کاربرد فیبر نوری در سقف کشسان استخر

کاربرد فیبر نوری در سقف کشسان استخر

یکی از انواع نورپردازی‌ در سقف کشسان، نورپردازی با فیبر نوری است. با استفاده از این نوع نورپردازی در سقف کشسان می‌ توانید جلوه زیبایی برای محیط مورد نظر به وجود بیاورید. سقف کشسان از جمله محبوب‌ ترین و مدرن‌ ترین انواع سقف کاذب است. البته پیش از تصمیم‌ گیری باید در مورد نحوه اجرا و نصب فیبر نوری اطلاعات لازم را کسب کنید.

به همین دلیل در ادامه این مطلب از توسعه افراز هوراد به کاربرد فیبر نوری در سقف کشسان استخر می‌ پردازیم.

فیبر نوری چیست؟

به بیان ساده می توان گفت فیبر نوری در واقع رشته‌ ای بلند، باریک و شفاف است که وسط آن نوری وجود دارد. دقت داشته باشید که فیبر نوری علاوه بر کاربردهای ارتباطی و مخابراتی در زمینه نورپردازی هم کاربردهای فراوانی را به خود اختصاص داده است.
به طور کلی فیبرهای نوری از یک مولد و تعدادی رشته فیبر تشکیل شده‌‌‌‌ اند که نور را در انتها یا اطراف خود نشان می‌ دهند.

ویژگی های سقف کشسان فیبر نوری

نورپردازی سقف‌ های کشسان می توان به وسیله چراغ‌‌‌‌‌‌ های مختلفی از جمله: LED، SMD، هالوژن و فیبر نوری انجام داد. البته این را در نظر داشته باشید که هر کدام از این چراغ‌ ها جلوه خاصی را به وجود می‌ آورند. به همین دلیل باید پیش از اقدام به هر کاری باید در مورد آن تحقیق کنید.

فیبر نوری معمولا زمانی برای نورپردازی سقف کشسانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که افراد بخواهند جلوه آسمان یا کهکشان را برای سقف خود به وجود بیاورند. چراغ‌ های فیبر نوری به صورت هماهنگ و یا دانه دانه خاموش و روشن می‌ شوند. به همین دلیل می‌‌‌‌‌ توانند حالت یک آسمان طبیعی را برای افراد تداعی کند.

همانطور که اشاره شد، فیبر نوری سیم های نازکی هستند که در آن به جای جریان برق، نور جریان دارد. به صورت کلی فیبر نوری با قیمت مناسبی ارائه می‌ شود. همین مسئله باعث شده از سقف کشسانی فیبر نوری در بسیاری از پروژه‌‌‌‌‌‌‌ های عمرانی استفاده شود.

البته این را باید در نظر داشته باشید که در صورت با وارد شدن فشار و یا ضربه دیدن بخشی از فیبر نوری، نور ایجاد شده توسط آن کاهش پیدا می کند. به همین خاطر توصیه می‌ شود در زمان استفاده از این چراغ‌ ها دقت کافی داشته باشید.

مزایای نورپردازی با فیبر نوری

مزایای نورپردازی با فیبر نوری

نورپردازی با فیبر نوری دارای مزایای بسیاری است. این مزایا به شرح زیر است:

  • بی خطر و امن از لحاظ الکتریسیته
  • قابلیت پخش نور و عمق دهی
  • طراحی انعطاف پذیر
  • طول عمر بالا
  • نقش های ستاره ای و کهکشانی
  • مصرف برق بین 100 تا 150 وات
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه

در نورپردازی با فیبر نوری خطر برق گرفتگی وجود ندارد. به همین دلیل از آنها می‌‌ توان در محیط های مرطوب مثل حمام، سونا، استخر و … استفاده کرد. ولی این را در نظر داشته باشید نورپردازی با فیبر نوری نمی‌‌‌‌‌‌ تواند نور محیط را تامین کند و بیشتر جنبه دکوراتیو دارد.

نحوه اجرا فیبر نوری در سقف کشسان استخر

به صورت کلی در هر متر مربع سقف کاذب 30 الی 70 شاخه فیبر نوری استفاده می‌ شود. ولی به طور معمول 50 شاخه در هر متر مربع استاندارد است. برای نصب و اجرای فیبر نوری اول باید سقف را به قسمت‌ های مساوی تقسیم کرد.
به عنوان مثال در صورتی که سقف 4 متر است، می توانیم آن را به 4 بخش تقسیم کنیم تا در هر بخش 50 شاخه فیبر نوری نصب شود.

پس از آن باید محل قرارگیری منبع تغذیه و پروژکتور را در سقف مشخص کنید. دقت داشته باشید که محل قرارگیری باید جایی امن و قابل دسترس باشد.

در مرحله بعدی از منبع تغذیه یا همان پروژکتور تا نقاط علامت گذاری شده را اندازه گیری کنید. سپس 2 الی 3 متر به طول به دست آمده اضافه کنید. به عنوان مثال در صورتی که سقف 4 متر باشد و 4 نقطه در سقف علامت گذاری شده است، در هر نقطه 50 شاخه فیبر و در کل به 200 شاخه فیبر در 4 متر نیاز داریم.

در این مرحله باید طول شاخه‌ های فیبر را برای همه نقاط محاسبه کرده و با توجه به طول فیبرها و تعداد آن ها، از رول جدا کنید. پس از دسته بندی باید آنها را به صورت مرتب در سقف توزیع کنید و هر دسته فیبر را با سوکت مخصوص به پروژکتور وصل و روشن کنید.

دقت داشته باشید که نور پروژکتور حتما باید به تمامی فیبر‌ها برخورد داشته باشد. در مرحله بعدی باید سقف کشسان را آویزان کرده و گوشه‌ های آن را نصب کنید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید فاصله هیتر از سقفی که روی آن با فیبر نوری نورپردازی شده است، باید نسبت به انواع دیگر نورپردازی بیشتر باشد؛ چرا که ممکن است گرمای هیتر به فیبر‌ها آسیب برساند. در نهایت می‌ توانید به وسیله هویه همه فیبرها را به صورت ستاره‌‌ ای در آورده و به سقف کشسان بچسبانید.

جمع بندی

در این مقاله به کاربرد فیبر نوری در سقف کشسان استخر و جزییات مربوط به نصب آن پرداختیم. توسعه افزار هوراد یکی از شرکت‌ های معتبر ارائه دهنده انواع خدمات و محصولات جهت نورپردازی محیط‌ های مختلف و اجرای انواع سقف کشسان است. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می‌ توانید از طریق شماره درج شده با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

طول عمر مفید فیبر نوری چقدر است؟

فیبر نوری از طول عمر مفید بالایی برخوردار است و به راحتی آسیب نمی‌ بیند.

انعطاف پذیری فیبر نوری چگونه است؟

فیبر نوری از انعطاف‌ پذیری بالایی برخوردار است، به گونه‌ ای که از آن می‌ توانید در مکان‌ های مختلفی استفاده کنید.

آیا نورپردازی با فیبر نوری گزینه‌‌‌‌‌ ای مقرون به صرفه است؟

بله، نورپردازی با فیبر نوری گزینه‌ ای مقرون به صرفه است.

آیا امکان استفاده از فیبر نوری در محیط‌ های مرطوب وجود دارد؟

بله، از فیبر نوری می‌ توانید در محیط‌ های مرطوب از جمله، استخر، سونا و … نیز استفاده کنید.

آیا از فیبر نوری می توان جهت نورپردازی سقف کشسان استخر استفاده کرد؟

بله، زیرا فیبر نوری از لحاظ الکتریسیته کاملا امن و بی‌‌خطر است.

Rate this post