انواع نورپردازی محوطه

 انواع نورپردازی محوطه

این روزها نورپردازی ساختمان‌ ها برای معماران و صد البته مالکین یک ساختمان بسیار مهم می‌ باشد. وقتی معمار از نورپردازی مناسبی استفاده می‌ کند، در پایان کار نمونه کار بسیار بهتری خواهد داشت و از سوی دیگر وقتی مالکین یک ساختمان به وضعیت نورپردازی اصولی و خلاقانه اهمیت می‌ دهند، زیبایی نما و سایر محیط‌ های داخلی و خارجی آن بهتر به چشم می‌ آید، همین باعث افزایش ارزش کل ساختمان خواهد شد.

مهم ترین نکته در نورپردازی محوطه

مهمترین عامل برای نمایش هر چه بهتر معماری محوطه و باغچه، استفاده از نورپردازی با استفاده از بازی نور و تاریکی در شب می باشد که این امر موجب برجسته شدن ویژگی هایی از محوطه می گردد که در طول روز به آن توجه نشده است.

نورپردازی محوطه تلفیقی از دانش و هنر نورپردازی می باشد که در صورت رعایت اصول، باعث زیبایی دو چندان فضا در شب خواهد شد.

طرح نورپردازی محوطه براساس معماری ساختمان به دو بخش تقسیم می گردد:

  • نورپردازی محوطه ساختمان و فضاهای کلاسیک
  • نورپردازی محوطه ساختمان های مدرن و مینیمال

این شرکت آماده ارائه خدمات طراحی 3D محوطه و تهیه و اجرای محصولات پیشنهادی از کارخانجات داخلی و خارجی برای برآورده ساختن نیازها و اهداف کارفرمایان محترم می باشد.

 

نورپردازی نما و محوطه ویلای کردان

اصول نورپردازی محوطه

نورپردازی درست و اصولی یک بخش از ساختمان می‌ تواند کمک زیادی به بهتر دیده شدن آن قسمت از ساختمان بکند. وقتی از نورپردازی محوطه صحبت می کنم، در اصل بیشترین توجه ما روی جلوه‌ ای است که می خواهیم ساختمان یا آن بخش از خانه در زمان تاریک شدن هوا داشته باشد.

روند نورپردازی در چنین محوطه‌ هایی باید به شکلی باشد که در درجه اول مقدار نور مورد نیاز را به خوبی تامین کند و از سوی دیگر بتواند شاخصه‌ های اصلی نما را به خوبی نمایش دهد. با توجه به این دو اصل کلی، انواع مختلفی از نورپردازی محوطه در ساختمان‌ها انجام می‌ شود که آشنایی با آنها قطعا کمک زیادی در زمینه انتخاب نوع نورپردازی به شما خواهد کرد.

نورپردازی محوطه ویلا چهارباغ

نورپردازی‌ های محوطه بر اساس طرح و فرم ساختمان

در یک دسته بندی کلی می‌ توان انواع نورپردازی محوطه را در سه دسته خلاصه کرد کرد عبارتند از:

  • نورپردازی تاکیدی
    این نمونه نورپردازی سعی می کند تا نور را به یک بخش خاص بتاباند و توجه بینندگان را آن بخش جلب کند. بیشترین المان‌ های نورپردازی استفاده شده در این روش نورافکن‌ ها و پروژکتورها هستند.
  • نورپردازی سرتاسری
    این روش نورپردازی سعی می کند که تمام یک فضا را روشن کند و بیشتر برای مکان‌ هایی استفاده می‌ شود که کارایی نور بیشتر از زیبایی آن مورد نظر ماست یا فضاسازی به گونه‌ ای است که برای تاثیر گذاری باید به صورت یکنواخت روشن شود.
  • نورپردازی موضعی
    این نوع نورپردازی بیشتر برای روشن سازی یک قسمت به صورت هدفمند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال وقتی فقط قصد روشن کردن قسمتی را داریم که در آن رفت و آمد انجام می‌ شود، می‌ توانیم از این روش نورپردازی استفاده کنیم.

انواع نورپردازی محوطه

علاوه بر مواردی که در بخش بالا گفتیم دسته بندی دیگری برای نورپردازی محوطه وجود دارد که آشنایی با آنها اجازه می‌ دهد در زمان تصمیم‌ گیری نوع نورپردازی خود هوشمندانه‌ تر عمل کنید. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد‌.

بررسی انواع نورپردازی محوطه

  • نورپردازی وال واشر و گریزینگ
    نورپردازی وال واشر در شرایطی به کار می‌ رود که قصد روشن کردن یک دیوار و یا سطح صافِ عمودی را داشته باشید. در این نوع نورپردازی چراغ‌ ها و سایر تجهیزات مورد نظر را با فاصله حداقل ۱۲ اینچ روی سطح مورد نظر قرار می‌ دهند که باعث می‌ شود نور یکنواختی روی بخش مورد نظر شما پخش شود. نورپردازی گریزینگ نیز شباهت زیادی با نمونه‌ های وال واشر دارد. ولی با این تفاوت که فاصله تجهیزات نورپردازی کمتر از ۱۲ اینچ می‌ باشد و از همین رو می‌ بینیم که نتیجه نهایی این نوع نورپردازی متمرکز تر است.
  • نورپردازی مهتابی
    این نوع نورپردازی که بیشتر برای درختان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، با استفاده از چراغ‌ های مهتابی ساده که در زاویه مشخصی نصب می‌ شوند؛ نور ماه را بازسازی می‌ کند. تجهیزات نورپردازی مهتابی معمولا از دید بیننده پنهان هستند و صرفاً با روشن کردن درختان باعث زیباتر به نظر رسیدن فضا می‌ شوند.
  • نورپردازی سایه‌ ای
    در این نوع نورپردازی تجهیزات روشنایی را در پشت المان‌ها قرار می‌ دهند تا بتوانند یک سایه روشن زیبا روی المان درست کنند.
  • نورپردازی سایه نما
    در این نوع نورپردازی سعی می‌ کنند قسمت پشتی المان‌ های موجود در محوطه را روشن کنند. این نمونه از نورپردازی زمانی استفاده می‌ شود که بخواهیم زیبایی یک المان را به صورت واضح و دقیق نشان دهیم.
  • نورپردازی به سمت بالا
    در این نوع نورپردازی نورافکن‌ ها و سایر تجهیزات روشنایی به سمت بالا نصب می‌ شوند و بیشتر برای نورپردازی یک المان بلند مانند ستون یا درخت از این روش استفاده می‌ شود.
  • نورپردازی مسیر
    در مسیرهای رفت و آمد از این نوع نورپردازی استفاده می‌ کنند و چراغ‌ ها را در فاصله ای قرار می‌ دهند که هر شخص دید کافی برای حرکت را داشته باشد. در این روش نیز می‌ توان ابتکاری زیادی به خرج داد و از تجهیزات متفاوت و سبک‌ های نورپردازی گوناگون نیز استفاده کرد.

دریافت مشاوره از کارشناسان توسعه افراز:
02122057583
02126204203

نورپردازی بر اساس کاربری ساختمان

مورد بسیار مهمی که در انواع نورپردازی محوطه بر اساس طرح و فرم ساختمان باید مد نظر داشته باشید این است که برای نورپردازی ساختمان‌ هایی با کاربری متفاوت، باید از تکنیک‌ ها و تجهیزات مختلف استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. از سوی دیگر نمیتوان به صورت دقیق گفت که به عنوان مثال برای یک ساختمان ویلایی یا مسکونی فقط باید از چه نوع نورپردازی استفاده کرد. فراموش نکنید که نورپردازی باید با معماری کل ساختمان و بخش‌ های مختلف آن همگام باشد تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد.

در ادامه این بخش ما توضیحاتی را برای نورپردازی ساختمان‌ های اداری، مسکونی و ویلایی در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

نورپردازی ساختمان مسکونی

برای نورپردازی یک ساختمان مسکونی اول از همه باید تمرکز را روی تامین روشنایی مسیرها، ورودی‌ ها و خروجی‌ ها بگذارید تا روند رفت و آمد برای ساکنین ساختمان فراهم گردد. از طرفی در زمان نورپردازی ساختمان باید به موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی توجه کرد و از همین رو برای مسیرهای نسبتا طولانی در ساختمان، سیستم‌ های نورپردازی مجهز به حسگر میتوانند گزینه‌ های خوبی باشند.

نورپردازی نما بیرونی یک ساختمان مسکونی با توجه به نظر طراح شما می‌ تواند متفاوت باشد و پیشنهاد می کنیم که برای این کار حتما سراغ طراحان نمایی بروید که نمونه کارهای با کیفیت دارند. نورپردازی فضای داخلی نیز طبق یکی از روش‌ هایی که در بخش بالا به آنها پرداختیم، انجام می‌ شود.

نورپردازی ساختمان اداری

نورپردازی محوطه مربوط به یک ساختمان اداری باید منظم و چشمگیر باشد. ساختمان‌ های اداری باید به شکلی نورپردازی شوند که بعد از دیدن ساختمان افراد بتوانند کاربری آن را تشخیص دهند. البته نورپردازی محوطه یک ساختمان اداری با توجه به فرم و طرح ساختمان باعث می‌ شود تمامی شاخصه‌ های معماری و المان‌ های به کار رفته در ساختمان، در ساعات شب بهتر به نظر برسند.

افرادی که قصد نورپردازی محوطه اداره خود را دارند، باید حتما به یاد داشته باشند که تامین نور کافی، مهمترین اصل برای نورپردازی ادارات است، به خصوص در بخش‌ هایی از ساختمان مانند ورودی، خروجی، ورودی پارکینگ و… رعایت این اصل بسیار ضروری می‌ باشد.

 نورپردازی محوطه در پروژه ویلا کردان

نورپردازی ساختمان ویلایی

از آنجایی که یک ویلا از دو بخش کلی فضای باز و ساختمان مسکونی (بعضاً با امکانات خاص مانند سونا، جکوزی، تراس و…) است، روند نورپردازی می‌ تواند کمی چالش برانگیز باشد. برای نورپردازی بخش‌ های داخلی ساختمان ویلا و نمای بیرونی آن می‌ توانید از نکاتی که تا اینجای کار با شما در میان گذاشتیم استفاده کنید.

اما فضای بیرونی ویلا باید به شکلی نورپردازی شود که علاوه بر وجود روشنایی کافی برای رفت و آمد، طرح و فرم در نظر گرفته شده برای قسمت‌ های مختلف بهتر به چشم بیاید. به عنوان مثال نورپردازی درختان می‌ تواند به صورت از پایین به بالا، نورپردازی مسیر با چراغ‌ های پایه دار و نورپردازی مکانی مثل محل اسب سواری به شکل یکنواخت انجام شود.

البته نباید فراموش کرد که وجود بخش‌ های مختلف مانند آلاچیق، باربیکیو یا استخر روباز و… نیز این امکان را به شما می‌ دهد که خلاقیت بیشتری در زمینه نوع نورپردازی در بخش‌ های مختلف به خرج دهید. نکته بسیار مهمی که در این بخش باید مد نظر قرار دهید این است که نورپردازی بخش‌ های مختلف ویلا باید با هم هماهنگی و هارمونی داشته باشند تا نمای محوطه مورد نظرتان در شب زیباتر به نظر برسد.

نورپردازی ساختمان ویلایی

نکات مهم در خصوص نورپردازی محوطه

بعد از آشنایی با انواع نورپردازی محوطه بر اساس طرح و فرم ساختمان نوبت به ما می‌ رسد که نکات مهم در این زمینه را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. در زمان نورپردازی بخش‌ های مختلف ساختمان همیشه بعضی از محوطه‌ ها برای ما در اولویت قرار دارند، که عبارتند از:

 چراغ‌ های نورپردازی محوطه بر اساس طرح و فرم ساختمان

  • دیوارهای محوطه یا فضای ساختمان
  • بوته‌ ها و درختان استفاده شده در فضای سبز
  • المان‌ های تزئینی مختلف مانند مجسمه‌ ها و سازه‌ ها
  • محل جمع شدن افراد در ساختمان مانند پذیرایی یا لابی هتل
  • پاسیو
  • تمامی ورودی‌ های ساختمان مانند ورودی اصلی و درب‌ های مربوط به قسمت‌ های مختلف

در یک نورپردازی هوشمند حتماً باید به رساندن نور کافی به قسمت‌ های بالا توجه کافی داشته باشید. نورپردازی درست و اصولی این امکان را به شما می‌ دهد تا میزان بهره وری از محوطه یا فضایی که در اختیار دارید را افزایش دهید. از سوی دیگر وقتی روند انجام کارها با ابتکار و خلاقیت بالایی صورت گیرد، خواهید دید که نما ساختمان و سایر قسمت های آن زیباتر به نظر می‌ رسند و این علاوه بر کارایی روی قیمت نهایی ساختمانی تاثیر زیادی خواهد داشت.

نورپردازی محوطه ساختمان و فضاهای کلاسیک

نورپردازی محوطه ساختمان های مدرن و مینیمال

 

5/5 - (1 امتیاز)