بایدها و نبایدها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز

بایدها و نبایدها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز

نورپردازی اصولی محوطه و فضای باز این امکان را به ما می‌ دهد که بتوانیم ویژگی‌ های ظاهری که برای طراحی آنها هزینه شده است را بهتر نشان دهیم. از سوی دیگر باید این مورد را در نظر داشته باشید که در زمان نورپردازی محوطه و فضای باز علاوه بر زیبایی حتما باید به کارآمد بودن آن نیز توجه کنیم. باید روند کار را به گونه‌ ای پیش ببریم که روشنایی مورد نیاز در تمامی بخش‌ های مورد نظر فضا تامین گردد. دانستن بایدها و نبایدها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بودجه مدنظر خود را به درستی برای خرید و نصب تجهیزات روشنایی صرف کنید. در ادامه این مطلب از سایت توسعه افراز هوراد بیشتر در خصوص بایدها و نباید‌ها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز صحبت می‌ کنیم و نکات کاربردی در این زمینه را به اشتراک می گذاریم.

بایدهای نورپردازی محوطه و فضای باز

بایدهای نورپردازی محوطه و فضای باز

در ادامه این بخش یک لیست از بایدها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز در اختیار شما قرار می‌ دهیم. توجه به این موضوع اجازه می‌ دهد تا بتوانید علاوه بر تامین روشنایی قسمت‌ های مختلف محوطه مورد نظرتان، به شکلی بسیار زیباتر روند تامین روشنایی را انجام دهید.

  • فراموش نکنید که یک منبع نور کوچک می‌ توانند در تاریکی شب به راحتی به چشم بیاید. پس باید در زمان نورپردازی محوطه و فضای باز حتماً از تعداد لامپ یا تجهیزات روشنایی کافی استفاده کنید.
  • برای بالا بردن انعطاف پذیری روند نورپردازی باغ یا محوطه باز خود، باید در بخش‌ های مختلف فضا از پریز استفاده کنید. این کار اجازه می‌ دهد تا در صورت نیاز به تجهیزات نورپردازی بیشتر برای مناسبت های خاص، دسترسی راحت به برق داشته باشید.
  • قبل از نورپردازی باید محوطه یا فضای باز مورد نظرتان را تقسیم بندی کنید. این کار اجازه می‌ دهد تا در زمان انتخاب و نصب تجهیزات نورپردازی هوشمندانه‌ تر عمل کنید و سراغ محصولاتی بروید که با نیاز آن بخش به خصوص سازگاری بالاتری دارند.
  • بسته به فضا و مکان مورد استفاده از تجهیزات نورپردازی، باید زاویه تابش نور را به شکلی تنظیم کنید که شاخصه‌ های اصلی موجود در فضای باز و محوطه مورد نظرتان بیشتر به چشم بیایند.
  • رنگ نورپردازی استفاده شده در بخش های مختلف باید به گونه‌ ای انتخاب شود که به زیباتر شدن فضا کمک کند. به عنوان مثال در شرایطی که قصد نورپردازی درختان را دارید، می‌ توانید از نور‌های سرد برای درختان کاج و سدار استفاده کنید. همچنین برای درختانی مانند راش و بلوط نور سفید یا نورهایی با دمای گرم‌ تر می‌ توانند گزینه‌ های بهتری باشند.

نبایدهای نورپردازی محوطه و فضای باز

نکته بسیار مهمی که در زمینه نورپردازی محوطه و فضای باز باید مد نظر قرار دهید این است که انجام افراطی بعضی از اقدامات در خصوص نورپردازی می‌ تواند نتیجه عکس داشته باشد و شما را از شکل ایده آل نورپردازی محوطه و فضای باز دور سازد. از همین رو نباید‌ها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز را در ادامه با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • نباید در زمان نورپردازی محوطه و فضای باز افراط کنید. مکان‌ هایی که در تاریکی شب غرق در نور هستند، چشم بیننده را در طولانی مدت آزار خواهند داد.
  • نباید تمامی المان‌ ها موجود در محوطه و فضای باز روشن شوند. بهتر است تمرکز خود را روی بخش‌ های پر اهمیت فضا بگذارید و با روشن سازی بخش‌ های خاصی از فضا به زیباتر شدن محیط مورد نظرتان در تاریکی شب کمک کنید.
  • نباید صرفاً به ظاهر نورپردازی توجه کنید. در نظر داشته باشید که همواره هدف اصلی ما از نورپردازی روشن کردن محیط برای داشتن دید بهتر می‌ باشد. پس بهتر است اولویت نورپردازی محوطه و فضای باز را با مکان‌ هایی بگذاریم که در آنجا رفت و آمد بیشتری هست و باید میدان دید کافی در اختیار افراد قرار گیرد.

تمرکز بر روی سازه‌ ها در نورپردازی محوطه و فضای باز

در ادامه باید‌ها و نباید‌ها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز بهتر است در مورد نحوه تعیین تمرکز نورپردازی بر روی قسمت‌ های مختلف فضا صحبت کنیم. در زمان نورپردازی فضا یا محوطه وقتی تمرکز خود را بر روی سازه‌ های مختلف و یا عناصری مشخص بگذاریم، می‌ توانیم تعداد تجهیزات روشنایی مورد استفاده را به شکل قابل توجهی کاهش دهیم. همین کار روی صرفه‌ جویی در هزینه‌ های اولیه تاثیر زیادی خواهد داشت.

به عنوان مثال محوطه باز یک ویلا را تصور کنید که در آن مجسمه، بوته، درختچه‌ های تزئینی یا درختان مختلف وجود دارند. زمانی که برای نورپردازی تمرکز خود را بر روی این عناصر اصلی بگذاریم، این امکان را خواهیم داشت که شاخص‌ های اصلی مکان مورد نظر خود را در تاریکی شب نیز در معرض دید بگذاریم. پیشرفت تکنولوژی تولید تجهیزات روشنایی باعث شده است که انواع مختلف چراغ‌ ها و لامپ‌ ها برای فضای باز در اختیار ما قرار بگیرند. به عنوان مثال برای آب نما‌ها می‌ توان از نورهای مخفی در زیر مکان ریزش آب استفاده کرد. یا چراغ‌ های دفنی می‌ توانند گزینه‌ های خوبی برای عناصر عمودی مانند ستون، مجسمه یا درخت باشند.

تمرکز بر روی سازه‌ ها در نورپردازی محوطه و فضای باز

در نورپردازی محوطه و فضای باز چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در ادامه بایدها و نبایدها در اصول نورپردازی محوطه و فضای باز، نکات مهم و کلیدی که توجه به آنها می‌ تواند کمک کند تا نتیجه نهایی به حالت ایده آل نزدیک‌تر شود را به صورت مختصر با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

  • سعی کنید از روش‌ های نورپردازی انعطاف پذیر استفاده کنید. در فضاها و محوطه‌ های باز داشتن لامپ‌ هایی که می‌ توان مکان آنها را تغییر داد اجازه می‌ دهد تا در فصول مختلف سال نورپردازی‌ های متفاوتی داشته باشید.
  • در سازه‌ هایی که به عنوان آب نما مورد استفاده قرار می‌ گیرند، بهترین منبع نوری، لامپ های فایبر اپتیک هستند. این نمونه از تجهیزات روشنایی را می‌ توان در کنار محل خروج آب قرار داد و به این صورت که آب با داشتن طیف نوری یا رنگی خاصی جریان پیدا می‌ کند.
  • اگر در محوطه یا فضای باز موردنظرتان استخر، جکوزی یا حتی حوض دارید، بهتر است از روش‌ های نورپردازی خاص درون آب استفاده کنید. چرا که ترکیب نور و آب، زیبایی بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد آورد.
  • علاوه بر نور، از تاریکی نیز برای زیباسازی محیط مورد نظرتان در شب استفاده کنید. بهتر است عناصر مهم محوطه را روشن کرده و بگذارید بخش‌ هایی که ارزش بصری کمتری دارند، پنهان بمانند. به این صورت می‌ توانید مسیر نگاه بینندگان را در محوطه مورد نظر خود کنترل کنید.
  • برای نورپردازی باغ‌ ها باید سراغ تجهیزاتی بروید که دارای بدنه با رنگ مناسب هستند. از همین رو بیشتر این تجهیزات را به رنگ سیاه، سبز تیره، مسی یا برنزی تولید می‌ کنند تا به راحتی در بخش‌ های مختلف پنهان شوند.

 

Rate this post