نور مخفی یا پنهان در سقف

نور مخفی یا پنهان چیست و چه کاربردی دارد؟

بازی با نور و نورپردازی همواره یکی از تکنیک‌های جذاب برای طراحی یک محیط باشکوه و خلاقانه بوده است، در سال‌های اخیر، یکی از ترفندهای محبوب معماران و طراحان معماری داخلی پنهان‌کردن منبع نور از دید عموم بوده است.

درگذشته یک کلید و یک لامپ در مرکز سقف بود و تمام، امروزه نورپردازی به همین سادگی و کسالت باری نیست یکی از رشته‌های تخصصی در معماری داخلی طراحی نور و نورپردازی است، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی از تکنیک‌های هیجان‌انگیز نورپردازی بپردازیم، نور مخفی یا نور پنهان مسئله چیست؟ آیا می‌تواند یکی از راه‌های کاهش انرژی برق و دمای محیط باشد؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سؤالتان را بیابید.

نور مخفی یا خطای دید!

نور مخفی یکی از تکنیک‌های جذاب و ترند این روزها ست که منبع روشنایی آن از دید پنهان می‌شود، اما بازتاب و انعکاس آن بر روی سقف، دیوار یا کف محیط در عین سادگی، روشنایی‌بخش و زیباست.

نور پنهان، به روش‌های مختلفی در محیط استفاده می‌شود، استفاده از آن در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، راهروها و پله‌ها، محیط‌های رسمی، پذیرایی، تجاری یا تفریحی رایج است.

تنوع در اجرا و متریال‌های باکیفیت و بادوام سبب شده است که دست شما برای استفاده حداکثری از آن و ایده‌پردازی باز باشد.

نور پنهان یا دارک لایت

نور مخفی را با استفاده از ریسه شلنگی، ریسه‌های ال‌ای‌دی، و اس‌ام‌دی اجرا می‌کنند، این نورپردازی خلاقانه درون سقف‌های کاذب، گچ‌بری‌های داخل سقف، کناف و دیوار نیز استفاده می‌شود.

اگر منبع نور در یک جای مناسب قرار گیرد، موجب درخشندگی بیشتر محیط می‌شود و علاوه‌برآن نکات مثبت فضا بیشتر به چشم می‌آیند.

تجهیزات ایجاد نور مخفی بسیار متنوع‌اند و به بودجه و سلیقه افراد بستگی دارد، مهم‌ترین آن‌ها شامل انواع ریسه‌ها است ریسه شلنگی، ریسه نواری و ریسه نئون که محبوبیت بالایی دارند و در نقاط مختلف ساختمان به کار می‌روند و نصب آسان و ساده‌ای دارند. علاوه‌برآن فضای کمی اشغال می‌کنند، مصرف انرژی پایینی دارند، بسیار بادوام و ماندگار هستند.

برای نصب تنها به سوکت ریسه نیاز دارید که همراه ریسه‌ها فروخته می‌شود و خودتان هم به‌تنهایی می‌توانید آن را نصب کنید و در حال حاضر ریسه نور مخفی به رنگ یخی آن پرکاربردتر و محبوب‌تر است.

ریسه‌ها در دودسته قرار می‌گیرند:

ریسه‌های ال‌ای‌دی بسیار انعطاف‌پذیر، سبک و رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند، در پشت ریشه نوار چسبی وجود دارد که موجب می‌شود بتوانید از آن‌ها در هر نقطه‌ای استفاده کنید.

در تمام فضاهای داخلی و خارجی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند و به‌صورت نواری یا حلقه‌ای به فروش می‌رسند.

ریسه‌های اس‌ام‌دی علاوه بر روشنایی خیره‌کننده و قدرتمند در برابر رطوبت و گردوخاک مقاوم هستند، بیشتر برای مصارف تزیینی و نمایشی استفاده می‌شوند، ولی معمولاً برای سقف‌های کاذب، پله‌ها و کنار باغچه و محوطة حیاط گزینه نسبتاً خوبی است.

محبوبیت آن‌ها بیشتر به‌خاطر رنگ‌بندی متنوع آن‌هاست، در رنگ‌های جذابی چون آبی، آفتابی، انبه‌ای، بنفش، سبز، قرمز و مهتابی یافت می‌شوند و می‌توان به قطعات مختلف یک‌متری یا کمتر  تقسیم و در جاهای متفاوتی استفاده کرد.

دومین وسیله پرکاربرد برای ایجاد نور پنهان، استفاده از هالوژن است، اما نه آن چراغ‌های هالوژنی قدیمی که مصرف انرژی بالایی داشتند و گرمای زیادی تولید می‌کردند.

امروزه از چراغ‌های هالوژنی ال‌ای‌دی استفاده می‌شود که نورهای ساطع شده به‌صورت کاملاً هماهنگ و یکنواخت منعکس می‌شود، کم‌مصرف هستند و گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند و در این حالت منبع نوری دیده نمیشود و اصطلاحا به عنوان چراغ های دانلایت معروف میباشند.

وال واشرها یکی دیگر از تجهیزات مدرن نورپردازی است که از قدرت انعکاس نوربالایی برخوردارند، از کنار هم قرارگرفتن تعدادی لامپ کوچک بر روی یک بدنه به‌صورت خطی ساخته شده‌اند و بیشتر برای جداره‌های سقف و اطراف ستون‌ها مناسب‌تر است.

برای بخش‌های داخلی ساختمان و ایجاد یک فضای مدرن اما مجلل و باشکوه، استفاده از چراغ‌های دکوراتیو بسیار رایج و کاربردی هستند و به نسبت به سایر تجهیزاتی چون لوستر یا ریسه‌ها قیمت کمتری دارند.

نور مخفی در خانه

چراغ‌های دکوراتیو، هیچ نور مستقیمی پخش نمی‌کنند و می‌توان نور را به اشکال و شیوه‌های مختلف در فضا انعکاس داد.

چراغ‎های دفنی معروف به چراغ‌های توکار که درون کف مخفی می‌شوند، در محیط سایه ایجاد می‌کنند، در برابر رطوبت و ضربه مقاوم هستند و نسبت به سایر تجهیزات قیمت به نسبت کمتری دارند.

کاربرد نور مخفی یا پنهان

کاربرد نور مخفی کجاست آیا صرفاً جلوه بصری دارد؟ باید گفت خیر. علاوه بر زیبایی خیره‌کننده، در برابر گزینه‌هایی چون لامپ‌های معمولی یا لوسترهای سنگین و گران‌قیمت، مصرف انرژی پایین‌تری دارند و باتوجه‌به بودجه‌های مختلف قیمت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی دارند.

نورپردازی محیط اگر درست و اصولی اجرا نشده باشد، علاوه بر مصرف بالای انرژی و افزایش هزینه، سبب خستگی و کسالت می‌شود، لوسترها یا روشنایی‌های معمولی علاوه بر هزینه‌های زیاد، یکی از عامل‌های افزایش دما در محیط هستند و نمی‌توان بر روی میزان نور و انعکاس آن‌ها کنترلی داشت.

به سقف خیره شو! نور پنهان این جاست.

سقف یکی از مکان‌هایی است که در سال‌های اخیر دستخوش تغییر شده‌اند، انواع سقف کاذب و سقف کناف هرکدام به نوبه خود معنای سقف بالای سر را ارتقا داده‌اند، علاوه‌برآن یکی از مکان‌های موردعلاقه طراحان برای نورپردازی است.

نور مخفی سقف به شیوه‌های متفاوتی ایجاد می‌شود، استفاده از سقف کاذب و سقف کناف سبب می‌شود در اجرای انواع نورپردازی‌ها بدون محدودیت عمل کنید.

 نورپردازی پنهان در آشپزخانه

آشپزخانه اینجاست، گرمابخش و روشنی‌بخش.

سقف آشپزخانه و کابینت‌ها و قفسه‌ها یکی از فضاهایی است که می‌توان در آن خلاقانه‌ترین نورها را ساخت و زیبایی دوچندانی به محیط بخشید.

به‌ویژه برای آشپزخانه‌های کوچک یا با سقف کوتاه بهترین گزینه روشنایی استفاده از نور مخفی برای روشنایی و تزیینات است.

برای زیر کابینت‌های دیواری یا در قسمت بالای کانتر با استفاده از نورپردازی مخفی دیگر به هیچ سیم‌کشی برای روشنایی نیاز نیست.

سرویس بهداشتی لوکس همانند خانه‌های میلیون‌دلاری.

در فضای سرویس بهداشتی تغییراتی کوچک می‌تواند آن را مجلل و زیباتر از گذشته کند، نه‌تنها در سقف و کف، بلکه در پشت آینه یا سایر تجهیزات می‌توانید از نور پنهان برای روشنایی محیط استفاده کنید.

ریسه‌های ال‌ای‌دی روکش‌دار و نسبت به رطوبت مقاوم هستند می‌توان با استفاده از آن‌ها دور آینه یا دور سینک یا کابینت دستشویی فضای زیبایی را خلق کرد تا محیط بزرگ‌تر و تمیزتر دیده شود.

نورپردازی مخفی در سرویس بهداشتی

اتاق‌خواب، سنگر آخر وقتی به استراحت نیاز دارید.

به‌جای استفاده از چراغ‌خواب می‌توانید از فضای پشت آینه، زیر تخت یا گوشه‌هایی دنج اتاق برای نورپردازی استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از رنگ زرد و انبه‌ای است؛ چراکه احساس صمیمیت و گرمی القا می‌کند و به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند.

 نورپردازی در اتاق خواب

راه‌پله‌های باشکوه همچون یک قصر مجلل

برای راهروها، راه‌پله‌ها، زیرپله‌ها بخصوص اگر فضای تنگ و کوچکی داشته باشند، دیوارهای مجاور پله‌ها می‌تواند به ساده‌ترین شکل ممکن، روشنایی، ظرافت و زیبایی خلق کرد.

گوشه دنج خانه کجاست؟ سالن پذیرایی و اتاق نشیمن

سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن جایی است که بیشترین توجه را به خود اختصاص می‌دهد، برای داشتن یک فضای دنج و صمیمی قبل از تغییر دکوراسیون یا خرید مبلمان گران‌قیمت، در نورپردازی خانه تغییراتی ایجاد کنید.

تنظیم نورپردازی به شما این امکان را می‌دهد که در طی روز یا شب یا در برخی مهمانی‌ها نور را به‌دلخواه تنظیم کنید.

استفاده از نور پنهان در محیط علاوه بر آنکه به شما قابلیت تنظیم نور را می‌دهد می‌توانید رنگ نور را هم تغییر دهید، معمولاً رنگ رایج نورپردازی در این فضاها استفاده از رنگ سفید و زرد به‌صورت ترکیبی است.

یا اگر قصد دارید بخشی از فضا بیشتر دیده شود می‌توانید از رنگ متناسب با فضا و مبلمان استفاده کرد.

 نورپردازی در سالن پذیرایی

دور شومینه، اطراف میز غذاخوری یا قسمتی از فضا که میز عکس‌ها و اشیا خاطره‌انگیز شماست با کارگذاشتن ریسه نور مخفی یک فضای زیبا و منحصربه‌فرد ایجاد کنید.

اگر محیط موردنظرتان بزرگ است یا قسمتی از آن فقط برای مهمانان قابل‌استفاده است می‌توانید با استفاده از نور مخفی فضا را قسمت‌بندی کنید و قسمتی را روشن بگذارید.

بسیار می‌پرسند اگر  سقف سالن پذیرایی از کناف بود چطور؟ چطور می‌شود نورپردازی کرد؟ نور مخفی کناف یکی از رایج‌ترین روش‌های نورپردازی امروزی است

کناف صفحة روکش‌دار گچی است که از آن برای پوشش سقف‌ها استفاده می‌شود جزو مصالح خشک مهم به شمار می‌رود.

یکی از روش‌های مهم طراحی سقف است، نوعی از سقف کاذب محسوب می‌شود با این تفاوت که صرفاً از پارچه مخصوص نیست، بلکه با استفاده موادی چون گچ می‌توان آن را به دو روش ثابت یا متحرک اجرا کرد.

برای اتصال آن هم از گچ و موادی غیر گچ استفاده می‌شود، راحتی و سرعت بالا در اجرا، ایجاد اشکال متنوع و هندسی بدون محدودیت آن را بسیار محبوب و رایج کرده است.

استفاده از نورپردازی در داخل کناف سقف جلوه‌ای زیبا به سقف می‌بخشد و محدودیتی برای آن وجود ندارد، صفحات کناف وزن بسیار کمی دارند و می‌توان آن را به‌راحتی برداشت و در صورت نیاز تعمیر کرد یا انواع نورپردازی‌ها اجرا کرد.

با استفاده از صفحات کناف و نورپردازی پنهان می‌توان شیک‌ترین و خاص‌ترین سقف‌های کاذب را برای سالن پذیرایی ایجاد کرد.

دارک لایت یا نور پنهان

مزایای دارک لایت (نور مخفی)

نورپردازی به شیوه درست و اصولی، علاوه بر ایجاد خطای دید و بزرگ‌تر دیده‌شدن فضا، به رفع خستگی و آرامش و راحتی بیشتر در محیط کمک می‌کند.

نور پنهان و نورپردازی خلاقانه با استفاده از انواع چراغ‌های خطی، دکوراتیو یا ریسه‌ها یک تکنیک جذاب و پرطرف‌دار این روزهاست که سبکی متفاوت و مدرن ایجاد می‌کند.

سقف کوتاه یا نامناسب‌بودن محل قرارگیری ساختمان در برابر تابش خورشید یا به‌اصطلاح نورگیر نبودن محیط را می‌توان با استفاده از تجهیزاتی ساده و قابل‌دسترس برطرف کرد.

مهم‌تر از همه، کاهش مصرف انرژی و کاهش گرمای تولید شده دو فاکتور بسیار مهم هستند که همواره باید در حین انتخاب نورپردازی مناسب برای محیط در نظر داشت. استفاده از نور مخفی علاوه بر زیبایی این قابلیت را فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

نورپردازی یکی از المان‌های مهم در هر محیط و فضایی است، به آرامش بیشتر ساکنان و زیبایی محیط کمک می‌کند، یکی از تکنیک‌های محبوب این روزها شیوه نور مخفی است، یک تکنیک مدرن که با ایجاد خطای دید و بازتاب خلاقانه نور فضا را خاص و زیبا جلو می‌دهد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

منشأ نور از دید مستقیم ناظر پنهان می‌شود، فضاهای کوچک یا فضاهایی با سقف کوتاه بزرگ‌تر دیده می‌شوند، تجهیزات نورپردازی نور مخفی فضای بسیار کمی اشغال می‌کنند.

اگر اخیراً به فکر تغییر دکوراسیون افتاده‌اید یا قصد نقل‌مکان دارید، یکی از بهترین المان‌هایی که می‌توانید به محیط اضافه کنید، استفاده از تجهیزات نورپردازی مخفی است که در این مقاله به آن اشاره شد.

برای اطلاع از قیمت‌ها و انتخاب رنگ و تجهیزات مناسب با محیط، با کارشناسان ما در ارتباط باشید، تا در این زمینه راهنمایی‌های بیشتری دریافت کنید یا اگر به نکته مبهمی در این مقاله برخوردید، به شما توضیحات لازم داده شود.

شما برای کدام قسمت از خانه‌تان از نورپردازی نور پنهان استفاده کرده‌اید؟ چه تغییراتی ایجاد شد یا قصد دارید در کدام قسمت از محیطتان از آن استفاده کنید؟ در قسمت کامنت‌ها، تجربیات و ایده هایتان را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

 

لامپ‌های ال واشر، هالوژن، چراغ‌های خطی توکار یا ریسه‌های ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی است. هرکدام از این موارد، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مشخص و منحصربه‌فردی هستند.

 

5/5 - (3 امتیاز)