چراغ ال ای دی خطی

لامپ ال ای دی خطی چیست و انواع آن

 نورپردازی ال ای دی خطی

اولین لامپ‌های الکتریکی دنیا حدود دو قرن پیش اختراع شدند. پس از آن، با گسترش استفاده از لامپ‌ها و برق در جوامع، تحقیقات زیادی در جهت افزایش بازدهی نور و کاهش مصرف انرژی لامپ‌ها، انجام شد. به مرور لامپ‌های پرمصرف قدیمی حذف شدند و کم کم، جای خود را به لامپ‌های ال‌ ای‌ دی (مانند ال ای دی خطی، ال ای دی حبابی و…) و لامپ‌های کم مصرف دادند. این لامپ‌ها به دلیل مزایای بیشماری که دارند، همچون کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی نوری، جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کرده‌اند.

لامپ های ال ای دی (LED)، برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط مهندسان الکترونیک ابداع شدند. امروزه این لامپ‌ها، به صورت تکه‌ای و یا خطی تولید می‌شوند و کابردهای فراوانی دارند. تاکنون، محصولات جدید زیادی به بازار عرضه شده‌اند، اما یکی از بهترین ابزارهای روشنایی که امروزه در دسترس است، لامپ‌ ال ‌ای ‌دی است. این لامپ‌ها به صورت متری و برای مصارف مختلفی از جمله، نورپردازی کابینت، کمد، پنجره و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لامپ ال ای دی خطی چیست؟

لامپ‌های ال‌ ای ‌دی خطی، نوعی از لامپ‌های ال‌ ای ‌دی هستند که به نام لامپ‌های لاینی نیز شناخته می‌شوند.

این نوع لامپ‌ها به عنوان جایگزین‌هایی برای لامپ‌های فلورسنت معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از پیشرفته‌ترین لامپ‌های موجود در بازار هستند. همچنین، این لامپ‌ها به نسبت لامپ‌های قدیمی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند، طول عمر بالاتری دارند، گرمای کمتری تولید می‌کنند و همچنین از مواد مضری همچون جیوه در ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود.

تا پیش از ابداع ال ای دی‌‌های خطی، برای روشنایی دکوارتیو از ال ای دی نواری استفاده می‌شد. اما، به دلیل مشکلات در نصب، افت ولتاژ و همینطور کیفیت نوری پایین ال ای دی‌های نواری، ال ای دی‌های خطی به وجود آمدند و به عنوان جایگزینی برای ال ای دی های نواری شناخته شدند.

بدنه لامپ ال ای دی خطی از موادی‌ نرم و انعطاف پذیر ساخته می‌شود که این ویژگی‌های باعث شده است که این لامپ‌ها برای طراحی‌های داخلی مناسب باشند. این لامپ‌ها، از چند قسمت تشکیل شده‌اند که هر قسمت، روی بازدهی و کیفیت نوری آن‌ها تاثیر دارد.

بخش اصلی ال ای دی‌های خطی، قسمت نوری آن‌هاست که در سایزهای مختلف موجود هستند و نور ال ای دی از از این قسمت، منتشر می‌شود. برد مدار چاپی، یکی دیگر از اجزای اساسی ال ای دی خطی است که از آلومینیوم ساخته شده و به عنوان سطح یا کف ال ای دی ها نیز، شناخته می‌شود و در این بخش قسمت نوری ال ای دی ها نصب می‌شود. همچنین، مدار تنظیم ولتاژ نیز یکی از اجزای حیاتی لامپ ال ای دی خطی است که معمولاً در نمونه‌های ولتاژ بالا به کار می‌رود.

تماس با کارشناسان توسعه افراز هوراد:
02122057583
02126204203

 

چراغ خطی ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی خطی

ال ای دی های خطی یکی از پرکاربردترین لامپ‌های ال ای دی‌ هستند که در انواع مختلف تولید می‌شوند و بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در بازار، لامپ‌های ال ای دی خطی به دو نوع ساده و سنسور دار عرضه می‌شوند. نوع ساده برای فعال و غیرفعال کردن نیاز به یک سنسور دارد که این سنسور به شما امکان قطع و وصل کردن جریان برق را می‌دهد. نمونه سنسور دار لامپ ال ای دی خطی یک سنسور لمسی درون بدنه‌ی خود دارد که برای روشن و خاموش کردن آن، کافیست بدنه‌ی چراغ را لمس کنید. مثل لامپ‌های که در زیر کابینت‌ها نصب می‌شود.

یکی از موارد اساسی در دسته‌بندی لامپ ال ای دی خطی، نوع چیپ‌های مورد استفاده در داخل آن‌هاست. این چیپ‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و تعداد آن‌ها متغیر است، اما مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • ال ای دی خطی ۴۰۱۴: در این نوع از لامپ‌ها حدود ۷۲ الی ۱۴۴ عدد قسمت نوری در هر متر استفاده شده است و در چندین رنگ مختلف موجود هستند.
  • ال ای دی خطی ۵۷۳۰: در این نوع از لامپ‌ها از ۱۴۴ قسمت نوری در هر متر استفاده شده است. تفاوت اصلی آن‌ها به نسبت نمونه‌های ۴۰۱۲ در سایر چیپ‌هایشان است.
  • ال ای دی خطی ۲۸۳۵: تفاوت این نمونه با نمونه‌های قبلی تنها در سایز چیپ‌ها است.

نمونه کار: پروژه دیتیلینگ خودرو پارک سنتر

 لامپ‌های ال ای دی خطی ولتاژهای مختلفی دارند؛ لذا باید مطمئن شوید که ولتاژ لامپ ال ای دی خطی که انتخاب می‌کنید، با نیاز شما هماهنگ باشد. لامپ‌های ال ای دی با ولتاژ بالا برای تولید نور بیشتر نیاز به مصرف برق بیشتری دارند. همچنین، ال ای دی‌های خطی بر اساس ولتاژهای مختلف نیز دسته‌بندی می‌شوند، و ولتاژ آن‌ها بسته به نوع چیپ‌ها و متراژ کلی آن‌ها، تغییر می‌کند.

لامپ خطی آویز

لامپ ال ای دی خطی آویز چیست؟

لامپ ال ای دی خطی آویز، به دلیل اینکه به صورت آویز نصب می‌شوند، بهترین گزینه برای نورپردازی محیط‌هایی هستند که ارتفاع سقف آن ها زیاد است. از آن جایی که اصولا در این مکان‌ها، برای دستیابی به نورپردازی مطلوب و روشنایی کافی، نیاز به تعداد چراغ‌های بیشتری داریم؛ استفاده از این لامپ‌ها می‌تواند باعث کاهش تعداد چراغ‌های مورد نیاز شود.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از لامپ ال ای دی خطی آویز این است که آن‌ها را پس از نصب، باز کرده و مجددا در مکان جدید، نصب کرد. این کار، به این معناست که در صورت جابجایی و تغییر مکان، نیاز به خرید مجدد لامپ وجود ندارد.

 لامپ ال ای دی خطی توکار

لامپ ال ای دی خطی توکار چیست؟

این نوع از لامپ‌های ال ای دی، در سقف‌های کاذب نصب می‌شوند. به همین دلیل، در ساخت این سقف‌ها باکس‌ها یا شیارهایی با ابعاد مناسب برای این لامپ‌ها تعبیه می‌شود و سپس لامپ در داخل آنها نصب می‌کنند. البته می نوان لامپ‌ ال ای دی خطی توکار را در برخی دیوارهای خاص نیز نصب کرد. بعد از نصب، فریم چراغ به خوبی در شیارهای طراحی شده پنهان می‌شود و قابل مشاهده نیستند.

استفاده از این لامپ‌ها، امکان ایجاد انواع لاین‌های نوری مستقیم، منحنی و کرو را فراهم می‌کند. از لامپ ال ای دی خطی توکار می‌توان در هر محیطی، از جمله فضاهای اداری، تجاری، مسکونی و … استفاده کرد.

لامپ ال ای دی خطی روکار

لامپ ال ای دی خطی روکار چیست؟

از لامپ‌های ال ای دی خطی روکار، زمانی که ارتفاع سقف کوتاه باشد یا اینکه از سقف کاذب استفاده شده باشد و امکان برش و ایجاد شیار برای نصب لامپ‌ ال ای دی توکار وجود نداشته باشد، استفاده می‌شود. اگر شما تمایل دارید که سیستم روشنایی فضای خود را تغییر دهید اما امکان دستکاری سقف و دیوارها را ندارید، لامپ ال ای دی خطی روکار، بهترین گزینه برای شما است.

این لامپ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی موجود هستند و از آن ‌جایی که در حالت نصب به صورت روکار، بدنه چراغ بعد از نصب کاملا مشخص است، می‌توانید بدنه چراغ را با طراحی و رنگ دکوراسیون فضای خود هماهنگ کنید.

نمونه کار: پروژه باشگاه ورزشی tasha

 

مزایا استفاده از لامپ ال ای دی خطی

لامپ‌های ال ای دی خطی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در نورپردازی کمد، کابینت، میز تحریر و دیگر فضاها به حساب می‌آیند. این نوع لامپ‌ها مزایای زیادی دارند، از جمله:

  1. طول عمر بالا: عمر لامپ‌‌های ال ای دی خطی، حدود ۵۰۰۰۰ الی ۶۰۰۰۰ ساعت است که این عدد، بسیار بیشتر از سایر لامپ‌ها است.
  2. بازده نور بالا: بازده نور لامپ‌های ال ای دی خطی، در حدود ۷۴ الی ۱۲۰ لومن بر وات است، که نشان ‌دهنده کارایی بیشتر آن‌ها نسبت به لامپ‌های کم مصرف است.
  3. طبیعی بودن نور این لامپ‌ها: نور لامپ های ال ای دی خطی، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.
  4. عدم تاثیر تعداد دفعات روشن و خاموش کردن: برعکس سایر لامپ‌ها، تعداد دفعات روشن و خاموش کردن لامپ‌های ال ای دی خطی، تاثیری بر عمر مفید آن‌ها ندارد. طول عمر این لامپ‌ها، تنها به مدت زمان روشن بودنشان بستگی دارد.
  5. عدم کاهش نور: برخلاف سایر لامپ‌ها با گذر زمان، نور لامپ ال ای دی خطی، کاهش نمی‌یابد.
  6. تولید گرمای کمتر: یکی از ویژگی‌های مهم لامپ‌های ال ای دی خطی، عدم تولید حرارت و گرم نشدن آن‌هاست.

قیمت لامپ ال ای دی خطی

قیمت لامپ‌های ال ای دی خطی، نیز همانند سایر محصولات روشنایی به دلایل مختلفی بستگی دارند. از جمله این دلایل می توان به نوع و سایز محصول اشاره کرد. همچنین، اینکه ما از چه نوع لامپ ال ای دی خطی و به چه متراژی استفاده می‌کنیم نیز، بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت لامپ ال ای دی خطی سنسوردار از لامپ ال ای دی خطی بدون سنسور، بیشتر است.

کلام آخر

لامپ‌ ال ای دی خطی، یک نمونه‌ای از لامپ‌های ال ای دی است که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از ابداع این لامپ‌ها، از لامپ‌های ال ای دی نواری استفاده می‌شد. اما، متاسفانه لامپ‌های نواری با مشکلاتی از قبلی افت ولتاژ روبرو بودند؛ از این رو، لامپ‌های ال ای دی خطی جایگزین آن‌ها شدند.

این لامپ‌ها به دلیل مصرف انرژی کمتر، انعطاف‌پذیری بالا، طول عمر بالا و گرمای کمتری که تولید می‌کنند، بسیار محبوب هستند. دسته‌بند‌ی‌های مختلفی برای این‌ لامپ‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، این لامپ‌ها را براساس نوع نصب شدنشان، به دو دسته لامپ‌های ال ای دی توکار و روکار طبقه‌بندی می‌کنند.

این لامپ‌ها، براساس نوع محصول و متراژ مورد استفاده، قیمت‌های مختلفی دارند. نکته مهمی که در هنگام خرید این لامپ‌ها باید به آن‌ دقت کنیم، کیفیت کالای خریداری شده است. شما می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین لامپ‌ ال ای دی خطی را از تیم توسعه افزار هوراد خریداری کنید و با خیال راحت از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)