چراغ خطی در فضای مدرن

از تاریکی به‌سوی نور: بررسی تأثیرات مثبت نورپردازی با چراغ‌ خطی

نورپردازی با چراغ خطی، یک روش بسیار شیک و مدرن برای نورپردازی داخلی است. این روش از چراغ‌های خطی با طول و عرض مختلف که به صورت خطی هستند، برای ایجاد نورپردازی در محیط استفاده می کند.

همان قدر که تاریکی و چراغ‌های خاموش دلهره‌آور و کلافه‌کننده ست، یک نورپردازی نامناسب هم خستگی بد و سنگینی بر روی چشم‌ها و ذهنتان باقی می‌گذارد.

باتوجه‌به اینکه بخش زیادی از زمان ما در خانه و محیط کارمان صرف می‌شود، توجه به نورپردازی و روشنایی محیط یک ضرورت است؛ چراکه تأثیر مستقیم و غیرقابل‌انکاری بر روی کیفیت و سطح انرژی ما دارد.

جالب است بدانید بدن انسان به‌صورت طبیعی، بعد از ساعت شش عصر و با کاهش میزان دریافتی نور روز شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که ما را برای خواب آماده کند، به همین خاطر توصیه می‌شود که بعد از ساعت نه یا ده شب از گوشی یا لب تاپتان استفاده نکنید؛ چراکه مغز نمی‌تواند بین نور دریافتی از صفحه دستگاه و نور روز تفاوتی قائل شود و به همین خاطر خوابتان دچار اختلال می‌شود یا به‌اصطلاح خوابتان می‌پرد.

تأثیر مثبت نورپردازی

در این بخش به تأثیر مثبت نورپردازی بر روی جسم و سیستم بیولوژیکی و ذهن انسان می‌پردازیم، تنها به‌روشنی برایتان یادآوری شود که روشنایی و نورپردازی صرفاً زدن کلید چراغ‌برق نیست.

یکی از سیستم‌هایی که بدن انسان هماهنگ با آن عمل می‌کند، سیستم شبانه‌روزی بدن است، از لحظه طلوع خورشید تا غروب خورشید و تاریکی اسمان، این سیستم از نشانه‌های روشنایی برای تنظیم سایر فعالیت‌های بدن نظیر ترشح هورمون‌ها و تأثیر بر فرایندهایی مانند انتشار مواد شیمیایی در مغز استفاده می‌کند.

قبل از اختراع برق و به دنبال آن روشنایی و لامپ‌ها، دوره‌های طبیعی نور روز به تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن انسان کمک می‌کرد و همه چیز طبق سیستم بیولوژیکی بدن به‌درستی پیش می‌رفت.

برای میلیون‌ها سال، زیست‌شناسی انسان باتکیه‌بر چرخه‌های روزانه نور طبیعی تکامل‌یافته و عمل می‌کند، اما در 150 سال گذشته با ورود نور مصنوعی به زندگی بشر این چرخه منظم و طبیعی بدن انسان دچار شوک بزرگی شد، اختلال در این چرخه شبانه‌روزی و ساعت بیولوژیکی بدن، تمام عملکرد اندام‌های داخلی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

تحقیقات علمی ثابت کرده است که قرارگیری در معرض نور طبیعی و روشنایی مناسب رابطه مستقیمی با خلق‌وخو و روان ما دارد، خستگی جسمی و ذهنی در دنیای امروز غیرقابل‌اجتناب است، از طرفی نمی‌توانیم به عقب برگردیم و بدون الکتریسیته زندگی کنیم، اما می‌شود با رعایت چند نکتة ساده به بهبود کیفیت زندگی‌مان کمک کنیم.

 

چراغ خطی مدرن

نور و روشنایی مناسب با یک نورپردازی مناسب و اصولی امکان‌پذیر است و به‌مرورزمان به بهبود کیفیت زندگی و بهبود حالت روحی و افزایش خلق‌وخو شما کمک می‌کند. به موارد زیر توجه کنید، شاید تصور کنید همة اینها با خوردن ویتامین و ورزش‌کردن و هشت لیوان آب نوشیدن میسر باشد؛ اما نه!

ما منکر این عوامل مهم بر روی سلامت انسان نیستیم، اما می‌توانیم بگوییم صرفاً خوردن ویتامین و ورزش و غیره کافی نیست.

  • افزایش انرژی و تمرکز
  • کاهش خستگی جسم و ذهن و استرس
  • بهبود خواب
  • افزایش تولید ویتامین D
  • کاهش اضطراب
  • بهبود بینایی
  • کاهش درد میگرن

تحقیقات علمی ثابت کرده است که نور و روشنایی مناسب، با همة موارد بالا رابطه مستقیمی دارد و می‌تواند بر بهبود عملکرد و راندمان کاری ما تأثیر مثبتی داشته باشد، برای اثبات این نکته کافی است سراغ کسی بروید که میگرن دارد تا به شما بگوید که نور شدید و نامناسب چقدر برایش آزاردهنده ست و گاهی به‌قدری کلافه می‌شود که دوست دارد در تاریکی بنشیند.

مزایای نورپردازی با چراغ خطی

در ابتدا با مزایای نورپردازی با چراغ خطی شروع کنیم، چراکه چراغ‌های خطی پدیده جذاب این روزهای صنعت روشنایی هستند و به یک گزینه محبوب و مقرون‌به‌صرفه برای کاربران تبدیل شده‌اند.

قبل از شروع، با نورپردازی LED آشنا شویم،لامپ‌های ال‌ای‌دی از مهم‌ترین تحولات دهة گذشتة صنعت روشنایی هستند و می‌توان آن‌ها را در طیف وسیعی از موقعیت‌ها استفاده کرد، بالاترین بهره‌وری انرژی، کاهش انتشار کربن و دوستدار محیط‌ زیست، مؤثر بر کیفیت زندگی از مزایای قابل‌توجه فناوری ال‌ای‌دی هستند.

 

چراغ خطیچراغ خطی چراغ خطی آویزچراغ خطی آویز

 

چراغ‌های خطی با بهره‌گیری از فناوری ال‌ای‌دی، یک گزینه فوق‌العاده جذاب برای انواع محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری و غیره هستند که باعث بهبود کیفیت زندگی و عملکرد ساکنان آن محیط می‌شوند.

یکی از عوامل مهم بر روشنایی یک محیط، شدت نور است به این معنی که نور شدید باعث خستگی چشم یا میگرن می‌شود و از طرفی نور کم‌آزار دهنده ست و فرد نمی‌تواند به‌خوبی تمرکز کند یا دچار خواب‌آلودگی می‌شود.

چراغ‌های خطی یکی از المان‌های مدرن و جذاب سیستم روشنایی هستند که جایگزین لامپ‌های قدیمی شده‌اند در این سیستم، نوری پیوسته به‌صورت یک خط باریک همانند یک شمشیر نورانی یا یک خط کش نورانی منتشر می‌شود که بازدهی نوری بالاتری نسبت به نورپردازی‌های قدیمی و لامپ‌های معمولی دارد و با وجود باریک بودن، فضای کمی را اشغال می‌کند و به محدودة وسیعی روشنایی قابل‌توجهی می‌بخشد.

بدنه چراغ‌های خطی ساده و بدون ضخامت و در ابعاد مستطیلی، دایره و مدولار و منحنی تولید می‌شوند و باتوجه‌به کاربرد اندرون محفظه‌های حفاظتی قرار می‌گیرند.

نوردهی بیشتر بخصوص برای محیط‌های بزرگ‌تر و طول عمر بیشتر در کنار مصرف کم‌انرژی سبب شده به‌عنوان یک منبع نور مستمر و قابل‌اعتماد برای هر محیطی تبدیل شوند.

چراغ‌های خطی با استفاده از فناوری ال‌ای‌دی و شدت متناسب نور، علاوه بر ایجاد یک روشنایی باکیفیت و مؤثر، به بهبود  روحیه افراد کمک می‌کند و مکمل زیبایی بخش محیط خواهد شد.

مزایای چراغ‌های خطی

چراغ‌های خطی در انواع مختلفی از چراغ خطی روکار، معلق یا فرورفته در دسترس هستند و همین انعطاف‌پذیری بالا سبب می‌شود که برای انواع سقف‌های مختلف برای محیط‌های مسکونی و تجاری و باشگاه‌های ورزشی حتی در سقف‌های کاذب، قابلیت اجرا داشته باشند.

علاوه‌برآن دست طراح برای نصب و ترکیب چند نوع آن به‌خاطر فرم‌های T یا L شکل آن‌ها امکان‌پذیر است و برای گوشه زوایای مختلف سقف محدودیتی وجود ندارد.

کارایی و عملکرد بالایی در انتشار بهینة نور در محیط و استفاده از فناوری ال‌ای‌دی، سبب می‌شود که در عین زیبایی ظاهر و ظاهر مدرن، مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی باشند و به کاهش مصرف انرژی برق کمک کنند.

دمای رنگ نور در چراغ‌های خطی متفاوت است  و می‌توان آن‌ها را با راه‌حل‌های هوشمندانه روشنایی ترکیب کرد می‌توانید گرما یا خنکی و جو فضا را بر اساس آن تنظیم کنید.

اگر یک  صاحب یک رستوران یا کافی‌شاپ هستید می‌توانید با استفاده از این ویژگی منحصربه‌فرد چراغ‌های خطی، حس راحتی، صمیمت و دنج بودن و اشتهای بیشتر را به مشتریان خودالقا کنید.

پیشنهاد ما برای این نوع کاربری‌ها معمولاً، نورهایی با طیف گرم است، شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص با کارشناسان تیم توسعه افراز تماس بگیرید.

انواع مختلف چراغ‌های خطی، به دلیل انعطاف‌پذیری زیاد، عملکرد عالی در انتشار یکنواخت و مناسب نور  و جذابیت بصری بالایی که دارند، به‌راحتی جایگزین چندین منبع روشنایی و لوستر می‌شوند و  به یک عنصر جدانشدنی از محیط شما تبدیل خواهند شد.

 

چراغ خطی آشپزخانه

انواع مختلف چراغ‌های خطی

     1. چراغ خطی آویز

نوع محبوب و پر فروش شماره یک آن‌ها، چراغ‌های خطی آویز یا معلق هستند، این چراغ‌های به زیبایی یک گردن‌بند قیمتی، از سقف‌آویزان می‌شوند و روشنی‌بخش محیط خواهند بود و  قابلیت سفارشی‌سازی در ابعاد و اندازه‌های مختلف را دارند و می‌شود در محیط‌هایی با ارتفاع بلند از آن‌ها استفاده کرد.

    2. چراغ خطی روکار

نوع دیگر چراغ‌های خطی، چراغ‌های خطی روکار هستند که به‌راحتی به متریالی چون گچ یا کناف متصل شده و نور عمومی و جلوه دکوراتیو زیبایی برای محیط تأمین می‌کنند و در اشکال و طرح‌های مختلف در دسترس هستند.

چراغ‌های خطی روکار راهکار مناسبی برای نماسازی یا ساختن فضاهای مینیمال و مدرن هستند و نصب ساده و سریعی دارند و باتوجه‌به هزینه نصب آن قیمت کمتری دارند.

چراغ زیر کابینتی یا نور مخفی نوع دیگر از محصولات چراغ خطی هستند که برای روشن‌کردن کتابخانه‌ها و قفسه‌ها و شیارهای کابینت و کمدها یا گوشه‌های نامتقارن یک محیط گزینة مناسبی هستند و قیمت مناسبی دارند و به فضای موردنظرتان زیبایی و درعین‌حال سحرآمیز بودن را القا می‌کند.

     3. چراغ خطی توکار

نوع دیگر چراغ‌های خطی، چراغ خطی توکار است که در دودستة بدون لبه و دفنی قرار دارند و به معنی جاسازی چراغ در داخل دکوراسیون به عنوانی بخشی از آن است و برای سقف‌های کاذب بیشتر کاربرد دارند.

چراغ‌های خطی دفنی هم در کف‌سازی و معمولاً برای راهنما و نشانه گر بر روی زمین اجرا می‌شوند و درون محفظه‌ای محکم در برابر رطوبت و گردوغبار قرار دارند. محیط‌های مسکونی، تجاری، مذهبی، نمایشگاهی، فرودگاه و بیمارستان‌ها و مطب پزشکان و غیره فرقی نمی‌کند یک نورپردازی مناسب همانند یک تهویه و هوای پاک ضروری است و بر روحیه ساکنان آن محیط تأثیر مثبتی دارد.

رشد تقاضا برای چراغ‌های خطی در چند سال اخیر، باعث شده نورپردازی دیگر به روش‌های قدیمی و لوسترهای گران‌قیمت و سنگین به‌صرفه نباشد. علاوه‌برآن، در محیط‌های تجاری می‌تواند بر جذب مشتری و فروش بیشتر تأثیر بگذارد که سبب ایجاد تفاوت کسب‌وکار شما با رقیبتان خواهد شد.

انواع چراغ‌های خطی دامنه نوری گسترده‌‌تری نسبت به سایر روشنایی‌های قدیمی دارند، تعداد محدودی از چراغ‌های خطی به خوب روشنایی محیط‌های حتی به نسبت بزرگ‌تر را تأمین می‌کنند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

چراغ‌های خطی طول عمر بالایی دارند، در صورت خرابی می‌توانید آن‌ها را تعمیر و احیا کنید، همچنین طول چراغ و ابعاد و شکل آن‌ها متنوع است و می‌توانید به‌راحتی باتوجه‌به هر نیاز و محیطی از آن‌ها استفاده کنید. برای دریافت راهنمایی بیشتر یا برآورد قیمت انواع چراغ‌های خطی می‌توانید با کارشناسان تیم توسعه افراز در ارتباط باشید تا برای محیط و نوع نیازی که دارید یک روشنایی زیبایی بخش و باکیفیت انتخاب کنید.

Rate this post