نورپردازی باشگاه ورزشی

نورپردازی باشگاه ورزشی با استفاده از چراغ خطی ( سالن ورزشی)

«نور، مانند موسیقی، می‌تواند به طور قابل توجهی بر تمرکز، انرژی و خلق‌وخوی یک فضای تناسب‌اندام تأثیر بگذارد. نورپردازی مناسب می‌تواند خلق‌وخو و عملکرد تمرینی را افزایش دهد و نورپردازی نادرست می‌تواند اعضای شما را خسته کند یا کلاس پرانرژی را کم رنگ کند.»

این موضوعی است که علم روانشناسی بعد از سال‌ها به آن دست یافته است. اساساً، بهینه‌سازی نور در هر گوشه از باشگاه، تجربه عضویت را افزایش می‌دهد، و اگر بتوانید بارها و بارها به اعضای خود تجربه‌ای فوق‌العاده بدهید، احتمال بیشتری وجود دارد که به عضویت در آن باشگاه ادامه داده و به دیگران هم معرفی کنند. به همین خاطر در ادامه این مطلب قصد داریم درباره اصول اولیه نورپردازی باشگاه ورزشی با استفاده از چراغ خطی صحبت کنیم.

نورپردازی باشگاه ورزشی

اهمیت استفاده از چراغ خطی در نورپردازی نما در باشگاه ورزشی

چراغ‌های سالن بدن‌سازی با دیود ساطع نور (خطی) چراغ‌هایی با شدت بالا هستند که از فناوری خطی برای تولید نور استفاده می‌کنند. چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی نور کافی را هم در داخل و هم در خارج از سالن بدن‌سازی فراهم می‌کنند و همچنین گزینه ایمن‌تری هستند.

چراغ‌های خطی بهترین گزینه برای سالن‌های بدن‌سازی هستند زیرا خروجی لومن بالایی دارند و در مقایسه با سایر انواع منابع نوری حدود 80 درصد انرژی مصرفی دارند. و این تمام نیست؛ آن‌ها همچنین در طرح‌ها و شکل‌های مختلف می‌آیند و قابلیت نصب در سقف کشسان را نیز دارد.

چراغ سالن ورزشی باید خیرگی کم و نوری یکنواخت بدون ایجاد پرش و لغزش ایجاد کند تا فضایی بدون تنش برای ورزشکاران فراهم آورد. البته در سالن های ورزشی معمولا پنجره های بزرگی وجود دارد که مخصوص تهویه هوا هستند. در این حالت استفاده از نور طبیعی در روز بسیار مطلوب است. در سالن‌ها و باشگاه‌های معمولا ورزش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که ممکن است هریک نورپردازی متفاوتی نیاز داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از یک سیستم کنترل روشنایی هوشمند بهره برد تا بتوان نور را در هر سطحی کنترل کرد.

نورپردازی باشگاه ورزشی

کاربردهای نور خطی سالن بدن‌سازی

نورپردازی محوطه و نورپردازی نما در یک باشگاه با توجه به کاربرد آن متفاوت است. در زیر برخی از زمینه‌های کاربردی نور ال ای دی در سالن بدن‌سازی آورده شده است.

  • اتاق‌های تمرین: محل تمرین شاید یکی از پراستفاده‌ترین مناطق در باشگاه باشد. در این فضا افراد از تجهیزات مختلفی برای تمرین استفاده می‌کنند. اغلب، هنگام ورزش، نیاز دارند رو به بالا دراز بکشند. این بدان معنی است که نور نباید خیلی روشن باشد زیرا ممکن است حواس آن‌ها را پرت کند و به چشمان آن‌ها آسیب برساند. در این فضا نور کم لومن ایدئال است.
  • اتاق‌های کاردیو و وزنه: اتاق‌های کاردیو و وزنه باید از نور کافی برخوردار باشند. تمرینات کاردیو به سطح بالایی از تمرکز نیاز دارد. چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی که نور درخشانی تولید می‌کنند، بهترین انتخاب برای چنین مناطقی خواهند بود.
  • کمدها : قسمت کمد جایی است که افراد هنگام رفتن به باشگاه وسایل شخصی خود را ترک می‌کنند. بنابراین، این اتاق باید به خوبی روشن شود تا آن‌ها احساس امنیت کنند و وسایل خود را در آنجا بگذارند.
  • مناطق حمام: پس از یک تمرین خوب، افراد باید سرحال شوند. حمام نیاز به نور کافی دارند که نه خیلی روشن و نه خیلی کم نور باشد.

انواع مختلف چراغ خطی

بسیاری از باشگاه‌های ورزشی از لامپ‌های با شدت بالا و لامپ‌های فلورسنت برای روشن کردن فضای باشگاه استفاده می‌کنند. با این حال، اکنون تمرکز بیشتر بر روی چراغ خطی است زیرا مزیت‌های بیشتری دارد. از منابع نوری باشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخلیه با شدت بالا – لامپ‌های تخلیه با شدت بالا (HID) شامل لامپ‌های متال هالید و سدیم فشار بالا هستند. لامپ‌های سدیم پرفشار نوری نارنجی کهربایی تولید می‌کنند که به نظر کاملاً زرد است. به دلیل نرخ استهلاک لومن بالای آن‌ها، دوام چندانی ندارند.
  • نور فلورسنت – نور فلورسنت نسبت به لامپ‌های HID از نظر انرژی کارآمدتر است. نور در رنگ‌های متنوعی از نارنجی تا سفید روشن ظاهر می‌شود.
  • چراغ‌های ال‌ای‌دی – ال‌ای‌دی‌ها بادوام‌ترین و کم‌مصرف‌ترین منابع نور هستند. چراغ‌های ال ای دی سالن بدن‌سازی RC می‌توانند تا 100000 ساعت با نگهداری بسیار کمی به شما خدمت کنند.
  • پروژکتورها: در ارتفاعات بلند نصب می شوند. این چراغ زاویه تابش نور کمی دارند که سبب می‌شود شدت نور بیشتری را در فضا منتشر سازند. چراغ های استادیومی را می‌توان در ارتفاعات مختلف بسته به نوع سالن ورزشی نصب کرد. زاویه تابش نور در این چراغ‌ها هم بر اساس ارتفاع تغییر می کند.

مزایای نورپردازی محوطه ورزشی با چراغ خطی

آن‌ها نور با کیفیت بالا را ارائه می‌دهند

سالن‌های ورزشی به نور کافی در مناطق مختلف کاربرد نیاز دارند. همان طور که گفتیم انواع مختلفی از چراغ وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نوع چراغ خطی که برای نصب انتخاب می‌کنید به فضایی که قصد دارید قرار دهید و خروجی لومن مورد نیاز بستگی دارد.

هنگام حضور در باشگاه، نیاز به نور کافی در اتاق‌های کاردیو، اتاق‌های وزنه و اتاق‌های تمرین وجود دارد. چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی نسبت به منابع نور همرفتی دارای CRI بالاتری هستند. بنابراین، لامپ نور با کیفیت بالا ساطع می‌کند.

نورپردازی باشگاه ورزشی

نور ناحیه تمرین نباید آن‌قدر روشن باشد. زیرا ممکن است روی چشم افراد در حالی که رو به سقف دراز کشیده‌اند و تمرینات خود را انجام می‌دهند، تاثیر بگذارد. برای مناطق حمام، نور می‌تواند لومن کمتری داشته باشد. با این حال، اتاق‌های رختکن شخصی می‌توانند چراغ‌های متوسطی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مکان همیشه امن است.

  • مقرون به صرفه هستند.

آیا می‌دانید که نصب نور ال ای دی سالن بدن‌سازی می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری شما را بیش از 90 درصد کاهش دهد؟ ال ای دی ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

چراغ‌های خطی دارای طول عمر 50000-100000 ساعت هستند که به این معنی است که آن‌ها می‌توانند بیش از پنج سال به شما خدمت کنند و همچنان در شرایط کار عالی باشند.

  • در مصرف انرژی کاراتر هستند.

در مقایسه با سایر منابع نور، چراغ‌های ال‌ای‌دی کم‌مصرف‌تر هستند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در صورت حساب‌ انرژی خود صرفه‌جویی کنید. آن‌ها در مقایسه با سایر منابع نوری حدود 80 درصد انرژی کارآمدتری دارند. این به نوبه خود ارزش سرمایه گذاری شما را دارد.

  •  آن‌ها بادوام هستند.

این واقعیت که چراغ‌های خطی می‌توانند بیش از 50000 ساعت به شما خدمت کنند به این معنی است که آن‌ها بادوام هستند. لامپ‌های معمولی این گونه نیستند و نیاز به تعویض دارند. مواد به کار رفته در ساخت چراغ‌های خطی نیز بادوام هستند و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار نمی‌گیرند. همچنین، شکستن ال ای دی ها سخت است زیرا پوششی ناهموار دارند.

نمونه کار: پروژه باشگاه بدنسازی Tasha

عواملی که باید قبل از خرید چراغ خطی سالن بدن‌سازی در نظر بگیرید.

سالن‌های بدن‌سازی از نظر ارتفاع و عرض دارای اندازه‌های مختلفی هستند. هنگام خرید ال ای دی سالن بدن‌سازی، باید اندازه سالن بدن‌سازی خود را در نظر بگیرید. چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید در مورد آن‌ها فکر کنید که عبارت‌اند از:

  1. دمای رنگ – نور در سالن بدن‌سازی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد فردی دارد. دمای رنگ بر حسب کلوین (K) بیان می‌شود. خطی‌هایی با دمای رنگ حدود 4000K-5000K برای نورپردازی سالن ورزشی عالی هستند.
  2. وات و لومن – وات (وات) یک لامپ خطی واحد اندازه‌گیری قدرت آن است. هنگام انتخاب، باید قدرت چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی را بررسی کنید. علاوه بر این، در کنار وات، باید لومن را نیز در نظر بگیرید. لومن واحد دیگری برای اندازه‌گیری نور است. حدود 300-530 لوکس برای یک باشگاه معمولی ایدئال است.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که لامپ‌های با وات بالاتر گاهی اوقات می‌توانند نور کمتری ارائه دهند. بنابراین، لومن باید در نظر گرفته شود.

     3. کنترل‌ها – یکی دیگر از نکات مهمی که باید انجام دهید، کنترل‌های حرکتی و سنسورها است. افراد در ساعات مختلف روز به باشگاه می‌روند. برخی صبح زود، روز و شب می‌روند. در این مواقع نور سالن معمولاً در سطوح مختلف است.

بنابراین، توصیه می‌شود چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی را خریداری کنید که دارای کنترل‌هایی هستند که می‌توانید در طول روز که نور کافی در سالن وجود دارد، آن‌ها را کم کنید. لامپ‌های خطی قابل تنظیم در پایان ماه شما را در قبوض انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

    4. حسگرها – مناطق زیادی در اطراف باشگاه وجود دارد. در حالی که برخی از این فضاها به نور نیاز دارند، برخی تنها زمانی استفاده می‌شوند که افراد به اتاق نیاز داشته باشند. دستشویی‌ها، قسمت‌های تعویض لباس و قسمت کمد نمونه‌های خوبی برای این موضوع هستند.

داشتن ال ای دی با سنسور حرکت در صورت نصب در چنین فضاهایی کاربردی و کارآمدتر خواهد بود. این به این دلیل است که وقتی کسی در اتاق نیست، چراغ‌ها روشن نمی‌شوند.

  5. طراحی: ظاهر کلی باشگاه چیزی است که هرگز نباید نادیده بگیرید. علاوه بر کاربردی بودن فضا، سالن بدن‌سازی نیز باید زیبا به نظر برسد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید زیبایی سالن را بهبود بخشید، نصب چراغ‌های سالن بدن‌سازی با نورپردازی RC است. برای این موضوع می‌توانید از خدمات نورپردازی نما هوراد نیز بهره بگیرید.

نورپردازی باشگاه ورزشی

نحوه طراحی چیدمان نور ال ای دی سالن بدن‌سازی

اگر می‌خواهید نور یکنواختی در سالن بدن‌سازی خود داشته باشید، طراحی چیدمان چراغ‌ها ضروری است. نکته خوب این است که تیم کارشناسان هوراد می‌توانند به شما در طراحی چیدمان کمک کنند و بهترین برنامه را برای استفاده به شما راهنمایی کنند.

در زیر جزئیاتی در مورد نحوه طراحی چیدمان نور خطی سالن بدن‌سازی آورده شده است.

  • اندازه ورزشگاه را اندازه‌گیری کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید اندازه‌گیری اندازه باشگاه است. ابعاد فضا شما را راهنمایی می‌کند که برای روشنایی کافی چه تعداد وسایل روشنایی باید نصب کنید.

زمین‌های ورزشی، معمولاً دارای سه ناحیه هستند:

  • ناحیه اصلی:قسمتی از زمین که بخش اصلی بازی در آن صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال محدوده بین خطوط زمین در ورزش فوتبال جزو ناحیه اصلی محسوب می‌شود. در برخی ورزش‌ها نظیر والیبال، علاوه بر ناحیه اصلی از زمین اطراف ناحیه اصلی نیز ممکن است استفاده شود.

  • کل ناحیه: شامل ناحیه اصلی زمین‌بازی و محوطه اطراف می‌شود.
  • ناحیه مرجع:ناحیه‌ای است که پارامترهای روشنایی در آن ارزیابی می‌شوند و برای ورزش‌های مختلف، متفاوت است. برای اغلب زمین‌های ورزشی، این ناحیه همان ناحیه اصلی است و در برخی زمین‌های ورزشی، این ناحیه شامل مستطیلی است که در صفحه افقی زمین قرار دارد.
  • فاصله‌گذاری

برای اینکه سالن بدن‌سازی به خوبی روشن شود و نور یکنواخت باشد، باید فاصله چراغ‌ها را در نظر بگیرید. چراغ‌ها نباید در یک منطقه شلوغ باشند. در عوض، آن‌ها را به طور مساوی از یکدیگر بچینید.

  • در مورد تعداد چراغ‌ها و ترتیب آن‌ها تصمیم بگیرید.

در نهایت، باید برنامه‌ای در مورد نحوه چیدمان چراغ‌ها ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که سازه باید متناسب با فضا باشد. علاوه بر اینکه می‌توانند نور کافی را فراهم کنند، باید ظاهر خوبی نیز داشته باشند.

تعداد چراغ‌هایی که در فضا نصب می‌کنید به اندازه اتاق و میزان نور مورد نیاز شما بستگی دارد.

  • انواع پایه‌های خطی

می‌توانید چراغ‌های خطی سالن بدن‌سازی خود را با استفاده از پایه‌های مختلف نصب کنید. عوامل زیادی از جمله منطقه برنامه، اندازه اتاق، ارتفاع و غیره بر تصمیم شما تأثیر می‌گذارد. انواع مختلفی از پایه‌های خطی که می‌توانید در باشگاه استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • پایه قلاب چشمی – آن‌ها با مهره‌ای برای پشتیبانی به ستون‌های چوبی یا فولادی پیچ می‌شوند.
  • آویز – روی سقف کشسان سالن بدن‌سازی نصب می‌شود و یک طناب، زنجیر و غیره چراغ‌ها را پشتیبانی می‌کند.

نورپردازی باشگاه ورزشی

 انواع نورپردازی محوطه برای سالن‌های ورزشی

سالن‌های ورزشی متعددی وجود دارند که چراغ خطی و نورپردازی نما در آن‌ها کاربرد دارد:

    1. استخر

الزامات روشنایی استخر می‌تواند متناسب با نوع ورزشی که در آن انجام می‌شود، متفاوت باشد.

به عنوان مثال در مسابقه واتر پلو، لازم است درخشندگی محدود شود تا مانع دید بازیکنان نشود در حالی که در مسابقات شنا، لازم است خطوط کف استخر و مسیر شنا به طور مناسب روشن شوند. نورافکن‌های خطی برای روشنایی استخرهای سرپوشیده باید ایمنی کاربران را تضمین کرده و انعکاس نور را روی آب کاهش دهند. کنترل بازتاب بسیار مهم است و به کارکنان اجازه می‌دهد تا شناگر را در صورت مشکل نجات دهند.

   2. زمین تنیس

از آنجا که در زمین تنیس توپ با سرعت زیادی در زمین جابجا می‌شود، سیستم روشنایی زمین تنیس باید حداقل میزان سایه و حداقل میزان خیرگی را ایجاد کند و کنتراست کافی بین توپ و محیط اطراف ایجاد نماید. نورافکن‌های خطی در زمین تنیس سرپوشیده باید کل زمین را به خوبی روشن کند و به بازیکنان و تماشاگران اجازه دهد تا توپ را از هر زاویه‌ای ببینند. اطمینان از راحتی بصری مناسب به معنای ایجاد کنتراست بهینه بین اشیا و محیط اطراف، حذف مناطق سایه و پدیده‌های تابش نور است.

  3. سالن‌های چندمنظوره

معمولاً به دلایل اقتصادی بسیار از سالن‌های ورزشی به صورت چند منظوره می‌سازند. به عنوان مثال از یک سالن ممکن است برای مسابقات والیبال، بسکتبال، هندبال و … استفاده شود. در چنین سالن هایی موارد زیر باید رعایت شود:

  • روشنایی یکنواخت در کل سالن اهمیت زیادی دارد. وجود اختلافات بین شدت روشنایی نقاط مختلف باعث محدود شدن دید بازیکنان می‌شود.
  • به منظور محدود کردن خیرگی ناشی از نور چراغ در سالن‌های والیبال، نباید چراغ‌ها را به صورت مستقیم بالای سالن نصب کرد.

امکانات چند ورزشی میزبان انواع مختلفی از ورزش‌های داخل سالن است و نیاز به نور راحت، دقیق و یکنواخت دارد. نورپردازی داخلی ورزشی خطی برای سالن‌های ورزشی و سالن‌های ورزشی باید ویژگی‌های دقیق را در نظر بگیرد تا به ورزشکاران، مسئولان مسابقات و تماشاگران اجازه دهد تا فعالیت‌های مربوطه خود را به سرعت و کارآمد انجام دهند.

نورپردازی باشگاه ورزشی

سفارش نورپردازی نما و خرید چراغ خطی از شرکت توسعه افراز هوراد

شرکت توسعه افراز هوراد در سال 1392 با موضوع طراحی و اجرای سیستم‌های نورپردازی تأسیس گردید و با توجه به رشد فزاینده صنعت ساختمان در کشور، این شرکت فعالیت‌های خود را در حوزه سقف‌ کشسان (باریسول) تحت نمایندگی شرکت ایتالیایی Tensocielo بسط و گسترش داده و با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا، اقدام به تولید چراغ‌های خطی، دکوراتیو و نورپردازی تخصصی نما نموده است.

شرکت توسعه افراز هوراد افتخار همکاری با معتبرترین شرکت‌های معماری و ساختمانی در پروژه‌های شاخص این کشور را داشته که حاصل این همکاری‌ها، ارائه خدمات طراحی و اجرای بیش از 300 پروژه نورپردازی در بالاترین سطح استانداردهای جهانی طی 7 سال گذشته از آن جمله می‌باشد. یکی از مزایای بزرگ هوراد در مقایسه با رقبا، بهره‌گیری از مشاورین و متخصصین شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی همچون DPS لهستان، Tensocielo ایتالیا؛ Skyland چین، Highligth تایوان، Edison تایوان و … است که این شرکت را قادر به تأمین و ارائه بهترین و مرغوب‌ترین ادوات روشنایی و لایتینگ مدرن دنیا با مناسب‌ترین قیمت نموده است

این شرکت در راستای ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی، همواره فراتر از مسئولیت خود عمل نموده و به پشتوانه اطمینان از پروسه طراحی، تولید و اجرای محصولات و خدمات خود، گارانتی و خدمات پس از فروش را در بازه‌های مختلف زمانی به بهترین نحو ارائه می‌نماید. تمامی محصولات نورپردازی ارائه شده توسط این شرکت به مدت  5 سال گارانتی می‌شوند. شرکت توسعه افراز هوراد آماده ارائه خدمات طراحی نورپردازی محوطه و تهیه و اجرای محصولات پیشنهادی از کارخانجات داخلی و خارجی برای برآورده ساختن نیازها و اهداف کارفرمایان محترم می‌باشد.

سوالات متداول

چرا چراغ‌های خطی بهترین گزینه برای سالن‌های بدن‌سازی هستند ؟

زیرا خروجی لومن بالایی دارند و در مقایسه با سایر انواع منابع نوری حدود 80 درصد انرژی مصرفی دارند. و این تمام نیست؛ آن‌ها همچنین در طرح‌ها و شکل‌های مختلف می‌آیند و قابلیت نصب در سقف کشسان را نیز دارد.

باشگاه‌های ورزشی از چه لامپ هایی برای روشن کردن فضای باشگاه استفاده می‌کنند؟

بسیاری از باشگاه‌های ورزشی از لامپ‌های با شدت بالا و لامپ‌های فلورسنت برای روشن کردن فضای باشگاه استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم زیبایی سالن های بدن سازی  را بهبود بخشیم چیست ؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانید زیبایی سالن را بهبود بخشید، نصب چراغ‌های سالن بدن‌سازی با نورپردازی RC است. برای این موضوع می‌توانید از خدمات نورپردازی نما هوراد نیز بهره بگیرید.

اگر بخواهیم نور یکنواختی در سالن بدن‌سازی خود داشته باشیم چه کار باید بکنیم ؟

اگر می‌خواهید نور یکنواختی در سالن بدن‌سازی خود داشته باشید، طراحی چیدمان چراغ‌ها ضروری است. نکته خوب این است که تیم کارشناسان هوراد می‌توانند به شما در طراحی چیدمان کمک کنند و بهترین برنامه را برای استفاده به شما راهنمایی کنند.

انواع مختلفی از پایه‌های خطی که می‌توانیم در باشگاه استفاده نماییم شامل چه مواردی می باشد ؟

انواع مختلفی از پایه‌های خطی که می‌توانید در باشگاه استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • پایه قلاب چشمی – آن‌ها با مهره‌ای برای پشتیبانی به ستون‌های چوبی یا فولادی پیچ می‌شوند.
  • آویز – روی سقف کشسان سالن بدن‌سازی نصب می‌شود و یک طناب، زنجیر و غیره چراغ‌ها را پشتیبانی می‌کند.
2/5 - (1 امتیاز)