چراغ خطی آویز

نورپردازی شوروم با استفاده از چراغ خطی

 

نورپردازی بخش مهمی از ارائه محصولات و نمایش آنها است به همین دلیل نورپردازی شوروم که محلی برای نمایش محصولات و خدمات یک شرکت است از اهمیت بالایی برخوردار است. در نورپردازی شو روم از انواع نورپردازی و روش‌های نورپردازی استفاده می‌شود که محبوبترین آنها نورپردازی شوروم با استفاده از چراغ خطی است. شرکت توسعه افراز به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نورپردازی نما، سقف‌های کشسان و چراغ خطی با بیش از 9 سال سابقه فعالیت توانسته است تاکنون پروژه‌های بسیاری در زمینه اجرای نورپردازی شوروم به متقاضیان عزیز ارائه نماید. استقبال از این نوع نورپردازی و اهمیت استفاده از چراغ خطی در نورپردازی شوروم ما را بر آن داشت تا در این مقاله برای کسانی که به دنبال راه اندازی شوروم یا ایجاد تغییر و تحول در شوروم‌های خود هستند به بررسی نورپردازی شو روم و به کار گرفتن چراغ خطی در شوروم بپردازیم تا شما عزیزان با آگاهی بیشتر نسبت به نورپردازی شو روم با چراغ خطی تصمیم بگیرید.

 

نورپردازی شو روم با چراغ خطی

اهمیت نورپردازی در تجارت

همانطور که گفتیم نورپردازی بخش مهمی از نمایش و معرفی محصول است، یک نورپردازی خوب توانایی برجسته نمودن توانایی‌های یک محصول و زیبایی‌های آن را در نظر مخاطبان دارد در نتیجه در سالهای اخیر صنایع تولیدی برای ارائه هر چه بهتر محصولات خود به پیش نمایش آنها با نورپردازی‌های قوی پرداختند. این پیش نمایش‌ها چه در تصویرهای آنلاین و چه در بازدیدهای آفلاین می‌تواند تاثیر بسیاری بر انتخاب افراد بگذارد پس لازم است که جدی گرفته شود. در گذشته با وجود لزوم استفاده از نورپردازی مناسب، تولید کنندگان به دلیل حجم بالای برق مصرفی توجه کمتری به نورپردازی محیط ارائه و نمایش محصولا ت خود می‌کردند اما تحولات صنعت تولید لامپ و ظهور ال ای دی‌ها به عنوان یک منبع نوری کم مصرف، نگرانی‌ها بابت افزایش هزینه‌های ناشی از مصرف برق را نیز تا حد زیادی کاهش داد. کاهش هزینه سرسام آور برق باعث گردید صنعت دکوراسیون در زمینه نورپردازی با کمک لامپ‌های جدید با قابلیت‌های بیشتر دست بازتری پیدا کند و به صاحبان تولیدی‌ها و کارخانجات این امکان را داد تا از این عناصر جدید روشنایی در جلوه گری هرچه بیشتر محصولات خود بهره گیرند.

در سالهای اخیر نورپردازی به لطف ظهور لامپ‌های اس ام دی و ال ای دی دچار تحول گسترده ای در همه زمینه‌ها گردید. نوردهی بالای محصولات در کنار مصرف پایین برق پایین آنها و انعطاف پذیری برای نصب در هر مکان و زاویه ای، افراد بیشتری را به این محصولات جلب نموده است. و شاید بتوان گفت چراغ خطی به عنوان یکی از المان‌های نورپردازی با لامپ‌های LED یا نورپردازی با لامپ SMD بزرگترین تحول نورپردازی در صنایع مختلف بوده است.
یکی از مهمترین بخش‌های صنایع بخش ارائه و نمایش محصولات است که در هر شرکتی تولیدی وجود دارد و اغلب آن را با نام شوروم می‌شناسیم در ادامه به بررسی نورپردازی شوروم و تاثیر استفاده از چراغ خطی در جلوه هر چه بیشتر آن می‌پردازیم. پیش از پرداختن به جزییات نورپردازی شوروم بهتر است ابتدا با چیستی شوروم و اهمیت آن در صنایع تولیدی و خدمات کاربردی آشنا شویم.

شورورم چیست؟

شوروم (به انگلیسی: Showroom به معنی اتاق نمایش) با عناوین مختلفی همچون تالار نمایش، نمایشگاه کالا، گالری کالا و‌… شناخته می‌شود. شو روم را شاید بتوان نمایشگاه محصولات و خدمات معرفی نمود جایی که در آن کالا و خدمات در معرض نمایش قرار می‌گیرد. این مفهوم کاربردی در مشاغل مختلف کاربرد دارد و مکانی برای نمایش محصولات و خدمات به مشتریان است. اهمیت نمایش عمومی محصولات و کالاها در عصر حاضر رقابت تنگاتنگی میان تولیدکنندگان به وجود آورده است و موفق تر آن محصولی است که جلوه‌های آن نمایش بهتری در نظر متقاضیان داشته باشد. افزایش رقابت نمایش محصولات باعث شده است شوررم‌ها جایگاه مهمی در مشاغل مختلف پیدا نمایند قطعا شما با انواع شوروم لباس، شوروم مبلمان، شوروم مصالح ساختمانی، شوروم گل و گیاه، شوروم کتاب و‌… مواجه شده‌اید که هر یک سعی در نمایش محصولات خود به بهترین شیوه داشته‌اند.

 

از مهمترین بخش‌های هر نمایشی نورپردازی آن است. تنها در صورت وجود نور کافی و تنظیم شده شما می‌توانید تمامی جلوه‌های بصری محصولات خود را در همان نگاه اول در اختیار مشتریانتان قرار دهید. پس نورپردازی شوروم چیزی است که از آن نباید غفلت نمود.

اهمیت نورپردازی شوروم

پس از شناخت اهمیت شوروم در صنعت و تولیدات حال باید به دکوراسیون و نورپردازی شوروم‌ها بپردازیم تا مشخص گردد چرا لازم است شوروم شما یک دکوراسیون خوب با نورپردازی عالی داشته باشد!
طراحی داخلی و دکوراسیون شوروم اغلب توسط معماران با توجه به ماهیت کالاها و خدمات ارائه شده طراحی و اجرا می‌گردد. این بخش از شرکت ها، ادارات و سازمان‌ها اغلب فضایی گرم و دلپذیر با رنگ‌های شاد و پویا دارد و انعطاف پذیری زیادی در المان‌های آن به چشم می‌خورد. مبنای دکوراسیون شوروم‌ها بر پایه رضایت بازدیدکنندگان آن است. طراحان با در نظر گرفتن نیازمندی‌های بازدیدکنندگان و کارمندان شوروم به تک تک المان‌ها توجه می‌کنند که مهمترین آنها نورپردازی است. تصور کنید یک شوروم بزرگ با المان‌های دکوراتیو بسیار عالی دارید اما نور مناسبی در شوروم وجود ندارد! نتیجه آن: هدر رفت تمام زحمت و هزینه ای است که شما برای تجهیز و دکور شوروم خود متحمل شده اید زیرا نور مناسب و هدایت کننده برای جلب توجه مخاطبان را فراهم نکردید.
در اولین نگاهی که یک بازدید کننده از شوروم یا نمایشگاه شما خواهد داشت روشنایی محیط است که می‌تواند او را به ماندن ترغیب نماید. روشنایی که با کمک یک نورپردازی حرفه ای و کمک گرفتن از انواع نورپردازی داخلی می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان بینجامد.

 

انواع نورپردازی در شوروم

نور پردازی در شوروم لازم است با توجه به محصولات و نور مورد نیاز آنها طراحی و اجرا گردد. در شوروم‌ها اغلب از استند و قفسه برای تعبیه محصولات، کالاها یا خدمات استفاده می‌شود که لازم است با توجه به ابعاد و اشکال آنها نورپردازی خاصی بر روی آنها انجام گردد. در طراحی نورپردازی شوروم بیشتر از نور مصنوعی برای روشنایی استفاده می‌شود و علاوه بر آن ممکن است با توجه به چیستی محصول چند نوع نورپردازی با روش‌های اجرایی مختلف به کار گرفته شود.

 

 

نورپردازی عمومی و نورپردازی تاکیدی

 

مهمترین نوع نورپردازی در شوروم‌ها هستند که روشنایی محیط و نور مورد نیاز برای بررسی محصولات و کالا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در زیر با هر یک از این نوع نورپردازی بیشتر آشنا می‌شوید.

 

نورپردازی عمومی

نور پردازی عمومی روشنایی کلی محیط را تامین می‌کند. این نوع نورپردازی از دو منبع که شامل نور طبیعی (نور خورشید به کمک پنجره ها) و نور مصنوعی (نور چراغ‌های برقی) استفاده می‌کند. مهمترین آن نور مصنوعی است که اغلب در سقف‌ها با کمک انواع چراغ‌های خطی تامین می‌شوند و بخش اعظمی از نورپردازی محیط را به خود اختصاص می‌دهد.

انواع نور مصنوعی در نورپردازی شوروم

نور مصنوعی منابع مختلفی دارد که در اینجا برخی از آنها را نام می‌بریم.
• لامپ‌های رشته ای
• لامپ‌های هالوژن کوارتز- تنگستن
• لامپ‌های فلورسنت بخار جیوه
• لامپ‌های متال هالاید
• لامپ‌های LED

 

برای ایجاد نور پردازی عمومی و برخی از نورپردازی‌های تاکیدی مرود نیاز در شوروم‌ها بیشتر از تکنیک نور خطی با کمک لامپ‌های ای ای دی استفاده می‌شود.

تکنیک نور خطی

تکنیک نور خطی یکی از تکنیک‌های مرسوم برای ایجاد گستردگی نور در سطح وسیع است. این نوع نورپردازی اغلب فضای بیشتری را با شدت نور بیشتر روشن می‌کند. به طور کل نور خطی با توجه به نوع چراغ می‌تواند گسترده یا محدود گردد. با کاربرد چراغ‌های خطی در شوروم در ادامه مطلب بیشتر آشنا خواهید شد.

تکنیک نور خطی

 

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی که به نورپردازی نقطه ای نیز مشهور است روشنایی استندها، قفسه‌ها و میز کارهایی که محصولات بر روی آنها قرار گرفته است را برعهده دارد و اغلب با کمک چراغ‌های خطی، چراغ‌های ریلی یا چراغ‌های اسپات لایت اجرا می‌شوند. در برخی از شوروم‌ها از نورپردازی با چراغ‌های دانلایت استفاده می‌شود و هر محصول یا قفسه نور مختص به خود را دارد. این نوع نورپردازی اغلب برای محصولات خاص و گران قیمت به کار گرفته می‌شود و کمک می‌کند جلوه‌های محصول بیشتر به چشم مشتری بیاید.
برای اجرای انواع نورپردازی‌های تاکیدی در شوروم و گالری‌ها از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود که در زیر به سه تکنیک پرکاربرد اشاره می‌کنیم.

تکنیک هایلایت

در نور پردازی شوروم‌ها برای اینکه کالاها بیشتر مورد توجه قرار گیرند استفاده از نور جهت دار گزینه مناسبی است. این نوع نور کنتراست بسیاری میان روشنایی و تاریکی به وجود می‌آورد. استفاده از چراغ‌های ریلی در این تکنیک برای ایجاد نور ملایم جهت دار مرسوم است و باعث می‌شود که درخشندگی خاصی به اشیا و محصولات و کالاهای در معرض نمایش به وجود آید.

تکنیک کنتراست

یکی از مهمترین بخش‌های نورپردازی ایجاد کنتراست در میان مناطق روشن و تاریک در شوروم و گالری هاست. تضاد روشنایی و تاریکی با کمک نور تاکیدی می‌تواند باعث شود کانون مورد نظر شما همچون نگینی بدرخشد و چشم بیننده را خیره نماید. برای اجرای این نوع کنتراست از چراغ‌های خطی یا برخی چراغ‌های اسپوت لایت و دان لایت و یا مولتی ترک استفاده می‌شود.

تکنیک کنتراست

تکنیک پرتو باریک

نور پردازی با پرتوهای باریک برای نورپردازی تاکیدی در گالریها روشنایی مناسبی را برای مشاهده محصولات و کالاها به خصوص اگر اجسامی سه بعدی باشند تامین می‌کند. این نوع نورپردازی با کمک شعاع مناسب در دامنه نور می‌تواند تمامی زوایای محصول را نمایش دهد و جلوه‌های بیشتری را به مخاطب عرضه نماید. این نوع تکنیک با کمک چراغ‌های اسپوت لایت و دان لایت قابل اجرا است.

 

کاربرد چراغ خطی در شوروم

چراغ‌های خطی از محبوب ترین ابزار در نورپردازی دفاتر کاری، نمایشگاه ها، مزون ها، گالری‌ها و به خصوص شوروم‌ها هستند. یکی از المان‌های دکوراسیون در معماری مدرن که علاوه بر جنبه دکوراتیو کاملا کاربردی است استفاده از همین چراغ خطی برای نورپردازی است. چراغ‌های خطی از تنوع بالایی در نوع ساخت، شار نوری، کیفیت نور و‌… برخوردار است و علاوه بر آن با توجه به انواع مختلفی که در شکل نصب دارد استفاده از آن روز به روز گسترده تر می‌شود. در چراغ‌های خطی از لامپ‌های ال ای دی با توجه به کانسپت فضا با شار نوری متفاوت می‌شود و قابلیت استفاده از آن در هرشکلی به خصوص اشکال هندسی مختلف وجود دارد. چراغ‌های دکوراتیو خطی نه تنها نور مورد نیاز را تامین می‌کنند به دکوراسیون جلوه ای جذاب و مدرن نیز می‌بخشند که می‌تواند در نظر بازدیدکنندگان و مخاطبان مطلوب باشد.

انواع چراغ خطی مناسب شوروم

در تجهیز شوروم‌ها شما می‌توانید از انواع چراغ خطی استفاده نمایید. این نوع چراغ‌ها بر اساس نوع بدنه و نصبی که دارند دسته بندی می‌شوند و هر یک از آنها ماهیت نوری متفاوتی می‌تواند ارائه نماید که با توجه به ماهیت محصولات می‌تواند در ارائه هر چه بهتر محصول کمک کننده باشد.

چراغ خطی توکار

چراغ خطی توکار بخش مهمی از ابزارهای نورپردازی خطی است که تمامی بدنه چراغ در داخل دیوار یا روی سقف قرار می‌گیرد. و تنها پوشش چراغ دیده می‌شود که روشنایی محیط را تامین می‌کند. این نوع چراغ در ابعاد و اندازه‌های مختلفی اجرا می‌شود و در مراحل اولیه دکور و نازک کاری باید تعبیه گردد. چراغ خطی در دو نوع لبه دار و بدون لبه در بازار وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به نوع دکوراسیون خود آن را انتخاب نمایید.

چراغ خطی توکار لبه دار

نوعی از چراغ‌های خطی توکار وجود دارد که دارای لبه‌هایی در بدنه است که این لبه‌ها در اندازه 1 سانتی متر است و بر روی دیوار یا سقف قرار می‌گیرد. این لبه‌ها نصب چراغ را آسان می‌کند و به شما اجازه می‌دهد آن را در هر فضایی نصب کنید. نصب آن باید زیر نظر متخصص انجام گردد.

چراغ خطی توکار بدون لبه

چراغ خطی بدونه لبه یا تریملس هیچ لبه ای ندارد و بدنه اش کاملا در سقف یا دیوار پنهان می‌شود. از این چراغ شما تنها نوری که از آن ساطع می‌شود را خواهید دید به همین دلیل این نوع چراغ المانی مدرن و جذاب است که علاقمندان بسیاری دارد. چراغ‌های خطی بدون لبه یک فضای یکپارچه در سقف به وجود می‌آورد که جلوه جذابی ایجاد می‌کند. این نوع چراغ در مراحل اجرای سقف باید نصب گردد تا پس از کچ کاری و نصب کاملا صاف و یکدست گردد. اغلب آنها توسط بست‌های پروانه ای که در پشت چراغ قرار دارد بر روی دیوار و سقف تعبیه می‌گردند.
نصب چراغ توکار به دلیل حساسیت بالایی که در اجرا دارد باید حتما توسط متخصصین انجام گیرد تا بهترین جلوه را ایجاد نمیاد.

چراغ خطی آویز

المان جدیدی که در نورپردازی خطی بسیار مورد توجه قرار گرفته چراغ خطی آویز است. این نوع چراغ مانند سایر چراغ‌های خطی طراحی شده اند اما با کمک کابل‌ها یا زنجیرهایی از سقف آویزان هستند و نور متمرکزتری را در محیط به وجود می‌آورند. آنها تنها می‌توانند از سقف به صورت کابلی یا تلسکوپی آویز باشند و علاوه بر جلوه ای که دارند روشنایی خوبی را نیز در محیط ایجاد می‌کنند.

چراغ‌¬های خطی آویز ال ای دی به دو دسته تقسیم می¬‌شوند:

چراغ خطی آویز یک طرفه

در این نوع چراغ‌ منبع نوری یک ردیف ماژول در پایین چراغ قرار گرفته است و نور از سمت بالا به طرف زمین می‌تابد.

چراغ خطی آویز دو طرفه

در چراغ¬‌ خطی آویز دوطرفه، دو ردیف ماژول در بالا و پایین چراغ تعبیه شده است تا توانایی روشن نمودن سقف و زمین هر دو را به صورت همزمان داشته باشند. از آنها بیشتر در سقف‌های روشن استفاده می‌شود و جلوه ای جذاب ایجاد می‌کند.

چراغ خطی دفنی

نوع دیگری از چراغ خطی وجود دارد که در زمین قرار می‌گیرد و به آن دفنی می‌گویند. این نوع چراغ از نوع چراغ‌های بدونه لبه است و کاملا در کف زمین و اغلب در میان سرامیک یا پارکت‌ها تعبیه می‌شود. به دلیل قرار گیری در کف زمین و اصطکاک بالایی که تجربه می‌کند مقاومت آن باید از سایر چراغ‌ها بالاتر باشد و شیشه‌های نشکن به عنوان محافظ روشنایی آن استفاده شده باشد.

نکات مهم در نورپردازی شوروم

در گالری های، شوروم‌ها و غرفه‌های نمایشگاهی شدت نورپردازی اهمیت بسیاری دارد. گاهی باید این نور شدید باشد و گاهی ملایم در نتیجه یک نورپردازی حرفه ای می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های لامپ‌های LED برای کنترل نور آنها به کمک یک ریموت کنترل میزان نور را کنترل نماید. علاوه بر آن رنگ چیزی است که در فضای شو روم‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد و این مهم نیز به کمک لامپ‌های ال ای دی به آسانی میسر می‌شود. در نتیجه چراغ‌های خطی بهترین نوع برای استفاده در شوروم‌ها هستند.

به طور کل استفاده از چراغ‌های خطی در گالری‌ها و شوروم‌ها علاوه بر ایجاد یک جلوه هنری باعث ایجاد جذابیت محیطی نیز می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از این نوع روش نورپردازی نظر مخاطب را در نگاه اول جلب نمایید آنگاه به معرفی و نمایش محصولات و خدمات خود که چیده شده است بپردازید. توجه داشته باشید که استفاده از چراغ خطی تنها در سقف قابل نصب نیست و شما می‌توانید از آنها در دیوارها و حتی کف ساختمان نیز استفاده کنید. برخی از محصولات نیاز است که نور از پایین یا کنار به محصول بتابد‌.

با توجه به آنچه که گفته شد مشخص گردید نور پردازی شوروم با کمک نورهای مستقیم یا غیر مستقیم کاری است که تنها از عهده یک تیم حرفه ای در زمینه طراحی و اجرای نورپردازی بر خواهد آمد. پس برای طراحی نورپردازی خود از یک شرکت حرفه ای در زمینه اجرای نورپردازی خطی در شوروم کمک بگیرید.

 

اجرای نورپردازی خطی در شوروم در توسعه افراز هوراد

شرکت توسعه افرازهوراد با بیش از 9 سال سابقه فعالیت در زمینه ارائه خدمات نورپردازی، سقف‌های کشسان و تولید چراغ‌های خطی یکی از شرکت‌های توانا در طراحی و اجرای هر نوع نورپردازی داخلی و نورپردازی نما به خصوص نورپردازی در سقف‌های کشسان است. این شرکت بیش از 300 پروژه نورپردازی موفق را توسط تیم حرفه ای خود طراحی و اجرا نموده است که رضایت بالای مشتریان خود را به همراه داشته است. اگر به دنبال خرید و نصب چراغ خطی، طراحی و اجرای سقف کشسان و نورپردازی نما هستید کافی است با ما تماس بگیرید. همچنین برای آگاهی از قیمت خدمات چراغ خطی و قیمت نورپردازی شوروم و سایر خدمات این مجموعه می‌توانید با مشاوران ما در توسعه افراز هوراد ارتباط برقرار کنید. با ما یک طراحی و اجرای نورپردازی حرفه ای را تجربه خواهید کرد.

Rate this post