دهد درک بصری ما از فضای اطراف باعث به وجود آمدن حالات احساسی، روانی و بیولوژیکی خواهد شد. در نظر گرفتن این تاثیر گذاری برای مشتریانی که به یک اداره وارد می‌ شوند، قطعا برای مدیران اهمیت بالایی خواهد داشت.

نورپردازی واحد اداری

استفاده از نور طبیعی و مصنوعی در نورپردازی فضای اداری

استفاده از نور طبیعی در یک محیط کاری می‌ تواند تاثیرات مناسبی بر روی افراد حاضر در آن محیط بگذارد. البته نباید این مورد را فراموش کرد که در شرایط خاص نور طبیعی به دلیل محل قرارگیری ساختمان و… ممکن است در تمامی بخش‌ ها در دسترس نباشد. همین باعث می‌ شود تا نیاز به استفاده از تجهیزات نورپردازی مختلف داشته باشیم.

یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از نور طبیعی این است که میزان استفاده از نورهای مصنوعی را کاهش خواهد داد و همین تأثیر مناسبی روی میزان کلی مصرف انرژی ساختمان خواهد داشت. در زمان استفاده از تجهیزات نورپردازی مختلف باید حتماً به یاد داشته باشید که پارامترهای مانند رنگ نور، میزان تابش، جهت نور، استفاده از سایه روشن علاوه بر این که اجازه می‌ دهند کل فضای اداری از یکنواختی بیرون بیاید؛ زیبایی و نظم خاصی را در محیط به وجود می‌ آورند.

استفاده از نور طبیعی و مصنوعی در نورپردازی فضای اداری

فاکتورهای مهم در خصوص نورپردازی فضای اداری

از آنجایی که روند کارها در یک فضای اداری ممکن است دچار تغییر شود، بهتر است طراحی را به شکلی انجام دهید که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشد. یکی از مواردی که اجازه می‌ دهد انعطاف پذیری نورپردازی خود را افزایش دهید، آشنایی با تجهیزات جدیدی است که وارد بازار می‌ شوند.

فناوری LED در سال‌ های اخیر کمک کرده تا لامپ‌ ها و چراغ‌ هایی با مصرف انرژی بسیار پایین و نوردهی بسیار بالا در اختیار داشته باشید. از سوی دیگر توانایی تولید لامپ LED در اشکال، رنگ‌ ها، مدل‌ ها و طرح‌ های مختلف همواره باعث افزایش دامنه انتخاب طراحان نورپردازی شده است.

مورد مهم دیگری که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید، نور نما سازگار با کاربری می‌ باشد. به عنوان مثال برای یک مکان خاص که رفت و آمد یا کاربرد کمی دارد، نیاز به نورپردازی آن چنان نخواهد بود و بهتر است تمرکز خود را بر روی قسمت‌ های مهم‌ تر ساختمان اداری مورد نظر بگذارید.

شدت روشنایی در نورپردازی فضای اداری

بالا بودن سطح نور در یک مکان یا پایین بودن آن باعث خستگی و به هم ریختن تمرکز افراد خواهد شد. واحدی که برای سنجش سطح نور در نظر گرفته اند، لوکس می‌ باشد. بررسی‌ ها و تحقیقات انجام شده به ما نشان می‌ دهد در محیط‌ های اداری که کارمندان در آن ملزم به کار با رایانه هستند، حداقل میزان نور مورد نیاز ۵۰۰ لوکس است، اما افزایش آن تا ۱۰۰۰ لوکس نیز مجاز می باشد.

بهتر است بدانید افزایش میزان نور می‌ تواند تاثیر مثبتی بر روی سرعت پردازش اطلاعات و دقت بینایی افراد بگذارد. همچنین در صورتی که یک مکان متعلق به کارمندان مسن تر است، قطعاً نیاز به سطح نوری بالاتری خواهد داشت و این افراد نیز بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی به کار خود ادامه دهند. در ضمن برای کارهایی که نیاز به دقت بیشتری دارد، طبیعتاً به نور بیشتری نیاز خواهید داشت.

 نورپردازی با چراغ خطی در محیط اداری

رضایت کارمندان در اتاق های روشن و نور خوب

طرح‌بندی‌های اداری باز رضایتمندی کارمندان را به‌خوبی نشان میدهد. اما رضایت فقط در جایی که معماری، فضا و طراحی از استانداردهای مناسب برخوردار هستند و اتاق های کار برای نیازهای ساکنین طراحی شده است به دست می‌آید. معیارهای اصلی در اینجا عبارتند از جادار، مکان های جذاب با فضایی دلپذیر و مبلمان ارگونومیک، طرح رنگی محرک، فضاهای استراحت و بالاتر از همه، کیفیت نور بالا. کارمندان آخرین مورد را به عنوان تنها مهم ترین معیار برای یک محل کار ایده آل ارزیابی میکنند.

نور بیشتر از هر رسانه دیگری بر ذهن و روح ما تأثیر می گذارد. هر دو نور روز و نور مصنوعی نقش کلیدی در تعیین سلامت و رفاه کارکنان دارد. نور وظایف بصری را در دفتر، شرایط بهینه را برای ارتباط و تمرکز ایجاد می کند و به میزان قابل توجهی به بهره وری بالاتر کمک می کند:

شرایط بصری بهتر باعث عملکرد بصری بهتر پشت میز، در حین ارائه و در مصاحبه می شود. آنها همچنین به افزایش تمرکز کمک می کنند. نور دلپذیر یک پیوند عاطفی با محل کار ایجاد می کند و اثر انگیزشی دارد. تنظیم نور با توجه به زمان از روز و فصل و همچنین به نیازهای فردی رضایت کاربر را افزایش می دهد. برعکس، نور ناکافی تأثیر منفی بر عملکرد دارد. اشتباهات احتمالی انجام شده افزایش می یابد.

تأثیر نورپردازی بر مزاج افراد

نورپردازی اداری به شدت بر مزاج و حالت روحی کارکنان تأثیر می‌گذارد. نور فراوان و روشنی به کارکنان احساس انرژی و بیداری می‌دهد، در حالی که نور نرم و آرام به آن‌ها احساس آرامش و تمرکز می‌کند.

رنگ و جهت نور در نورپردازی فضای اداری

رنگ نور به طرز واقعی می‌ تواند تاثیر زیادی روی شرایط روحی و روانی افراد داشته باشد. رنگ نور انتخاب شده برای فضا با کاربری آن ارتباط بسیار زیادی دارد و در زمان انجام نورپردازی حتماً باید این موارد را مدنظر قرار دهید. یکی از پارامترهای مهم در زمینه رنگ نور، دمای نور می‌ باشد.

زمانی که دمای نور مورد نظر بالاست، شاهد این خواهید بود که فضا حالتی گرم و صمیمی پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر نورهای دارای دمای پایین باعث ایجاد فضایی تمیز و منظم خواهند شد. توجه به جهت نور می‌ تواند به ما کمک کند تا از نور و سایه به درستی در نورپردازی فضاهای اداری استفاده کنیم.

جهت نور استفاده شده برای یک فضای اداری نباید به گونه‌ ای باشد که باعث اختلال در دید افراد مختلف شود. البته در مواردی استفاده از نور مستقیم می‌ تواند گزینه بسیار مناسبی محسوب شود؛ به عنوان مثال در شرایط خاص برای تاباندن نور بر روی قسمتی خاص، از ابزار نورپردازی متفاوت مانند چراغ مطالعه نیز می‌ توان استفاده کرد.

در پایان این بخش باید یادآور شویم که برای گرفتن رنگ و جهت نوری مناسب در نورپردازی فضای اداری، معمولاً از ترکیب نورها استفاده می‌ کنند تا به این صورت بتوانند شار نوری یکنواختی را در فضای شرکت یا اداره مورد نظر شما پخش کنند و به این صورت از متمرکز بودن منابع نوری تا حد زیادی جلوگیری نمایند.

رنگ و جهت نور در نورپردازی فضای اداری

معرفی تجهیزات نورپردازی فضای اداری

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اعلام کردیم، کیفیت نور در فضای اداری تا حد زیادی به تجهیزاتی بستگی دارد که برای این کار انتخاب می‌ کنید. در ادامه این قسمت ما چند مورد از تجهیزات نورپردازی که علاوه بر تامین شار نوری می‌ توانند ظاهر بسیار زیبا و شیکی داشته باشند را معرفی می‌ کنیم. چراغ‌ های دکوراتیو توانستند در سال‌ های اخیر توجه درصد زیادی از بازار را به خود جلب کنند و از همین رو شاهد آن هستیم که هر ساله محصولات دکوراتیو جدیدی وارد بازار می‌ شوند که هر کدام از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • چراغ دکوراتیو گرد آویز و روکار
    این نمونه چراغ که می توانید آنها را از بخش محصولات سایت توسعه افراز هوراد مشاهده کنید، توسط شرکت ایتالیایی Tensoielo طراحی شده‌ است و ظاهر ساده و منظم آنها باعث شده تا گزینه خوبی برای محیط‌ های اداری باشند. قابلیت نصب این محصولات در مکان‌ های مختلف این امکان را می‌ دهد که به راحتی و با خیال آسوده از آنها استفاده کنید. بدنه آلومینیومی محصولات باعث شده تا با انواع دکوراسیون در فضاهای مختلف سازگاری مناسب داشته باشند.
  • چراغ خطی
    چراغ‌ های خطی دارای انواع روکار، توکار و آویز هستند که شرکت توسعه افراز هوراد این چراغ ها را در ابعاد مختلف تولید و اجرا می نماید. بدنه آلومینیومی این چراغ‌ ها اجازه می‌ دهد تا از دوام و زیبایی آنها به راحتی بهره مند شوید. چراغ های خطی در سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، در ضمن بهتر است بدانید امکان نصب آنها در طول‌ های بسیار زیاد کمک می‌ کند تا به سادگی طرح‌ های گوناگونی را برای فضاهای مدنظر خود ایجاد کنید.
  • چراغ دکوراتیو رینگی روکار و آویز
    چراغ‌ های دکوراتیو رینگی محصولات جدیدی هستند که علاوه بر تأمین نور ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند. بدنه این محصولات از جنس پروفیل اکسترودی نورد شده آلومینیومی است و از تنوع ابعاد مناسبی نیز برخوردار هستند. به این صورت که قطر رینگ داخلی آنها می‌ تواند تا دو و نیم متر و رینگ خارجی آنها تا چهار و نیم متر متغیر باشد. ظاهر منظم و شیک این محصولات و صد البته نوردهی مناسب آنها باعث شده تا گزینه‌های خوبی برای نورپردازی فضای اداری باشند. در نوع آویز چراغ دکوراتیو رینگی، نورپردازی در دو سمت آن به صورت پشت و رو فراهم می شود که از این نظر در سیستم کابلی می توان چراغ را با هر زاویه ای نصب نمود.

محصولاتی که در اینجا خدمت شما معرفی کردیم، تنها بخشی از محصولات شرکت توسعه افراز هوراد هستند که می‌ توانند کاربرد مناسبی در نورپردازی فضای اداری داشته باشند. از آنجایی که تنوع محصولات مربوط به نورپردازی اداری بسیار بالاست، پیشنهاد می‌ کنیم تا قبل از هر اقدام نهایی با متخصصین ما تماس بگیرید و راهنمایی‌ های لازم را به صورت رایگان از متخصصین ما دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)