کاربرد و فواید استفاده از چراغ خطی در فروشگاه ها، بوتیک ها و اماکن ورزشی

امروزه نورپردازی یکی از ارکان اساسی در طراحی و دکوراسیون محیط یا ساختمان است، به طوری که نورپردازی صحیح علاوه بر کارایی بیشتر باعث زیبایی دکوراسیون نیز می‌ شود. در دهه اخیر به مبحث طراحی دکوراسیون در کشورمان اهمیت بیشتری داده شده است، برای همین بازار رقابت داغ است و می‌ توان طراحی‌ های زیبا و قابل قبولی را در این میان مشاهده کرد.

کاربرد و فواید استفاده از چراغ خطی در فروشگاه‌ ها، بوتیک‌ ها و اماکن ورزشی موضوع اصلی بحث ما در مطلب پیش رو است.
چراغ خطی یا نور خطی جز نورپردازی‌ های مدرن و بروز محسوب می‌ شود و به دلیل تنوع در این محصول و همچنین نوع نصب آن، گزینه مناسبی برای طراحی و دکوراسیون می‌ باشد. اجازه بدهید ابتدا کمی درباره نورپردازی فروشگاه‌ ها، بوتیک‌ ها و اماکن ورزشی صحبت کنیم و در ادامه کاربرد چراغ‌ های خطی را در این اماکن بررسی نماییم.

 

نورپردازی فروشگاه‌ ها با چراغ خطی

 

نورپردازی فروشگاه‌ ها با چراغ خطی

اساساً فروشگاه باید دارای طراحی و دکوراسیونی باشد که همه عوامل باعث جلب نظر مشتری شوند و به عبارتی او را به خرید تشویق کنند. واضح است هر فروشگاه، ارائه کننده خدمات یا محصولات به‌ خصوصی بوده و هدفی را دنبال می‌ کند. بنابراین طراح بایستی این هدف را بداند و بر اساس آن نورپردازی انجام دهد. چند نوع فروشگاه نام می‌ بریم و کاربرد چراغ خطی را در آن‌ ها بررسی می‌ کنیم.

 

کاربرد چراغ خطی در بوتیک لباس

گفتیم هر فروشگاه کالا‌ها و اهداف خاص خود را دارد حال یک بوتیک یا مزون لباس را در نظر بگیرید، باید نورپردازی در چنین محیطی به شکلی باشد که بیشترین توجه را به ویترین‌ ها و قفسه‌ های لباس جلب کند. همچنین رنگ نورپردازی بر روی رنگ اصلی پارچه‌ ها یا اجناس دیگر تاثیری نداشته باشد، یعنی رنگ واقعی کالا زیر نور مشخص شود.
یکی دیگر از اجزای اصلی بوتیک لباس، آینه است. می‌ توان با استفاده از چراغ خطی نورپردازی خاص و زیبایی در اطراف آینه انجام داد، مثلاً چراغ خطی توکار در کنار اضلاع آینه جلوه زیبایی خواهد داشت و در عین حال تصویر دقیق‌تری به مشتری می‌ دهد. همچنین چراغ‌ های خطی گزینه مناسبی برای نورپردازی اتاق پرو هم می‌ باشد.چراغ خطی در بوتیک لباس

کاربرد چراغ خطی در داروخانه

معمولاً داروخانه‌ ها از رنگ سفید برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌ کنند. وقتی وارد داروخانه می‌ شویم انتظار داریم محیطی منظم، منسجم و تمیز ببینیم، بنابراین رنگ سفید گزینه مناسبی است که می‌ توان با نورپردازی به رنگ زرد و با استفاده از چراغ خطی، انسجام و نظم بیشتری به فضا القاء کرد.
معمولاً بیشترین تمرکز برای نورپردازی در داروخانه نوری است که از سقف می‌ تابد. برای همین استفاده از چراغ‌ های خطی توکار گزینه مناسبی می‌ باشد. همچنین توصیه می‌ کنیم این نورپردازی خطی بر اساس الگو‌های منظم و معمول باشد.

کاربرد چراغ خطی در سوپر مارکت

هدف سوپر مارکت این است که اقلام مختلف کالا را در اختیار مشتریان قرار دهد که این کالا‌ها تنوع و موضوع مختلفی دارند. برای مثال مواد غذایی، وسایل آرایشی بهداشتی، لوازم تحریر، ابزارآلات و … همه در فروشگاه و بر روی قفسه‌ های مختلف قرار گرفته‌ اند و به فروش می‌ رسند. می‌ توان گفت در طراحی و نورپردازی سوپرمارکت باید به این نکته توجه داشته باشیم که قفسه همه اجناس به یک اندازه در معرض دید مشتری باشند همچنین نور در سراسر سوپر مارکت تک رنگ بوده و با نصب فیلتر‌های مناسب از خیره‌ کنندگی آن جلوگیری شود.

 

کاربرد چراغ خطی در فروشگاه‌ های الکترونیکی

منظور ما از فروشگاه‌ های الکترونیکی شامل فروشگاه‌ هایی مانند گوشی همراه، لپ تاپ، تلویزیون، سیستم‌ های صوتی و … است. برای نورپردازی در چنین فروشگاه‌ هایی می‌ توانید از انواع چراغ خطی استفاده کنید، برای مثال چراغ خطی توکار، چراغ خطی آویز دو گزینه مناسب در چنین فضا‌هایی می‌ باشد. همچنین برای محل قرار گیری چراغ‌ های خطی می‌ توانید از انواع الگو‌های نامتعارف کمک بگیرید تا به این شکل حس نوآوری را انتقال دهید.

کاربرد چراغ خطی در فروشگاه طلا و جواهر

در یک فروشگاه طلا و جواهر دکوراسیون را به گونه‌ ای انجام می‌دهند که زیور‌آلات جلوه بیشتری داشته باشند. بنابراین در نورپردازی بیشتر بر ویترین‌ ها تمرکز می‌ کنند. فروشگاه طلا و جواهرات می‌ تواند دکوراسیون کلاسیک یا کاملاً مدرن داشته باشد و در هر دو سبک استفاده از چراغ خطی گزینه مناسبی است. در اطراف ویترین‌ها، در دیواری که مسیر رفت و آمد مشتری است، در سقف و … می‌توان از انواع چراغ‌های خطی آویز، چراغ خطی توکار، چراغ خطی با منبع مخفی و … استفاده کنید. در طراحی فروشگاه‌ های طلا و جواهر از آینه هم استفاده می‌ شود، بنابراین چراغ خطی در اطراف آینه باعث افزایش وضوح تصویر خواهد بود.

نورپردازی خطی در اماکن ورزشی

نورپردازی اماکن ورزشی با چراغ خطی

همه اماکن ورزشی به شکلی طراحی می‌ شوند که هیجان انگیز و پرانرژی باشند. بنابراین نورپردازی اهمیت ویژه ای دارد. همچنین بایستی میزان نور در این فضا‌ها بیشتر باشد. اماکن ورزشی انواع مختلف کارایی‌ های متفاوتی دارند، پس نوع کاربری آن‌ها برای پیاده‌سازی نورپردازی اهمیت دارد.

کاربرد چراغ خطی در باشگاه بدنسازی

در باشگاه‌ های بدنسازی از وسایلی مانند توپ استفاده نمی‌ شود، بنابراین ریسک ایمنی برای استفاده از چراغ‌ های مختلف وجود ندارد. می‌ توان از انواع چراغ‌ های خطی آویز در سقف این باشگاه‌ ها استفاده کرد. همچنین چراغ‌ های خطی با رنگ‌ های مختلف در زیبایی و حس پر انرژی فضا موثر هستند. قطعاً باشگاه باید کاملاً روشن باشد، همچنین نور کافی در اطراف آینه‌ های دیواری تعبیه شود. در رختکن نیز استفاده از چراغ خطی آویز گزینه مناسبی است زیرا با فضای ورزشی و اصطلاحاً اسپرت همخوانی دارد.

کاربرد چراغ خطی در ورزشگاه‌ های سرپوشیده

اگر سقف ورزشگاه سرپوشیده بسیار مرتفع باشد، استفاده از چراغ خطی آویز مناسب است. در غیر این صورت چراغ خطی توکار ایمن‌تر می‌ باشد و در برخورد توپ نمی‌ شکند یا آسیب نمی‌ بیند.

کاربرد چراغ خطی در ورزشگاه‌ های سرپوشیده

فواید استفاده از چراغ‌ های خطی

در بخش‌ های قبل درباره کاربرد چراغ خطی در فروشگاه‌ ها و اماکن ورزشی مطالبی ارائه کردیم. با اینکه چراغ‌ های خطی در نگاه اول بسیار زیبا هستند، فواید دیگری نیز در استفاده از آن‌ها وجود دارد برای مثال:
● در فضا‌های بزرگی مانند سوپر مارکت یا ورزشگاه‌ ها، استفاده از چراغ خطی باعث صرفه‌جویی در هزینه برق می‌ شود، در عین حال فضای مورد نظر را به میزان قابل قبولی روشن می‌ کند.
● انواع متنوع چراغ‌ های خطی برای طراحی و نورپردازی به سبک مدرن و کلاسیک مناسب است و نظر مساعد طراحان را جلب می‌ نماید.
● ایمنی استفاده از چراغ‌ های خطی بسیار بالا است زیرا انواع توکار با برخورد اشیاء صدمه نمی‌ بینند و نمی‌ شکنند. به همین دلیل برای نورپردازی اماکن ورزشی مناسب می‌ باشند.

اگر قصد دارید فروشگاه یا باشگاه ورزشی را نورپردازی کنید، بهتر است از طراحان با تجربه و حرفه‌ ای کمک بگیرید. با وجود انواع مختلف چراغ‌ ها مانند چراغ خطی، ایده‌ های جدید و تازه‌ ای را می‌ توان در نورپردازی پیاده کرد. بنابراین دیگر لازم نیست به الگو‌های تکراری بسنده کنید یک طراح حرفه‌ای فضای مورد نظر شما را به گونه‌ای نورپردازی خواهد کرد که کاملاً منحصر بفرد و در عین حال کارا باشد.

Rate this post