انواع نورپردازی داخلی

انواع نورپردازی داخلی

نورپردازی داخلی یکی از مهمترین بخش‌های صنعت دکوراسیون، در دنیای مدرن است. امروزه دکوراسیون تبدیل به کلیدی ترین بخش در فضاهای داخلی شده است که اهمیت دادن به آن می‌تواند تاثیر بسیاری در جذب مخاطبان داشته باشد. انواع نورپردازی مدرن به عنوان کلیدی ترین المان در دکوراسیون چه در بخش داخلی ساختمان و چه در نمای آن مورد توجه است که توسط انواع چراغ‌های خطی، سقف کشسان، چراغ‌های اسپات دانلایت، چراغ‌های ریلی و چراغ‌های مولتی ترک اجرا می‌شوند. به کار بردن درست المان‌های نورپردازی می‌تواند زیباترین جلوه‌های دکوراتیو را به وجود آورد و چشم هر بیننده‌‌ای را خیره نمایند. اگر به دنبال تاثیری گذاری به خصوص در دکوراسیون داخلی هستید لازم است با انواع نورپردازی داخلی آشنا شوید و از آنها در بهتر کردن فضای داخلی خود متناسب با کاربرد فضای مورد نظرتان کمک بگیرید.

شرکت توسعه افراز هوراد یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه انواع نورپردازی داخلی شامل نورپردازی مدرن با کمک چراغ خطی، سقف کشسان، چراغ اسپات دانلایت، نورپردازی ریلی و مولتی ترک و انواع نورپردازی کلاسیک با کمک لوسترهای سقفی و دیواری و نورپردازی نما است که مطابق با سلیقه و نوع دکوراسیون مورد نظر شما انواع نورپردازی را برایتان ارائه می‌نماید. اگر به دنبال نصب و راه اندازی هر نوع نورپردازی هستید می‌توانید برای آشنایی با خدمات توسعه افراز از خدمات ما دیدن نمایید.
پیش از شناخت انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی لازم است ابتدا با اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی آشنا شویم.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نور بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد، گذراندن نیمی از هر شبانه روز در تاریکی باعث گردیده المان نور به عنوان روشنایی بخش زندگی انسان در دل تاریکی اهمیت چشمگیری داشته باشد. مهمترین استفاده از نور در دکوراسیون داخلی به خصوص دکوراسیون فضاهای مسکونی است که از دیرباز مورد توجه معماران داخلی بوده است. این اهمیت تا آنجا پیش رفت که معماران با راه‌های مختلفی سعی در آوردن نور خورشید یا مهتاب به درون ساختمان به خصوص بخش‌های اندرونی بوده اند.

زمانی که خبری از برق و چراغ‌های برقی نبود معماران ایرانی برای ایجاد یک جلوه رنگی جذاب در فضای داخلی ساختمان از پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگی با نام ارسی استفاده می‌کردند که نور خورشید یا مهتاب را به زیبایی در فضای داخلی با رنگ‌های جذاب منعکس می‌کرد؛ استفاده از ارسی با روی کار آمدن معماری مدرن و ظهور ساختمان‌هایی با پنجره‌های کوچک به فراموشی سپرده شد و انسان به دنبال تامین نور داخلی با استفاده از چراغ‌های بیشتر گردید.

با پیشرفت ساخت و ساز چراغ‌های برقی کم کم نور علاوه بر روشنایی بخشی محیط به المانی جلوه گر برای زیبایی بخشی هر چه بیشتر به محیط تبدیل گردید. امروزه استفاده از چراغ‌ها و لامپ‌های دکوراتیو برای روشنایی بخشی هر چه بیشتر و ایجاد جلوه‌های بصری جذاب از بخش‌های اصلی دکوراسیون داخلی است که در سقف، دیوارها و حتی کف ساختمان نصب و راه اندازی می‌شود.

استفاده از نورپردازی صحیح با رنگ‌های مناسب در هر فضایی باعث می‌شود که محیط شما در نظر مخاطبان جلوه بیشتری داشته باشد. نورپردازی داخلی چه در فضاهای کاری و چه در فضاهای مسکونی یا حتی فضاهای عمومی می‌تواند احساسی که می‌خواهید در مخاطب به وجود آورد و باعث جذب یا دفع آنها گردد.

نوع نورپردازی همچون یک ملودی تاثیر گذار در پس زمینه خواهد بود که می‌تواند به فضا جلوه و رنگ مطابق با سلیقه شما دهد، یک جلوه ساده، جذاب، پر طمطراق، هیجان انگیز، ترسناک و حتی وهم آور که مد نظر شماست. استفاده از نورپردازی مناسب می‌تواند یک آرامش روانی را برای افراد حاضر در محیط به ارمغان آورد که بهترین المان‌های راحتی در دکوراسیون از به وجود آوردن آن عاجز هستند.

 

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

انواع نورپردازی با توجه به منابع نوری

لازم است پیش از آشنایی با روش‌های نورپردازی در محیط‌های داخلی با منابع نوری و انواع نورپردازی آشنا شوید. اینکه بدانید دقیقا چه منابع نوری برای نورپردازی وجود دارد و کدام یک از آنها مورد نیاز فضا و دکوراسیون داخلی شماست نکته‌‌ای است که می‌تواند شما را به یک موفقیت بزرگ در مدیریت محیط رهنمون سازد. نورپردازی داخلی بسیار حائز اهمیت است و بی توجهی به آن علاوه بر نورپردازی نامناسب ممکن است منجر به صرف هزینه‌های زیادی در مصرف برق برای شما گردد. انواع منابع نوری باعث ایجاد انواع نورپردازی می‌گردد که می‌تواند ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار دهد.

نورپردازی طبیعی

نور طبیعی بخش از نورپردازی فضاهای داخلی که با کمک گرفتن از پنجره‌ها و نورگیرها به وجود می‌آید و معماری سنتی ایران به آن توجه ویژه‌‌ای داشته است. استفاده از نور طبیعی خورشید در روز و نور طبیعی مهتاب در شب در فضای داخلی باعث ایجاد روحیه‌‌ای بهتر در افراد می‌شود و علاوه بر تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن انسان به ایجاد انگیزه و درمان افسردگی و کاهش تنش‌های جسمی نیز کمک می‌کند.

این نوع نورپردازی امروزه کمتر مورد توجه است زیرا فضاهای داخلی بسیار کوچک شده اند و به دلیل آلودگی محیطی و صوتی پنجره‌های کوچکتر گردیده و دیگر نور خورشید جز در ساختمان‌های بزرگ کاربردی ندارد.

نورپردازی مصنوعی

چراغ‌ها ابزاری هستند که توسط انسان ساخته شد و از آنها برای تامین نوری مشابه با نور خورشید در طول شب استفاده می‌شد اما کم کم این چراغ‌ها با پیشرفت نقش کاربردی که داشتند در دکوراسیون به یک جلوه کاربردی بصری تبدیل شدند که علاوه بر تامین نور محیط توانایی فضاسازی را نیز ایجاد کردند. این نور پردازی خود شامل انواع مختلفی می‌شود که در اینجا آنها را مرور می‌کنیم.

1. نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی که به نورپردازی فراگیر نیز مشهور است منبعی برای روشنایی است و نور را به صورت یکسان در فضا پراکنده می‌کند. این نوع نورپردازی جلوه عمومی دارد و در اجرای آن بیشتر از ابزارهایی همچون هالوژن ها، لوسترها، چراغ‌های سقفی، آویز سقفی، چراغ‌های رومیزی و… استفاده می‌شود.

2. نورپردازی وظیفه‌‌ای

نورپردازی در برخی از مکان‌ها اهمیت زیادی دارد و لازم است که چراغ‌ها به گونه‌‌ای تعبیه گردند که نور را در مناطقی متمرکز گرداند. این نوع نورپردازی در راستای نورپردازی عمومی است اما کوچکتر است و توسط مکان‌هایی پرنورتر مشخص می‌گردند. برای مثال مکان‌هایی همچون آشپزخانه که نیاز به نور بیشتری برای فعالیت‌های آشپزی دارد. یا سالن‌های مطالعه که نیاز دارند نور متمرکزتری برای مطالعه در اختیار افراد قرار دهد.

3. نورپردازی دکوراتیو

یکی از مهمترین انواع نورپردازی نوع دکراتیو یا تزیینی آن است که متخصصان از آن برای ایجاد یک اثر هنری استفاده می‌کنند. این نوع نورپردازی در جلب توجه مخاطب نقش مهمی دارد و اغلب با کمک نورهای مخفی در حاشیه سقف‌ها به وجود می‌آید. آنها نقش کمتری در روشنایی دارند و بیشتر به جلوه بصری فضا اهمیت می‌دهند. لوسترها، چراغ‌های آویز، چراغ‌های خطی و… از مهمترین نمونه‌های نورپردازی دکوراتیو است.

 

نورپردازی دکوراتیو

4. نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی یا نقطه‌‌ای نوع دیگری از نورپردازی داخلی است که هدف آن هدایت نگاه مخاطبان به کانون خاصی است. این نوع نورپردازی بیشتر فضاهای جذابی ایجاد می‌کند که اشیا و کانون‌های مهم فضای داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. این نوع نورپردازی بیشتر در معماری پذیرایی، گالری‌های هنری، نمایشگاها، کلکسیون‌ها و… استفاده می‌شود تا نگاه مخاطب را به بخش خاصی معطوف سازد. دیوارکوب‌ها و چراغ‌های خطی از جمله مهمترین نورپردازی‌های تاکیدی هستند.

5. نورپردازی هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از سیستم‌های مختلف نورپردازی در محیط لزوم صرف جویی در مصرف برق باعث ظهور نوعی از نورپردازی به نام نورپردازی هوشمند گردید. نورپردازی هوشمند در واقع مجموعه‌‌ای از نورپردازی‌های است که نام بردیم با کمک نرم افزارهای هوشمند است. هوشمند سازی نور محیط با کمک نرم افزارها برای مدیریت هرچه بهتر روشنایی آن باعث می‌گردد هزینه‌های برق مصرفی تا حد زیادی کاهش یابد و بی دلیل لامپی روشن نباشد.

سیستم نورپردازی هوشمند با کمک نرم افزارهایی که بر روی لپ تاب یا گوشی‌های هوشمند نصب می‌گردد اجرا می‌شود. این نرم افزارها با کمک سنسورهای محیطی با تلفیق هنر و تکنولوژی نور محیط را تامین و تنظیم می‌نمایند. با کمک آن شما می‌توانید از هر جایی که هستید روشنایی خانه خود را مدیریت کنید و در صورت بروز مشکل آن را به سرعت حل نمایید.

در ادامه علاوه بر معرفی انواع روش‌های نورپردازی و ابزارهای نورپردازی در دکوراسیون خواهیم پرداخت تا شما عزیزان بیشتر با آنها آشنا شوید.

روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

امروزه روش‌های مختلفی برای نورپردازی در محیط‌های داخلی وجود دارد که به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع لامپ‌های کاربردی مانند لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های هالوژن، لامپ‌های ال‌‌ای دی، لامپ‌های SMD و… تحول زیادی را در زمینه نوردهی و هدایت نور به وجود آوردند.

نورپردازی مدرن

یکی از جذاب ترین بخش‌های دکوراسیون در معماری مدر نورپردازی آن است که به کمک المان‌ها و ابزار پیشرفته انجام می‌شود. نورپردازی مدرن علاوه بر کاهش هزینه‌ها به دلیل استفاده از لامپ‌های کم مصرف جلوه بصری جذابی را در دکوراسیون ایجاد می‌نماید و خود به عنوان یک المان دکوراتیو شناخته می‌شود که حتی در صورت خاموشی جلوگری دارد. در ادامه به معرفی برخی از نورپردازی‌های مدرن پرطرفدار می‌پردازیم.

نور پردازی با چراغ خطی

نورپردازی خطی از محبوب ترین روش‌های نورپردازی مدرن است که با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این نوع نورپردازی با کمک رشته‌های لامپ اس ام دی و ال‌‌ای دی منبعی از نور به صورت یک خط ایجاد می‌گردد که منبعی عالی برای ایجاد روشنایی در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی است. در این نوع نورپردازی گستردگی نور و طول عمر آن نسبت به سایر نورپردازی‌ها بیشتر خواهد بود به همین دلیل مناسب برای محیط‌ها با هر نوع ابعادی است.

یکی از مهمترین جایگاه‌های کاربرد چراغ خطی کاربرد آن در سقف کاذب، آسمان مجازی و سقف‌های کشسان است که نور مناسبی را برای جلوه بهتر این نوع دکوراسیون ایجاد می‌کند. نور خطی علاوه بر اجرا در سقف قابل اجرا در دیوار و حتی کف ساختمان، کابینت ها، فضای بین کابینتی و… است.

 

نور پردازی با چراغ خطی

سقف کشسان

یکی دیگر از انواع نورپردازی‌های مدرن به خصوص در سقف استفاده از سقف‌های کشسان است که جلوه‌‌ای از طبیعت را در سقف خانه شما به وجود می‌آورد و علاوه بر تامین زیبایی سقف می‌تواند به کمک لامپ‌های‌‌ای ای دی یا چراغ‌های خطی که در پشت آن تعبیه شده است نور محیط را تامین نماید.

این نوع سقف، نوعی سقف کاذب است که طرح مورد نر شما را بر روی پارچه‌‌ای از PVC پیاده سازی می‌کند و پس از چسباندن گوشه‌های آن با دستگاه به آن حرارت داده می‌شود و بر روی پایه‌‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است سوار می‌شود. در زیر این سقف می‌توان از انواع لامپ برای جلوه رنگی بهتر و روشنایی محیط استفاده نمود.

سقف کشسان از محبوب ترین نورپردازی‌های مدرن در دکوراسیون داخلی است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مطلب عوامل تعیین کننده قیمت و خرید سقف کشسان را مطالعه نمایید.

 

 سقف کشسان

چراغ اسپات لایت

چراغ‌های با نور نقطه‌‌ای در انگلیسی Spot Light (اسپات لایت) یا نور نقطه‌‌ای گفته می‌شود مانند چراغ قوه‌ها که یک نور متمرکز نقطه‌‌ای به وجود می‌آورند. این نوع چراغ که دارای نور متمرکز نقطه‌‌ای هستند اغلب در دکور فروشگاه ها، موزه ها، نمایشگاه ها، شوروم‌ها و… به کار گرفته می‌شوند.

نرو نقطه‌‌ای اسپات لایت برای تاکید و نمایش یک نقطه خاص اهمیت دارد. چراغ‌های اسپات لایت شباهت بسیاری به نورافکن‌ها دارند و نور نقطه‌‌ای شدیدی را به وجود می‌آورند.

لامپ‌های اسپات دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس مدل تابش نورشان به دو دسته لامپ‌های همگرا (تامین روشنایی در مسافت زیاد به شکل خطی باریک) و لامپ‌های واگرا (تامین نور در محدوده‌‌ای وسیع اما مسافت کم به شکل دایره ای) طبقه بندی می‌شوند.

چراغ‌های دانلایت

چراغ‌های دانلایت (downlight) نوعی از چراغ گرد هستند که در سقف تعبیه می‌شوند و نور را به صورت پرتوهای باریک به سمت پایین پخش می‌کند؛ شاید بتوان آن را یک نورافکن کوچک در نظر گرفت. این نوع چراغ‌ها بیشتر دکوراتیو هستند و جلوه آن اینگونه است که انگار سقف سوراخ شده است و نور از آن به داخل بتابد. دانلایت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت آنها بیشتر در نوع لامپ و میزان نوری است که از خود ساطع می‌کنند.

 

چراغ‌های دانلایت

چراغ‌های ریلی

نوعی از نورپردازی خطی وجود دارد که با کمک چراغ‌ها در درون ریل‌ها بر روی سقف به وجود می‌آیند. این نوع چراغ صرفه اقتصادی زیادی دارد و اغلب طوری طراحی شده اند که با وجود تعبیه چندین لامپ نیاز به سیم کشی جدا نباشد و تمامی چراغ‌ها در درون ریل تعبیه شده بر روی سقف در یک مسیر سیم کشی می‌شوند. این نوع چراغ امکان نورپردازی در زوایای مختلف را به شما می‌دهد و جذابیت‌های چشم گیری را ایجاد می‌کند.

از چراغ‌های ریلی اغلب در فروشگاه ها، نمایشگاه ها، شوروم ها، آتلیه‌ها و مناطقی که نور متمرکز نیاز است استفاده می‌شود.

 

چراغ‌های مولتی ترک

چراغ‌های مولتی ترک

نورپردازی مولتی ترک یک سیستم نورپردازی منعطف است که اغلب از چند چراغ ریلی، مگنتی و… در کنار هم به وجود می‌آید. این نوع نورپردازی از ریل‌های مغناطیسی برای ایجاد ارتباط میان چراغ‌ها کمک می‌گیرد. اغلب چراغ‌هایی که در سیستم مولتی ترک مورد استفاده قرار می‌گیرند اشکال مختلفی دارند و ترکیبی از چند چراغ هستند. از ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت تنظیم زاویه تابش نور اشاره کرد.

نورپردازی کلاسیک (لوستر)

در گذشته پیش از ظهور برق استفاده از شمعدان و چراغ‌های سقفی با استفاده از شمع‌های روغن سوز مرسوم بوده است. این نوع شمعدان‌ها که به نوعی لوسترهای اولیه بودند نور محیط را در شب تامین می‌کردند. با ظهور چراغ‌های برقی تحول عظیمی در سیستم نورپردازی کلاسیک به وجود آمد و لامپ‌های حبابی و لوسترها جای سیستم‌های قبلی را گرفتند.

نورپردازی کلاسیک با وجود ظهور معماری مدرن همچنان مورد علاقه بسیاری از افراد است و در پروژه‌های مسکونی و تجاری با طراحی کلاسیک کاربرد دارد.

این نوع نورپردازی روشنایی گسترده‌‌ای با نوردهی دقیق و گرم ایجاد می‌کند که مانند نور خورشید است به همین دلیل بیشتر از لامپ‌های آفتابی در این نوع لوسترها استفاده می‌شود. امروزه آنچه از نورپردازی کلاسیک در دکوراسیون مانده است لوسترهای آویز سقفی و دیوارکوب‌ها هستند.

لوستر سقفی

لوسترهای سقفی جذابیت چشمگیری دارند و در ابعاد و اشکال مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. شما با توجه به فضایی که دارید می‌توانید نوع لوستر خود را انتخاب نمایید. این نوع نورپردازی بیشتر برای جلوه دادن و اثربخشی محیط به کار گرفته می‌شود و بیشتر در محیط‌هایی همچون پذیرایی ها، سالن‌های نشیمن و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود.

لوستر سقفی

لوستر دیواری

نوع دیگری از لوسترها لوستر دیواری یا دیوارکوب‌ها هستند که با استفاده از نورهای جزیی باعث جلوگری بخشی از دیوار یا محیط زیر آن می‌گردد. برای جلوه‌گری یک تابلو یا لوازم تزیینی روی دیوار یا پای دیوار این نوع لوستر بسیار کاربردی است علاوه بر آن لوستر دیواری نوری غیرمستقیم به وجود می‌آورد که برای آرامش بخشی فضاهایی که به نور زیاد احتیاج ندارند کاربردی است. از دیوارکوب‌ها بیشتر در پذیرایی‌ها استفاده می‌شود.

به طور کل لوسترها باید شیک و جذاب باشند زیرا بخشی از دکوراسیون تزیینی هستند که حتی در صورت خاموش بودند باید جلوه گری نمایند و فضا را زیبا کنند. انواع لوستر کلاسیک با رنگ‌ها و اشکال جذاب وجود دارد که می‌تواند جلوه‌‌ای بی نظیر به محیط خانه شما بدهد.

تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون داخلی

در انتها لازم است اشاره نماییم که نورپردازی‌ها به چهار طریق بر ظاهر دکوراسیون داخلی تاثیر می‌گذارد:

مدیریت رنگ

رنگ‌ها تاثیر بسیاری بر زندگی افراد و خلق و خوی آنها دارد یک نورپردازی مناسب باعث می‌شود بتوانید به آسانی رنگ‌ها را در دکوراسیون داخلی مدیریت نمایید و حال خوش را برای خود و خانواده تان به ارمغان آورید.

نورپردازی جهت دار

با کمک نورپردازی مناسب می‌توانید در مکان‌های مورد نیازتان میزان نور را مدیریت نمایید. برای مثال چراغ‌های خطی یک نورپردازی موضعی مناسب برای فضاهای بزرگ در اختیار شما قرار می‌دهد یا نورپردازی نقطه‌‌ای می‌تواند باعث ایجاد برجستگی در گوشه‌های خانه شود.

فضاسازی

استفاده از نورپردازی برای فضاسازی و حجم دهی در دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است. استفاده از لامپ‌های کنجی زمانی که فضای شما کوچک است می‌تواند باعث شود فضا بزرگتر به نظر برسد.

اتمسفر فضا

توجه به این نکته که نور عامل اصلی در اتمسفر فضای کاربردی شماست می‌تواند کلیدی برای ایجاد یک فضای بهتر باشد. ایجاد یک فضای شاد تنها با کمک رنگ‌های شاد و گرم امکان پذیر است. فضاهای آرام بخش نیاز به نور ملایم با طیف رنگی نیمه سرد و به همین شکل سایر فضای حسی که می‌تواند به کمک میزان و رنگ نور تعیین گردد. اتمسفر فضا در فضاهایی همچون اتاق خواب، اتاق مطالعه شو روم‌ها و… اهمیت بسیاری دارد همچنین در جذب مشتریان به فروشگاه ها، کافه ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها نقش کلیدی دارد. شما می‌توانید با یک انتخاب هوشمندانه در نورپردازی مشتریان خود را چند برابر نمایید.

تمامی آنچه که گفته شد تنها در صورتی کاربردی است که شما یک انتخاب حرفه‌‌ای برای دریافت خدمات نورپردازی داشته باشید تا با مشاوره و راهنمایی بتواند به شما در انتخاب نوع نورپردازی مناسب فضای کاربردیتان کمک نماید.

نصب و راه اندازی انواع نورپردازی داخلی در توسعه افراز هوراد

شرکت توسعه افراز هوراد به عنوان ارائه دهنده خدمات نورپردازی، سقف‌های کشسان و انواع نوپردازی نما در تهران توانسته با بهره گیری از متخصصین حرفه‌ای و خلاق خدمات نوینی را در 9 سال گذشته به مشتریان خود عرضه نماید. بیش از 300 پروژه نورپردازی موفق و رضایت مشتریان آن تضمین کار حرفه‌‌ای ماست. برای طراحی و اجرای انواع سیستم نورپردازی داخلی تنها کافی است با ما تماس بگیرید ما بهترین‌ها را همراه با مشاوره و راهنمایی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

Rate this post