معماری مدرن با استفاده از نورپردازی خطی

این روزها نورپردازی در معماری مدرن نقش بسیار مهمی دارد، چرا که با استفاده از نورپردازی میتوان با حرکت چشم بیننده روی نمای ساختمان یا فضای داخلی را به سمت عناصری هدایت کرد که از نظر معماری ارزش بالاتری دارند.

استفاده از نورپردازی از زمان‌های قدیم به معماران کمک میکرده که بتوانند زیبایی کار خود را بهتر نشان دهند و جلوه زیباتری به ساختمان ها داده باشند. به طور کلی نورپردازی مدرن ساختمان را می‌ توان در دو دسته نورپردازی داخلی و نورپردازی بیرونی قرار داد. یکی از نکات مهم در خصوص نورپردازی مدرن این است که بتوانید با استفاده از کمترین هزینه، بیشترین استفاده را از تجهیزات روشنایی ببریم و از سوی دیگر مراقب این موضوع باشید که میزان مصرف شما تا حد ممکن بهینه باقی بماند.

در ادامه این مطلب ما بیشتر در مورد معماری مدرن با استفاده از نورپردازی خطی صحبت خواهیم کرد.

استفاده از نورپردازی خطی

نورپردازی خطی انجام شده با تجهیزات به روز که تکنولوژی ساخت بالایی دارند، حق انتخاب بسیار گسترده‌ ای پیش روی شما قرار می‌ دهد. به عنوان مثال امروزه لامپ‌ هایی که درون دکوراسیون داخلی و خارجی یک خانه استفاده می‌ شوند، دارای تنوع رنگ بالایی هستند. همین موضوع اجازه می‌ دهد که بتوانید با انتخاب لامپ‌ هایی که دارای رنگ سازگارتر با بقیه قسمت‌ های معماری شما هستند؛ هارمونی بیشتری در جلوه بصری ساختمان خود ایجاد کنید.

افراد فعال در زمینه معماری مدرن قطعاً به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی دقت می‌ کنند و همین باعث می‌ شود هزینه‌ های مربوط به مصرف برق تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. بسیاری بر این تصور هستند که استفاده از نورپردازی مدرن به معنی به کارگیری تجهیزات روشنایی بسیار زیاد و پر هزینه است. اما جایگاه نورپردازی در معماری مدرن به شکلی است که تا جای ممکن از نور طبیعی خورشید استفاده شود. با توجه به چنین موضوعی علاوه بر اینکه بودجه مورد نیاز برای خرید تجهیزات روشنایی را کاهش می‌دهد، باعث کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد.

مزایای معماری مدرن با نورپردازی خطی

  1. زیبایی و جلب توجه

    نورپردازی خطی به طراحان معماری امکان می‌دهد تا با استفاده از نور، جلب توجه و زیبایی‌ای بی‌نظیر در ساختمان‌ها ایجاد کنند. این نورها می‌توانند اثرات ویژه‌ای مانند تاریکی و روشنایی متناوب ایجاد کنند.

  2. صرفه‌جویی در انرژی

    استفاده از فناوری‌های نوین در نورپردازی خطی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر می‌شود. این نورها معمولاً از لامپ‌ها و ال ای دی‌های با مصرف انرژی کم استفاده می‌کنند.

  3. تنوع در طراحی

    نورپردازی خطی به طراحان امکان می‌دهد تا در ایجاد طرح‌های مختلف از نور استفاده کنند. این تنوع به ایجاد فضاهای منحصر به فرد و چشم‌نواز در ساختمان‌ها منجر می‌شود.

نورپردازی خطی مدرن

 

نورپردازی مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

وقتی قصد بررسی معماری مدرن از منظر نورپردازی مدرن را دارید، نباید فراموش کنید که این دو موضوع به شدت با هم در ارتباط هستند. نورپردازی مدرن توانسته است با تجهیزات، تکنیک ها و خلاقیت‌ های مختلف تاثیر زیادی بر روی وضعیت نورپردازی داخلی یک ساختمان داشته باشد. از سوی دیگر منابع روشنایی متفاوت با عملکردهای مختلف می‌ توانند ویژگی‌ های مختلفی را برایتان به ارمغان بیاورند.

به عنوان مثال زمانی که قصد نورپردازی اتاق خواب را دارید، قطعاً می‌ خواهید که فضایی آرامش بخش داشته باشید. تنوع رنگی بالا در لامپ‌ های موجود در بازار، این اجازه را می‌ دهد که نورپردازی ایده‌آل خود را در اختیار داشته باشید. مورد بعدی که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید قدرت نورپردازی مدرن برای نورپردازی خطی و متمرکز است. استفاده از این روش نورپردازی به راحتی حرکت چشم افرادی که وارد خانه می‌ شوند را کنترل می کند. به همین دلیل است که با استفاده از نورپردازی مدرن شما می‌ توانید المان‌ های اساسی استفاده شده در معماری داخلی را بیشتر در معرض دید بگذارید.

از طرفی با استفاده از نورپردازی‌های خطی و متمرکز می توان وسایل تزیینی مختلف مانند تابلو یا مجسمه را بیشتر در معرض نمایش گذاشت.

 

نورپر مدرن نمای ساختمان

 

نورپردازی مدرن در طراحی نمای خارجی ساختمان

در معماری مدرن معمولاً خلاقیت‌ های زیادی برای طراحی نمای خارجی ساختمان به خرج می‌ دهند. از سوی دیگر نورپردازی مدرن به این افراد کمک می‌ کند که بتوانند زیبایی این طراحی‌ ها را دو چندان کنند. بخش های بیرونی ساختمان مانند روف گاردن، فضای سبز، نمای بیرونی، حیاط، بالکن و… با نورپردازی مدرن می‌ توانند در زمان تاریکی هوا بیشتر به چشم بیایند. از سوی دیگر تنوع محصولات نورپردازی مختلف و به کارگیری سبک‌ های نورپردازی متفاوت اجازه می‌ دهد تا طرح‌ هایی سازگار با سلیقه خود داشته باشید.

یکی از روش‌ های نورپردازی نمای بیرونی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از نور پردازی کلاسیک با استفاده از نوارهای نوری و پروژکتورها است. در این نوع نورپردازی شما صرفاً نور به وجود آمده توسط لامپ ها را مشاهده خواهید کرد و همیشه سعی بر این است که منابع نوری دور از چشم بیننده باشند. این کار اجازه می‌ دهد تا المان‌ های طراحی شده توسط معمار برای نمای بیرونی زیبایی بیشتری داشته باشند.

 

نورپردازی مدرن ساختمان اداری

نورپردازی مدرن در ساختمان‌ های اداری

بررسی معماری مدرن از منظر نورپردازی مدرن در ساختمان‌ هایی که کاربری اداری دارند، با سایر ساختمان ها متفاوت خواهد بود. در یک ساختمان اداری علاوه بر زیبایی ما به مقدار نور کافی نیاز داریم تا افراد فعال در آن اداره یا شرکت بتوانند فعالیت‌ های خود را به راحتی انجام دهند. یکی دیگر از نکات مهمی که در طراحی نورپردازی برای چنین مکان‌ هایی باید مد نظر قرار دهیم، تناسب نوردهی سیستم نورپردازی و میزان مصرف آن است.

این نکته را نباید فراموش کنید که در محیط‌ های اداری ما به مقدار خاصی از نور در یک مساحت خاص نیاز داریم. به همین دلیل بسیاری از طراحان با استفاده از تجهیزات نورپردازی مخصوصی که فقط محیط اطراف یک کارمند را روشن می‌ کند، میزان نور مورد نیاز را تامین کرده و از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری می‌کنند. در ضمن این کار باعث می‌ شود نمای کلی یک دفتر اداری یا شرکت جلوه خاصی بگیرد.

استفاده از انواع آباژور، لامپ‌ های هالوژن، لامپ‌های حبابی LED و… گزینه‌ های مناسبی برای شما خواهند بود. این روش نورپردازی در سالن‌ های آرایشگاه، رستوران‌‌ها، کافه‌ها و… کاربرد بالایی دارد.

نورپردازی متمرکز در معماری مدرن

در نورپردازی متمرکز ما نقاطی که اهمیت بیشتری دارند، را در معرض نور بیشتری قرار می‌ دهیم. این روش نورپردازی که بیشتر در معماری مدرن کاربرد دارد، استفاده بسیار زیادی در گالری‌ های نقاشی، کافه‌ها و… دارد. در هر محیط همیشه نقاط یا بخش‌ هایی هستند که از نظر زیبایی معماری برتری بالایی نسبت به سایر قسمت ها دارند.

حال استفاده از نورپردازی مدرن و متمرکز این امکان را می‌ دهد که معمار مورد نظر شما بتواند سبک کاری خود و استایل نهایی دکوراسیون را برای بیننده مشخص کند. بسیاری از معماران بزرگ مدرن بر این عقیده‌ اند که نورپردازی مانند روح معماری مدرن است و بدون آن بسیاری از تلاش‌ های انجام شده برای آماده سازی یک دکوراسیون زیبا و حرفه‌ ای بی‌حاصل خواهد بود. بیشترین استفاده نورپردازی متمرکز در موزه ها، سالن‌ های نمایش، گالری‌ های هنری، و برخی رستوران‌ ها است.

 

نورپردازی مدرن دکوراتیو

نورپردازی دکوراتیو در معماری مدرن

آخرین سبک نورپردازی که در این مطلب با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم، سبک دکوراتیو است. این روش نورپردازی که شباهت زیادی به نورپردازی متمرکز دارد، بیشتر از همه سبک‌ های نورپردازی به اصول زیبایی شناسی نور اهمیت می‌دهد. در نورپردازی دکوراتیو همیشه سعی شده که زیبایی و سادگی در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند. همین موضوع علت اصلی پرطرفدارتر شدن این سبک نورپردازی می‌ باشد. مزیت دیگر روش نورپردازی دکوراتیو به روز بودن و زیبایی ماندگار آن است، مکان‌ هایی که به صورت اصولی از نورپردازی دکوراتیو استفاده می‌ کنند تا سال های سال جلوه خود را حفظ خواهند کرد.

در بسیاری از موارد ما می‌ بینیم که هدف استفاده از نورپردازی دکوراتیو زیباتر نشان دادن بخش‌ های مختلف ساختمان یا فضای مورد نظر شما نیست، بلکه در این نوع نورپردازی سعی شده تا از نور به عنوان ابزار خلق اثر هنری و طرح‌ های خلاقانه در معماری استفاده شود.

 

سوالات متداول

 

بله، نورپردازی خطی به صرفه است زیرا از نورهای کم مصرف مانند ال ای دی استفاده می‌کند که مصرف انرژی کمتری دارند.

نصب نورپردازی خطی نیاز به دقت دارد، اما با استفاده از یک تیم ماهر، می‌توان آن را به راحتی انجام داد.

نورپردازی خطی امکان ایجاد تأثیراتی مانند تغییر رنگ نور، تاریکی و روشنایی متناوب، و تاکید بر خطوط و شکل‌ها را فراهم می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)