نورپردازی رومی

نورپردازی نمای رومی

نورپردازی نمای رومی این روز‌ها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این نوع نورپردازی علاوه بر روشنایی محیط، جلوه ای جذاب و زیبا ایجاد برای ساختمان ایجاد می‌ کند. نورپردازی نمای رومی یکی از روش‌های محبوب برای افزایش زیبایی و جذابیت خانه‌ها است. این تکنیک، با استفاده از نورهای مناسب و طراحی منظم، به نمای خارجی ساختمان شما زندگی و جلوه ویژه‌ای می‌بخشد.

هدف از نورپردازی رومی، آشکار ساختن اشکال، تغییر شکل و افزایش ارزش و زیبایی ساختمان می‌ باشد. در ادامه این مطلب از توسعه افراز هوراد به اهمیت نورپردازی نمای ساختمان و معرفی انواع نورپردازی نما می‌ پردازیم.

پروژه نورپردازی نما رومی رویال کلاسیک سعادت اباد

تاریخچه نمای رومی

به صورت کلی ایده نمای رومی از بناهای روم و یونان گرفته شده است. این نما به گونه‌ ای تقلید از معماری غرب باستان می‌ باشد. البته در ایران این سبک به شکلی افراطی به عنوان نمای کلاسیک و لوکس استفاده می‌ شود.

توجه داشته باشید که سنگ مهم ترین جزء در این نوع نما می‌ باشد، چرا که نمای رومی کاملا از سنگ ساخته می‌ شود. برای افزایش زیبایی و برجسته کردن عناصر نمای رومی، نورپردازی اهمیت زیادی پیدا می‌ کند. نورپردازی می‌ تواند ظاهر خسته کننده و یکنواخت ساختمان را به منظره ای جذاب و زیبا تبدیل کند.

در واقع نورپردازی در نما رومی علاوه بر ایجاد روشنایی در شهر می‌ تواند ظرافت‌ های ساختمان را به نمایش بگذارد. این مسئله تا حد بسیار زیادی روی فروش واحدهای ساختمان و حتی پیشرفت تجارت در آن منطقه تاثیر بگذارد. دقت داشته باشید که ویژگی‌ های ساختمان در نحوه و تکنیک نورپردازی بهینه موثر می‌ باشد. این ویژگی ها شامل:

  • نوع ساختمان (تجاری، اداری، مسکونی)
  • ارتفاع و جزئیات معماری ساختمان
  • محل استقرار ساختمان
  • ویژگی متریال به کار گرفته شده در نما
  • عرض عناصر ساختمان
  • جزئیات فنی مصالح نما
  • رنگ‌ های استفاده شده در نما

هدف از نورپردازی نمای رومی

  • افزایش ارزش ساختمان
  • تاکید بر معماری
  • ایجاد زیبایی و جنبه‌ های بصری در شهر
  • برای ارتقا تجارت و فروش
  • جلب توجه مردم

نورپردازی اصولی و روشنایی مطلوب ساختمانی با نمای رومی می‌ تواند به ارزش بنا افزوده و توجه گردشگران را به خود جلب کند.

نورپردازی نمای رومی چگونه انجام می‌ شود؟

نکات مهم در استفاده از نورپردازی نمای رومی

استفاده مناسب از رنگ

استفاده مناسب از رنگ در نورپردازی نمای رومی می‌تواند تأثیر بسیاری بر جلوه نهایی داشته باشد. برای مثال، استفاده از نورهای با رنگ‌های گرم و رمانتیک می‌تواند به محیطی دلنشین و آرام برای خانه شما منجر شود.

ایجاد توازن در نورپردازی

توازن در نورپردازی نمای رومی بسیار مهم است. باید به دقت به توزیع نورها در ساختمان توجه کنید تا هیچ نقطه‌ای خیلی روشن و یا خیلی تیره نباشد. ایجاد توازن در نورپردازی به نمای خارجی ساختمان شما زیبایی و جلوه متناسبی می‌بخشد.

نورپردازی نمای رومی چگونه انجام می‌ شود؟

نورپردازی نما رومی در سه مرحله طراحی و اجرا می‌ شود. این مراحل به شرح زیر می‌ باشد:

  • طراحی اولیه
    طراحی اولیه با توجه به شرایط محیطی، نوع کاربری ساختمان و موارد مختلف دیگری صورت می‌ گیرد.
  • انتخاب نوع روشنایی
    در این مرحله نوع روشنایی (مثل: پروژکتور، ال ای دی، چراغ دلفی، جت لایت و …) انتخاب می‌ شود.
  • نصب و اجرا
    در مرحله پایانی نصب و اجرای نورپردازی انجام می‌ شود. پس از آن مرحله تست و بررسی برای کارکرد درست سیستم روشنایی صورت می‌ گیرد.

شماره تماس : 02122057583
02126204203

اصول نورپردازی نمای رومی

نورپردازی رومی براساس اصول خاصی پیاده‌سازی و اجرا می‌ شود. این اصول به شرح زیر می‌ باشد:

  1. در ابتدا باید تمامی الزامات و مشخصات روشنایی شب شهری در طراحی در نظر گرفته شود. سپس باید با نمای پروژه هماهنگ شود.
  2. میزان روشنایی و چگالی توان روشنایی باید مطابق با مقررات شهرسازی باشد. برای جلوگیری از مصرف بی‌ رویه انرژی، باید از منابع نوری با مصرف انرژی پایین استفاده شود.
  3. محیط منبع نور از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحان باید شاخص رنگ در منابع نور، منحنی توزیع نور لامپ‌ های مختلف و روش‌ های مختلف کنترل نور را برای دستیابی به جلوه‌ ای زیبا در نظر بگیرند.
  4. موقعیت نصب از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا زاویه پرتوی نور، اندازه قدرت تابش لامپ‌ ها را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد.
  5. رنگ نور در نما رومی باید به درستی انتخاب شود. رنگ به راحتی می‌ تواند توجه مردم را به خود جلب کرده و روی آنها تاثیر مثبتی بگذارد. بهتر است از نورهای زرد و سفید برای نورپردازی ساختمان‌ های مسکونی استفاده شود. سایر نورهای رنگی مثل قرمز، سبز و آبی می‌ تواند در مجتمع‌ های اداری و تجاری استفاده شود.
  6. در نهایت تاسیسات روشنایی باید مطابق با شرایط محیطی و آب و هوا اجرا شود.

تکنیک‌ های نورپردازی نمای رومی

تکنیک‌ های نورپردازی نمای رومی

نورپردازی نمای رومی تکنیک‌ های مختلفی دارد که این تکنیک‌ ها به صورت زیر می‌ باشد:

  • روشنایی کانتور
    در این حالت خطوط اصلی ساختمان (عناصر افقی) نورپردازی می‌ شوند.
  • تأکیدی
    در این حالت ساختار‌های اصلی مثل پنجره‌ ها نورپردازی می‌ شود.
  • برجسته‌ سازی
    این تکنیک نورپردازی برای ایجاد جلوه‌ های خاص و چشمگیر به خصوص برای جزئیات معماری مانند مجسمه‌ ها، ستون‌ ها پیاده سازی می‌ شود.
  • نور پویا
    در این تکنیک از نور بصری متحرک قابل کنترل استفاده می‌ شود. رنگ این نورها با فاصله زمانی خاص عوض شده و قابلیت حرکت دارند.
  • نور تزیینی
    این نوع نورها عملکرد خاصی نداشته و تنها برای زیباسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

انواع نورپردازی نما

نورپردازی نما ساختمان به اشکال مختلفی صورت می‌ گیرد. این اشکال به شرح زیر می‌ باشد:

پروژکتورهای LED

استفاده از پروژکتورهای LED در نما موجب جذابیت و زیبایی ساختمان می‌ باشد. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این پروژکتورها، مصرف کم انرژی و مقرون به صرفه بودن آنها است. پروژکتورهای LED به صورت ضد آب تولید می شوند. به همین دلیل در مقابل بارش شدید برف و باران از مقاومت بالایی برخوردار بوده و عمر طولانی دارند.
این پروژکتورها به گونه‌ ای طراحی و تولید شده‌ اند که نصب آنها روی سطح سنگی را بسیار آسان و راحت شده است.

نوارهای LED

همانطور که می‌‌ دانید، انتخاب نورپردازی بستگی به معماری نما دارد. به عنوان مثال اگر ساختمان دارای پنجره هایی ساده و معمولی است، می‌ توانید برای نورپردازی از ریسه یا همان نوارهای LED استفاده کنید. این محصول علاوه‌ بر زیبایی و روشنایی، گزینه‌ ای مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب می‌ آید.
این ریسه‌ ها تنوع زیادی دارند. برای قسمت بالا و پایین پنجره‌ ها می‌ توانید از نوارهای LED مخفی استفاده کنید. در این حالت تنها الگوی خاصی از خطوط و اشکال روشن شده و ظاهر ساختمان کاملا تاریک دیده می‌ شود.

چراغ‌ های دلفی (توکار)

گاها با گذشت زمان، چراغ‌ های استفاده شده در نمای رومی می‌ سوزند. در این مواقع چراغ‌ های سوخته باید با چراغ‌ های جدید جایگزین و تعویض شوند. از طرفی مصرف برق و هزینه‌ های مربوط به آن از مسائل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
یکی از بهترین روش‌ ها برای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ ها، استفاده از چراغ‌‌‌‌‌‌ های دلفی می باشد. این چراغ‌ ها بازده و نور خروجی بسیار خوب و بالایی دارند. چراغ‌ های دلفی معمولا به صورت توکار نصب می‌ شوند و از نورهای تاکیدی به حساب می‌ آیند.

چراغ‌ های جت لایت
چراغ جت لایت در واقع یک عدد لامپ LED می‌ باشد که درون یک لنز آنتی UV قرار گرفته است. در این چراغ‌ ها نور در لنز جلوی خود دچار شکست می‌ شود. به این صورت می‌ تواند با فضای بیشتری را روشن کند. یکی از ویژگی‌ های چراغ‌ های جت لایت قابلیت تنظیم رنگ، خط تابش و میزان نور است.
این نوع چراغ ها را به صورت روکار نصب کرده و تا مسافتی حدود 50 متر را روشن می‌ کنند. به این ترتیب این چراغ‌ ها می‌ توانند برای ساختمان‌ های بلند، گزینه ای عالی به حساب بیایند.

انواع نورپردازی نما

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، نورپردازی نمای رومی می‌ تواند جلوه و زیبایی ساختمان را دو چندان کند و به ارزش آن بیفزاید. شرکت توسعه افراز هوراد با دارا بودن تیمی حرفه‌ ای در زمینه نورپردازی ساختمان فعالیت می‌ کنند. این تیم می‌ توانند نورپردازی ساختمان مورد نظر با توجه به سلیقه شما طراحی و پیاده‌ سازی کنند.

 

Rate this post