جایگزینی سقف کشسان ساده با سقف کناف در صنعت ساختمان

جایگزینی سقف کشسان با سقف کناف در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان هر روز در حال پیشرفت می‌ باشد و محصولات جدیدی وارد بازار می‌ شوند که یکی از نوین‌ ترین و مدرن‌ ترین محصولات در زمینه سقف برای محیط‌ های مختلف، سقف کشسان می‌ باشد. جایگزینی سقف کشسان ساده با سقف کناف در صنعت ساختمان بخاطر مزایای خوب این نوع سقف در ساختمان‌ های جدید بسیار دیده می‌ شود. سقف کشسان انواع مختلفی دارد و از مزایای گوناگونی برخوردار است که می‌ تواند بهترین گزینه برای زیباسازی بخش‌ های مختلف منزل و ساختمان‌ های دیگر مانند گالری‌ ها، رستوران‌ ها، دفاتر کار و … محسوب شود.

اگر شما هم قصد دارید اتاق خواب، آشپزخانه منزل و یا دفتر محل کار خود را با طرحی جدید و سقفی خاص زیبا نمایید، با توسعه افراز هوراد همراه باشید تا بیشتر با تفاوت‌ های بین سقف کشسان و سقف کناف آشنا گردید.

سقف کناف

سقف کناف

کناف‌ ها صفحات روکش‌ دار گچی می‌ باشند که به عنوان جایگزین سقف‌ های سنتی گچ‌ بری شده با رابیتس وارد صنعت ساختمان شدند. از این نوع سقف‌ ها در خانه‌ های نوساز و یا برای بازسازی خانه‌ های قدیمی بسیار استفاده می‌ شود که دارای مزایا و معایب خاص خود است. سقف کناف به نوعی نسل جدید گچ و گچ‌ بری شناخته می‌ شود که می‌ توان طرح‌ های مختلفی را با استفاده از آن برای سقف‌ های محل‌ های مختلف اجرا نمود.

سقف کشسان

یکی از پرطرفدارترین و مدرن‌ ترین سقف‌ های مورد استفاده برای فضاهای مختلف سقف کشسان می‌ باشد. جنس این سقف از پارچه‌ های PVC است که خاصیت کششی دارند و با گرمادهی اندازه و ابعاد آنها تغییر می‌ کند. به دلیل مزایای زیاد سقف کشسان مانند دوام و ماندگاری بالا، امکان چاپ تصاویر مختلف، ضد رطوبت، ضد اشتعال و … در بسیاری از مکان‌ ها این نوع سقف جایگزین سقف کناف شده است. سقف کشسان به صورت معلق از سقف و توسط ریل‌ های مخصوصی نصب می‌ شود و امکان نورپردازی نیز دارد. انواع مختلفی از سقف کشسان وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ ها و مزایای خاص خود را دارند و می‌ توان برای محل‌ های مختلف مانند استخر، ادارات، مراکز خرید، اتاق خواب، اتاق نشیمن و پذیرایی، نمایشگاه و … از آنها بهره گرفت.

سقف کشسان

کاربرد سقف کشسان در نورپردازی و طراحی سقف کناف

تفاوت های سقف کشسان با سقف کناف

هر یک از سقف‌ های کناف و کشسان دارای مزایا و معایبی می‌ باشند و از تفاوت‌ هایی برخوردارند. همین تفاوت‌ ها باعث شده است سقف کشسان جایگزین سقف کناف شود. به طور کلی در صنعت ساختمان محصولات جدید به نوعی تکمیل کننده محصولات قبلی هستند. مهندسان و طراحان با استفاده از بازخوردهایی که از مصرف کنندگان سقف کناف دریافت نمودند، اقدام به طراحی و تولید سقفی جدیدتر و مدرن‌ تر با امکانات و مزایای بیشتر نمودند. اصلی‌ ترین تفاوت‌ های میان سقف کشسان ساده با سقف کناف عبارتند از:

  1. وزن کمتر سقف کشسان
    سقف کناف از مصالح و سیستمی قدیمی‌ تر تولید می‌ شود و کامپوزیت‌ ها و قطعات آن به خاطر استفاده از گچ سنگین می‌ باشند و علاوه بر نصب و اجرای سخت ممکن است در مواقع ریزش بر اثر اتفاقات مختلف نیز برای سلامت و ایمنی افراد خطرساز محسوب شوند. اما به دلیل استفاده از جنس پارچه PVC در سقف‌ های کشسان این نوع سقف‌ ها از سبکی خوبی برخوردارند و می‌ توانند جایگزین سقف کناف گردند.
  2. مقاومت در برابر رطوبت
    سقف کشسان به دلیل بهره گیری از پارچه پی وی سی خاصیت ضد رطوبت دارد و بر اثر رطوبت دچار خرابی و یا تغییر حالت نمی‌ گردد. اما سقف کشسان رطوبت پذیر است و آثار نم بر روی آن فقط با رنگ آمیزی و یا تخریب کامل پنل گچی و بازسازی آن برطرف می‌ گردد.
  3. امکان چاپ
    برای ایجاد رنگ‌ ها و طرح‌ های مختلف بر روی پنل‌ های سقف کناف باید نقاشی و رنگ آمیزی انجام شود که هم وقت‌ گیر و هم هزینه‌ بر می‌ باشد و ممکن است طرح دلخواه نیز به درستی حاصل نشود. در سقف کشسان برخلاف سقف کناف به دلیل جنس خاص آن امکان چاپ تصاویر و طرح‌ های مختلف وجود دارد و می‌ توان تصاویر انتخابی را در اندازه و ابعاد مختلف با کیفیت‌ های گوناگون و یا حتی به صورت سه بعدی چاپ نمود. همچنین وقتی صحبت از کناف یا هر سقف کاذب سنتی دیگر می‌ شود، ساخت و رنگ آمیزی در محل اولین گزینه لازمه است، اما در سقف کششان فقط در محل نصب انجام می‌ شود و طرح و رنگ از قبل در کارخانه صورت گرفته است.
  4. نصب و اجرا
    سرعت نصب و نورپردازی سقف کشسان تنها در چند ساعت، در مقایسه با نصب کناف در چند روز و در متراژ برابر زمان قابل توجهی است. سیستم سقف کشسان دارای پیچیدگی نمی‌ باشد و به خاطر وزن سبک و نوع جنس آن نصب راحت‌ تر و به مراتب سریع‌ تری نسبت به سقف کناف دارد.
  5. ضایعات
    سقف‌ هایی که بر پایه کناف در محل ساخته می‌ شوند دارای ضایعات و اضافات هستند و محیط را آلوده می‌ کنند. از این رو نمی‌ توان برای بازسازی ساختمان‌ های قدیمی که مبله هستند از آنها استفاده نمود و حتما فضای کار باید تخلیه گردد و وسایل و تجهیزاتی وجود نداشته باشد تا کثیف نشوند. اما اجرا و نصب سقف کشسان ساده و یا مدل‌ های مختلف دیگر از این سقف مدرن و جدید هیچگونه آلودگی و ضایعاتی در پی نخواهد داشت و برای منازل و محل‌ هایی که دارای وسایل و اسباب و اثاثیه هستند بسیار مناسب است.
  6. سازگار با محیط زیست
    نگهدارنده‌ های سقف کشسان از جنس آلومینیوم سبک و ظریف می‌ باشند و پارچه آن پی وی سی است که امکان بازیافت آنها وجود دارد. اما در سقف کشسان از پنل‌ های گچی استفاده می‌شود که بعد از تخریب تبدیل به زباله و نخاله ساختمانی می‌ شوند و امکان بازیافت ندارند.
  7. ایمنی
    سقف کشسان به خاطر داشتن وزن کم، ضد حریق و ضد رطوبت بودن دارای ایمنی بالایی هستند. این نوع سقف در صورت آتش سوزی‌ عظیم نهایتا بدون اینکه ریزش کنند و جان افراد را به خطر بیندازند، ذوب می‌ گردند. اما پنل‌ های سقف کناف در اثر اتفاقات مختلف مانند زلزله یا حریق و … خرد شده و به پایین ریزش می‌ کنند و آوار تولید می‌ نمایند.
  8. انعطاف پذیری
    سقف کشسان به خاطر جنس خاصی که دارد می‌ تواند در طرح و مدل‌ های مختلف به اجرا درآید و قابلیت کشسانی آن باعث شده است برای فضاهای مختلف به کار گرفته شود. اهمیت این انعطاف پذیری وقتی خود را نشان می‌ دهد که سقف شما دارای عمق، شیب یا خمیدگی‌ های خاص باشد.

تفاوت های سقف کشسان با سقف کناف

تماس با کارشناسان توسعه افراز هوراد :
02122057583
02126204203

شاید برای خیلی از افرادی که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت دارند و یا افرادی که به فکر بازسازی منازل و محل کار خود هستند سوالاتی درباره جایگزینی سقف کشسان با سقف کناف و تفاوت‌ های بین این دو نوع سقف و مزایای و معایب هر کدام از آنها به وجود آید. در این بخش توسعه افراز هوراد به بررسی پرتکرارترین و متداول‌ ترین سوالات در این زمینه می‌ پردازد و پاسخ‌ های آنها را برای کمک به تصمیم‌ گیری و انتخاب سقفی مناسب ارائه می‌ دهد.

سوالات متداول

هزینه سقف کشسان بیشتر است یا سقف کناف؟

به دلیل جدیدتر و مدرن‌ تر بودن سقف کشسان و همچنین جنس خاص آن هزینه طراحی، نصب و اجرای آن نسبت به سقف کناف بیشتر می‌ باشد. اما باز هم عوامل مختلفی مانند محل مورد استفاده، ابعاد و اندازه، طرح‌ های دلخواه و … تعیین کننده هزینه می‌ باشند. گاهی اوقات اجرای سقف کناف می‌ تواند هزینه بیشتری در پی داشته باشد.

نصب سقف کشسان آسان تر می باشد یا سقف کناف؟

قطعا نصب و اجرای سقف کشسان به دلیل جنس پارچه‌ ای آن و سبک بودن بسیار راحت‌ تر می‌ باشد و مدت زمان کمی برای آن لازم است.

برای سقف های دارای انحنا و قوس کدام سقف مناسب تر است؟

سقف کشسان به دلیل انعطاف پذیری که دارد می‌ تواند به هر ابعاد و اندازه و هر طرح و مدلی به اجرا درآید. از این رو برای سقف‌ های مدور و یا سقف‌ های دارای طرح‌ های قوس و انحنا سقف کشسان گزینه مناسبی به شمار می‌ رود.

آیا سقف کناف برای استخر مناسب است؟

خیر، سقف کناف عایق رطوبت نمی‌ باشد و برای محیط‌ هایی مانند استخر، سرویس بهداشتی، حمام و … مناسب نیست و بهتر است از سقف کشسان که ضد رطوبت می‌ باشد و در برابر نم عایق است استفاده گردد.

آیا می توان بر روی سقف کناف طرح دلخواه چاپ نمود؟

سقف‌ های کناف در محل نصب می‌ شوند و در محل نیز باید رنگ آمیزی شوند؛ از این رو امکان اجرای طرح‌ ها و مدل‌ های رنگی و متنوع برای آنها زیاد نیست. اما سقف کشسان را می‌ توان با تصاویر و طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلف سفارش داد.

5/5 - (1 امتیاز)