انواع چراغ لاینی(کاربردها،مقاطع وقیمت)

انواع چراغ لاینی (کاربردها،مقاطع وقیمت)

چراغ لاینی یا خطی (linear lighting) یکی از جدیدترین و پرکاربردترین سیستم های نورپردازی است که در مقایسه با سیستم  های روشنایی سنتی بازدهی نوری بسیار خوبی دارد. چراغ لاینی نور را به صورت یکنواخت می تابد و شار نوری بهتری دارد.  توان مصرفی پایین این نوع چراغ در کنار مزیت های ذکر شده موجب شده تا روز به روز تقاضا برای استفاده از چراغ های خطی در صنعت نورپردازی ساختمان بیشتر شود.

اما چراغ خطی دقیقا به چه معنا است و چه کاربردهایی دارد؟ هدف از این محتوا این است که لامپ های خطی را از جنبه های مختلف با هم بررسی کنیم و انواع آن را به شما معرفی نماییم  تا شما با اطلاعات بیشتری بتوانید مناسب ترین نورپردازی را برای دفتر کار، فروشگاه یا منزل زیبای خود انتخاب نمایید.

 چراغ خطی یا لاینی LED چیست؟

قبل از معرفی چراغ خطی بهتر است ابتدا از LED ها شروع کنیم. LED مخفف “Light Emitting Diode” است. ال ای دی ها یکی از منابع روشنایی کاربردی است که طول عمر بالایی دارد. یک چراغ ال ای دی از یک نیمه هادی برای تبدیل جریان الکتریسیته به نور استفاده می کند. با اعمال شدن ولتاژ مناسب به لیدها، الکترون ها با ” حفره های الکترونی” موجود در دستگاه ترکیب شده و انرژی را به صورت نور آزاد می کنند. رنگ نور در چراغ LED توسط نوار انرژی نیمه هادی تعیین می شوند.

چراغ خطی LED از یک بدنه آلومینیومی و دفیوز پلی کربنات یا اکریلیکی ساخته شده است. دفیوزر که در برابر خش و اشعه UV خورشید مقاوم است، بر روی یک پروفیل قرار داد. ماژول LED یکی دیگر از اجزاء چراغ لاینی است که علاوه بر تامین روشنایی، موجب مصرف بهینه انرژی می شود.

روشنایی خطی نوعی چراغ روشنایی خطی یا لاینی است که در مقایسه با نورپردازی قدیمی، نور را در ناحیه باریکتری ساطع می کند. طول چراغ های لاینی معمولا زیاد است. چراغ های لاینی به شکل روکار یا توکار روی سقف و دیوار ساختمان نصب می شوند و یا به صورت آویز از سقف آویزان می گردند.

نورپردازی خطی برای فضاهای طولانی مانند فروشگاه ها، سالن های ادارات یا انبارها گزینه بسیار فوق العاده ای هستند.

 

مزایای استفاده از چراغ لاینی چیست؟

با وجود اینکه زمان زیادی از ظهور چراغ لاینی نمی گذرد، اما این نوع چراغ در مقایسه با نمونه های قبلی آن مانند فلورسنت، رواج بیشتری پیدا کرده است. چراغ خطی ال ای دی از لحاظ طول عمر، نصب سریع و راحت، ظاهر نهایی زیبا تقریبا بدون رقیب است. این ویژگی ها موجب شده تا این نوع منبع روشنایی بیشترین رضایت مشتری را در کمترین زمان بدست آورد.

از مزایای دیگر چراغ خطی می توان به طراحی آزادانه در محیط اشاره کرد. این ویژگی به طراح این امکان را می دهد که بتواند به کلیه نقاط موردنظر خود حتی کنج ها و نقاط تاریک ساختمان، نور رسانی کند. علاوه بر این، در مدل های پیشرفته چراغ لاین امکان تغییر میزان شار نوری وجود دارد. به کمک این ویژگی می توان با استفاده از تجهیزات یکسان، شرایط نورپردازی متفاوتی را ارائه داد.

چراغ های لاین دوستدار محیط زیست هستند. این نوع چراغ ها فاقد جیوه می باشند. بنابراین، در صورت شکسته شدن می توانند سموم موجود در محیط را کاهش دهند و از این طریق، به حفاظت از محیط زیست کمک کنند.

 

معرفی انواع چراغ های لاینی

چراغ های خطی ال ای دی بسیار متنوع هستند. شما می توانید چراغ های لاین را در رنگ و طرح های مختلفی در بازار پیدا کنید. این مسئله ممکن است در برخی موارد موجب سردرگمی خریداران شود. اما اگر به خوبی با انواع چراغ های لاینی و کاربردهای آن آشنا باشید، تنوع این نوع چراغ دست شما را در انتخاب بازتر می کند.

شما کاربر گرامی می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب چراغ لاینی مناسب از لحاظ ابعاد، مدل و موارد استفاده با کارشناسان ما در شرکت توسعه افراز هوراد در تماس باشید.

چراغ  لاینی آویز

چراغ  لاینی آویز

چراغ لاینی آویز یک لامپ نوری است که معمولا به واسطه سیم یا زنجیر از سقف آویزان می شود. این نوع منبع روشنایی یک نمایه روشن و پیوسته از نور را ایجاد می کند. چراغ لاینی آویز، نور را به صورت ملایم و لطیف ساطع می کند. از این رو، برای نورپردازی بسیاری از فضاها بویژه محیط هایی که ارتفاع سقف بلند است، مناسب می باشند. چراغ خطی آویز مدل و اندازه های مختلفی دارد که می توان با ترکیب آنها جهت تکمیل نورپردازی فضای انتخابی استفاده کرد. از آنجایی که روشنایی چراغ لاینی برای یک سالن ممکن است کم باشد، بهتر است قبل از خرید، تحقیقات لازم را انجام دهید.

به طور کلی، چراغ های خطی آویز مستقیم هستند. با این حال، می توان آنها را به صورت منحنی  یا دایره ای شکل طراحی کرد. از چراغ های خطی آویز منحنی می توان جهت نورپردازی فضاهایی که پلان باز دارند، استفاده کرد. به این ترتیب، حس حرکت در فضا القا می شود. از چراغ های لاینی آویز دایره ای معمولا برای تقسیم فضا به قسمت های مختلف استفاده می شود.

هیچ محدودیتی در استفاده از لاینی نوری آویز وجود ندارد. شما می توانید از نورپردازی چراغ خطی اویز در محیط های مختلف استفاده کنید. با این وجود، نورپردازی خیره کننده چراغ لاینی آویز یک گزینه عالی برای روشنایی راه پله، لابی یا نمایش میز پذیرایی است.

مزایای استفاده از چراغ لاینی آویز

  • به آسانی نصب می شود
  • امکان جداسازی و نصب مجدد وجود دارد
  • قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم آویز (حتی بعد از نصب) با توجه به ارتفاع سقف را دارد.
  • شار نوری یکدست و رنگ نور متناسب با محیط را ارائه می دهد.
  • ماندگاری بالایی دارد.
  • مصرف انرژی پایینی دارد.

 

انواع چراغ های لاینی آویز

1-چراغ خطی مدرن بلند: این چراغ خطی با نور کم سازگار است و برای طیف وسیعی از نیازهای روشنایی بکار می رود.

2-چراغ معلق خطی تخت: چراغ معلق لاین تخت از یک صفحه LED عریض و مسطح تشکیل شده است و معمولا برای آشپزخانه یا محیط های کاری مشابه بکار می رود. همچنین، امکان تغییر ارتفاع سیستم تعلیق (حتی بعد از نصب) وجود دارد.

3-لوستر معلق خطی: از این نوع چراغ برای روشنایی فضاهایی که سقف بلند دارند مانند اتاق نشیمن یا ورودی های بلند ساختمان یا هر جایی که نیاز به نقطه کانونی روشنایی پررنگ است، استفاده می شود.

4-لوستر معلق خطی هندسی:  لوستر تعلیق یک پروفیل هندسی است که برای پر کردن فضاهای عمودی خالی بسیار مناسب است.

5-چراغ آویز LED خطی منحنی: چراغ آویز خطی منحنی از دو قسمت جداگانه تشکیل شده است که قسمت پایین به صورت منحنی می باشد. از این نوع چراغ برای ایجاد تاثیر بصری بیشتر در فضا استفاده می شود. طول سیم ها یا نسبت دو میله در چراغ آویز منحنی قابل تغییر هستند.

 

چراغ لاینی توکار

چراغ لاینی توکار

چراغ خطی توکار در داخل سقف یا دیوار نصب می شوند. شکل بیشتر چراغ های خطی توکار مستطیل شکل است. این چراغ ها کیفیت بسیار خوبی دارند و می توانند نورپردازی محیط را به بهترین حالت ممکن انجام دهند. از چراغ های لاینی توکار اغلب در ساختمان های نوساز یا مکان هایی که در حال بازسازی هستند، استفاده می شود زیرا در این ساختمان ها، فضا جهت نصب آنها در داخل سقف یا دیوار تعبیه شده است و به راحتی نصب می شوند.

چراغ خطی توکار علاوه بر زیبایی و روشنایی زیادی که دارد، نور آزاردهنده ای را ساطع نمی کند. از این رو، بهترین گزینه برای روشنایی محیط های عمومی است. برای نصب چراغ های خطی توکار ابتدا باید با توجه به ابعاد چراغ، در سقف کاذب یا دیوار، شیار مناسب را ایجاد کنید. برای نصب چراغ لاین توکار در سقف کاذب مانند کناف بهتر است از گیرنده های نگهدارنده فنری جهت سرعت بخشیدن به فرآیند نصب استفاده کنید.

همچنین، برای نصب چراغ های خطی توکار در داخل سقف یا دیوار باید بعد از ایجاد شیار، پایه های نگهدارنده چراغ را به کمک پیچ و رول پلاک به دیوار متصل کنید. سپس چراغ های توکار را به پایه های نگهدارنده وصل کنید.

 

مزایای استفاده از چراغ لاینی توکار

  • طول عمر بالایی دارند
  • با ایجاد نورپردازی یکدست، علاوه بر تامین روشنایی محیط، حس دلپذیری در محیط ایجاد می کنند.
  • دارای تنوع زیاد در طرح و رنگ هستند.
  • قیمت خرید مناسبی دارند
  • مصرف بهینه انرژی دارند.

 

انواع چراغ های لاینی توکار

1-چراغ لاینی توکار لبه دار: این نوع چراغ لبه هایی دارد که به هنگام نصب، لبه ها  داخل دیوار یا سقف قرار می گیرند. این محصول به راحتی در سقف و دیوار نصب می شود و با استفاده از آنها براحتی می توانید انواع طیف رنگی را در نورپردازی فضای مورد نظرتان ایجاد کنید.

2-چراغ لاینی توکار بدون لبه: چراغ خطی LED بدون لبه، برخلاف نوع لبه دار، بعد از نصب دیده نمی شود و تنها نورپردازی آن قابل رویت است. چراغ بدون لبه به راحتی با عناصر معماری هماهنگ شده و نمای ویژه در فضا ایجاد می کند.

 

چراغ لاین روکار

چراغ های خطی روکار LED نیز همانند خطی توکار بر روی دیوار و سقف ها نصب می شوند. این نوع چراغ ها بهترین گزینه برای نورپردازی سقف های کاذب و طاق است. با این حال، در پله ها و فضاهایی که دسترسی محدودی دارند نیز بسیار کاربردی هستند. طراحی و فناوری بکار رفته در چراغ‎های لاینی روکار به گونه ای است که می تواند طراحی خاص و خیره کننده ای برای فضاهای مورد نظر  ایجاد کند.

چراغ های لاین روکار بطور موثری برای بهینه سازی ویژگی های معماری فضا مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چراغ ها به خوبی با جزئیات نازک کاری موجود در ساختمان هماهنگ می شوند تا در هر نوع فضای مختلفی قابل استفاده باشند. نصب چراغ های خطی روکار بسیار آسان و سریع است. برای نصب این چراغ ها، بعد از ایجاد شیار مناسب، تنها با استفاده از پیچ و رول پلاک می بایست گیره نگهدارنده فلزی چراغ را روی دیوار یا سقف نصب کرد. سپس چراغ خطی روکار را به آن متصل نمود. از چراغ های لاینی روکار معمولا در محیط های اداری که فضای مدرن دارند، استودیوهای هنری، رستوران و کافه ها، فروشگاهها یا مراکز تجاری می توان استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از چراغ لاینی روکار

  • وزن پایین و ابعاد نسبتا کوچکی دارد.
  • بخوبی با طراحی های مختلف معماری هماهنگ می شود.
  • امکان تنظیم شار نوری و حتی رنگ نورانی در نمونه های پیشرفته آن وجود دارد.
  • توان مصرفی بسیار پایینی دارد.

 

راهنمای خرید انواع چراغ لاینی

چراغ لاینی یکی از روش های مدرن تامین روشنایی در صنعت معماری است. ویژگی های این چراغ و طراحی مینیمال، موجب شده تا تقاضا برای این محصول در حال افزایش باشد. اما قبل از انتخاب و خرید چراغ لاین باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید تا پروژه نهایی با طرح مورد نظرتان کاملا مشابه باشد و تمام انتظارات شما از نورپردازی را برآورده کند.

کیفیت چراغ لاین یکی از معیارهای با اهمیت در زمان خرید هر نوع چراغ خطی ال ای دی است. در حال حاضر، برندهای مختلفی اقدام به تولید و عرضه چراغ‎های خطی کرده اند. بنابراین، پیشنهاد کارشناسان شرکت توسعه افراز هوراد به شما این است که حتی المقدور محصول خود را از برندهای معتبر و شناخته شده خریداری نمایید. همانطور که در این محتوا توضیح دادیم، هر کدام از انواع متداول چراغ های خطی LED ( آویز، روکار و توکار) مناسب محیط های مخصوصی هستند. با توجه به این موارد، در زمان خرید باید وسعت فضایی که قصد نورپردازی آن را دارید، میزان روشنایی مدنظرتان و بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید، همچنین، نوع فعالیت شما در آن محیط را مشخص کنید.

علاوه بر این، نوع فناوری بکار رفته در منبع نوری و ضمانت نامه محصول فاکتورهای مهمی هستند که باید در زمان خرید چراغ لاینی به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. خوشبختانه تولیدکنندگان معتبر چراغ های لاینی محصولات خود را با گارانتی طولانی مدت ارائه می دهند تا مشتریان از کیفیت مناسب محصولاتشان اطمینان کافی بدست آورند.

 

سوالات متداول

چراغ لاینی یا خطی چیست؟

چراغ لاینی یا خطی ال ای دی نسل جدید محصولات روشنایی است که ضمن تامین روشنایی فضا، به عنوان یک عنصر تزئینی عالی جهت ایجاد دکوراسیون داخلی و بیرونی منحصربفرد و دلنشین به کار می رود.

انواع چراغ های لاینی کدامند؟

چراغ لاینی آویز، چراغ لاینی روکار و چراغ لاینی توکار

معمولا از چراغ های خطی بیشتر در چه فضاهایی استفاده می شود؟

از چراغ های لاینی در فضاهای مختلفی استفاده می شود. نمای بیرون ساختمان، دکوراسیون و نورپردازی داخلی از جمله موارد استفاده از چراغ های خطی LED است. دفاتر اداری مدرن، اتاق جلسات، لابی هتل ها، فروشگاهها، مراکز تجاری، سالن های ورزشی، کتابخانه ها و … از جمله محیط هایی هستند که با استفاده از چراغ های لاینی می توان زیبایی فضا را دو چندان کرد.

آیا جنس سقف یا دیوار در استفاده از چراغ لاینی موثر است؟

معمولا از چراغ های لاینی توکار در سقف های کاذب استفاده می شود. اما در بیشتر سقف ها و دیوارهای کاذب مانند کناف نیز قابل نصب می باشند. با این وجود، درصورتیکه نصب چراغ توکار امکان پذیر نباشد، می توان از انواع آویز یا روکار بهره گرفت.

در انتخاب و خرید چراغ خطی LED توجه به چه مواردی ضروری است؟

نوع برند محصول تولید شده، وسعت فضایی که قصد نورپردازی آن را دارید، میزان روشنایی موردنظر، نوع فعالیت در آن محیط و بودجه مورد نظر و نیز گارانتی محصول از جمله معیارهای با اهمیت در زمان خرید چراغ لاینی است.

Rate this post