نورپردازی نمای برج ها

نورپردازی نمای برج ها

این روزها بسیار بیش از پیش برج‌ های بلند مسکونی، اداری و… را می‌ بینیم که جای خود را در شهرها باز می‌ کنند. یکی از مواردی که در خصوص برج‌ ها باید همیشه مدنظر داشته باشید، نورپردازی خلاقانه و هدفمندی است که برای آنها اجرا می‌ کنند. این نورپردازی‌ ها باید به شکلی باشد که از فواصل دور بتواند توجه هر بیننده‌ ای را به خود جلب کند و از سوی دیگر بتوان از نورپردازی نمای برج‌ ها به عنوان وجه تمایز آنها یاد کرد. البته در این میان نیز نباید هرگز فراموش کنید که هدف از نورپردازی نما فقط زیبا سازی ساختمان در شب نیست بلکه تأمین روشنایی مورد نیاز معمولاً دارای اهمیت بیشتری است، در ادامه این مطلب از سایت توسعه افراز هوراد بیشتر در مورد نورپردازی نمای برج‌ ها صحبت می‌ کنیم و در این زمینه بیشتر برج‌ های اداری و مسکونی را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

تجهیزات نورپردازی نمای برج‌ ها

تجهیزات نورپردازی نمای برج‌ ها

یکی از مواردی که در مورد نورپردازی نمای برج‌ ها باید در نظر داشته باشید این است که پیشرفت تکنولوژی تولید لوازم و تجهیزات نورپردازی باعث رشد هر چه بیشتر نورپردازی شده است. این تجهیزات امکان انعطاف پذیری بیشتری به طراحان می‌ دهند و از سوی دیگر می‌ توانند مزایای بی شماری را برای ما به همراه داشته باشند. لامپ‌ های تنگستن، فلورسنت و… از ابتدای ظهور لوازم روشنایی مورد استفاده قرار می‌ گرفتند و ممکن است این روزها نیز نمونه هایی از آنها را در بازار یا ساختمان‌ های مختلف دیده باشید؛ اما معایب مختلفی که این محصولات داشتند باعث شد که به مرور زمان از رده خارج شده و جای خود را به محصولات جدید با تکنولوژی ساخت بالا بدهند.

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ هایی که در این عرصه توانستند تاثیر بسیار زیادی داشته باشند، چراغ‌ های LED هستند که در انواع مختلف و برای منظور‌های متفاوت وارد بازار شده‌ اند. مصرف انرژی پایین و بازده نوری بسیار بالاتر از سایر لامپ‌ های موجود در بازار، باعث افزایش کاربری و محبوبیت این محصولات در بین همگان شده است. البته باید در نظر داشت که برای مصارف و مکان‌ های گوناگون این محصولات را در انواع مختلفی تولید می‌ کنند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

انواع چراغ‌ های نورپردازی نمای برج‌ ها

تجهیزاتی که در این بخش خدمت شما معرفی می‌ کنیم، همگی در شرایط خاصی می‌ توانند کاربرد داشته باشند و به این شکل طرح و جلوه نهایی نورپردازی مورد نظرمان را در اختیارمان بگذارند.

  • چراغ‌ های خطی
    همانطور که از نام این محصولات می‌ توانید حدس بزنید نورپردازی خطی می‌ توانند خطوط نورانی را روی نمای برج‌ها ایجاد کنند که همین باعث می‌ شود در زمینه مشخص کردن مسیر دید بینندگان، مرز بین بخش‌ های مختلف نما و… مورد استفاده قرار بگیرند. چراغ‌ های خطی LED دارای انواع مختلفی هستند که پرکاربردترین آنها عبارتند از: چراغ‌ های تیوبی، نواری، فیبر نوری، و… یکی از جذاب‌ ترین استفاده‌ های چراغ خطی در نورپردازی نمای برج‌ ها ایجاد قاب برای بخش‌ های مختلف نما است که ظاهری منظم و دوست داشتنی به آن خواهد داد. در ضمن به یاد داشته باشید که بسیاری از چراغ‌ های خطی نواری به کار رفته در برج‌ ها به عنوان نور مخفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و داشتن انعطاف پذیری و تنوع رنگی بالا قابلیت‌ های مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خواهد گذاشت.
  • چراغ‌ های LED جهت دار
    این چراغ‌ ها را با نام چراغ فراتاب نیز می‌ شناسند و بیشترین استفاده را در شرایطی دارند که قصد داشته باشید اشعه‌ های نور را با استفاده از لامپ به فاصله دورتری پرتاب کنید. برای تاباندن نور روی سقف یا کف بخشی از نما این محصولات می‌ توانند کاربرد داشته باشند. این محصولات اجازه می‌ دهند تا فواصل خالی موجود در نورپردازی نمای برج‌ ها را به راحتی پر کنید و به این صورت جلوه نهایی زیباتر و روشن‌تر باشد. البته باید در نظر داشت که یکی از استفاده‌ های اصلی این چراغ‌ ها برای روشن سازی المان‌ های اصلی استفاده شده در نمای برج است.
  • پرژکتورها
    برای شرایطی که نیاز به مقدار نور بالایی داشته باشیم، پرژکتورها می‌ توانند گزینه‌ های خوبی به شمار روند. پروژکتور ها دارای انواع مختلفی هستند که می‌ توان آنها را با توجه به مقدار نور تولیدی، توان مصرفی، رنگ، ابعاد و نوع دسته بندی کرد. هر کدام از این پروژکتور‌ها می‌ توانند در شرایط خاصی مورد استفاده در نورپردازی نمای برج‌ها باشند.
    البته موارد گفته شده بسیار کلی هستند و زیر مجموعه‌ های دسته بندی‌ های بالا نیز تنوع بسیار زیادی دارند و همین باعث می‌ شود که طراحان نورپردازی یک ساختمان حق انتخاب گسترده ای داشته باشند و به این شکل بتوانند خلاقیت زیادی به خرج دهند.
    اصول نورپردازی نمای برج‌ ها

منظور از نورپردازی اصولی نمای برج‌ ها چیست؟

اصول نورپردازی نمای برج‌ ها بسته به کاربری آنها می‌ تواند متفاوت باشد. در همین راستا باید به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب طرح خاصی برای نورپردازی باید این مورد را مد نظر قرار دهید که آیا نوع نورپردازی انتخاب شده برای مکان مورد نظر مناسب است یا خیر. البته می‌ توان اصول کلی را برای این کار در نظر گرفت تا هرگاه قصد انتخاب سبک خاصی از نورپردازی را داشتید، هوشمندانه‌ تر عمل کنید. قبل از این که مستقیما سراغ این موارد برویم باید در نظر داشته باشیم نکات زیر صرفاً اصولی هستند که توجه به آنها می‌ تواند نتیجه نهایی را بهتر کند و در صورتی که طراح مورد نظر شما طرح خلاقانه ای مد نظر داشت که از این قوانین سرپیچی می‌ کرد، نباید متعصبانه برخورد کنید.

اصول نورپردازی نمای برج‌ ها

  • از منابع نوری استفاده کنید که شعاع تابش کمی دارند، به خصوص در شرایطی که قصد دارید فضای کم و محدودی را (مانند قاب پنجره) روشن کنید.
  • فراموش نکنید که استفاده از تجهیزات نورپردازی با شعاع تابش زیاد و توان بالا باعث می‌ شود که آلودگی نوری در محدوده ساختمان شما افزایش یابد. این قضیه علاوه بر این که منع قانونی دارد، باعث آزردگی افرادی می‌ شود که از برج مورد نظر شما دیدن می‌ کنند. علاوه بر این نمای ساختمان‌ هایی که بسیار شفاف است باعث افزایش انعکاس نور و ایجاد خیرگی در عابرین سواره یا پیاده می‌ شود و از همین جهت به خصوص در مکان‌ های پر تردد باید این موضوع را با حساسیت بیشتری در نظر داشته باشید.
  • تاکید کردن روی خطوط خارجی نمای برج‌ ها و نشان دادن حجم کلی آنها باعث زیباتر به نظر رسیدن نتیجه نهایی کار خواهد شد.
  • ورودی برج باید همواره دارای نورپردازی متفاوت و هدفمندی باشد که اجازه دهد عابرین پیاده و سواره به راحتی مسیر ورودی ساختمان را پیدا کنند. این موضوع روی امنیت اطراف برج نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  • ستون‌ ها یا سایر سوژه‌ های عمودی مورد استفاده در برج بهتر است که با نورپردازی عمودی (از بالا به پایین یا بالعکس) روشن شوند. همچنین یکی دیگر از روش‌ های نورپردازی این بخش‌ ها این است که فضای پشت یا طرفین آنها را روشن کنید. در ضمن اگر در نمای برج از ریتم‌ های افقی تکرار شونده نیز استفاده کرده‌ اید، باید برنامه ریزی‌ های لازم برای نورپردازی آنها را در نظر داشته باشید.
  • روشن سازی بخش‌ های اصلی نمای برج در اولویت قرار دارند. به عنوان مثال کنج‌ های بالایی ساختمان یا فرم اصلی برج باعث می‌ شود در تاریکی شب جلوه نهایی زیباتر باشد.

نورپردازی نمای برج‌ های مسکونی

برای نورپردازی برج‌ های مسکونی این مورد را باید در نظر داشته باشید که به گونه ای طراحی و انتخاب تجهیزات را انجام دهید که هیچ گونه آلودگی نوری در کار نباشد. این آلودگی نوری در بیرون از برج مسکونی می‌ تواند باعث آزار همسایگان یا عابرین شود و از سوی دیگر امکان دارد تا روی فضای داخلی برج تاثیر بگذارد. آلودگی نوری که در زمان شب وارد بخش‌ های داخلی برج شود، قطعا مناسب نیست و باعث آزار دیدن و سلب آسایش افراد خواهد شد. از آنجایی که عبور و مرور افراد به برج‌ های مسکونی زیاد است، باید این موضوع را در نظر بگیرید که نورپردازی درست و اصولی بخش‌ های ورودی و خروجی ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد و به صورت کلی باید این مورد را همیشه مد نظر داشته باشید که در یک برج مسکونی راحتی و رفاه حال ساکنین، نسبت به زیبایی در اولویت قرار دارد.

نورپردازی نمای برج‌ های مسکونی

نورپردازی نمای برج‌ های اداری

نورپردازی نمای برج‌ ها با کاربری اداری یا خدماتی و… باید به شکلی باشد که تا حد ممکن از به کارگیری نورهای اضافه خودداری شود. این برج‌ ها باید به شکلی منظم، زیبا و بدون اضافه کاری نورپردازی شوند. از سوی دیگر کاربری هر اداره می‌ تواند روی نورپردازی نهایی آن تاثیر زیادی داشته باشد و به عبارت دیگر نورپردازی درست این مکان‌ ها در شب می‌ تواند نشان دهنده هویت واقعی این برج‌ ها باشد. البته نباید فراموش کرد که موقعیت جغرافیایی یک برج اداری در شهر می‌ تواند تاثیر زیادی روی نورپردازی آن داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که در بخشی از شهر قرار دارد که در اطراف خود برج‌ های زیادی را جای داده، بهتر است که روند نورپردازی را به گونه‌ ای انجام دهید که این کار باعث تمایز برج مورد نظرمان شود.

نورپردازی نمای برج‌ های اداری

Rate this post