معرفی انواع نورپردازی نما

انواع لامپ های نورپردازی نما

نمای ساختمان یکی از مهم ترین بخش‌های یک ساختمان در زیبایی ظاهری و جذابیت بصری است. نورپردازی نمای ساختمان در سالهای اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و چنانچه به شکل درست و اصولی و توسط افراد خبره پیاده سازی شود، می‌تواند تاثیر بسیار بسزایی در این زیبایی ظاهری داشته باشد.

نورپردازی خطی

نحوه اجرای نورپردازی نمای ساختمان

پیاده سازی نورپردازی برای نمای ساختمان لازم است از لامپ‌ها و چراغ‌های نورپردازی نما استفاده شود تا زیبایی نمای ساختمان را برجسته کرد. این روش علاوه بر زیباسازی ظاهر ساختمان، به برجسته سازی جزئیات معماری، افزایش دید و افزایش ایمنی ساکنین ساختمان در شب هنگام نیز کمک خواهد کرد.

 پروژه های نورپردازی نما توسعه افراز هوراد

انواع چراغ های نورپردازی نما

برای اجرای نورپردازی نمای ساختمان نمی‌توان از هر نوع لامپی استفاده نمود و لازم است بر اساس فاکتورهایی مانند: سبک معماری، نوع نورپردازی، ضد آب بودن یا نبودن، میزان نور لازم و فضای مورد نظر، از چراغ‌های نورپردازی مخصوص به هر فضا استفاده نمود. در ادامه به معرفی انواع لامپ‌های نورپردازی نما می‌پردازیم.

 

مشاوره جهت نورپردازی نما:
02122057583
02126204203

چراغ نمای خطی یا لاینر

چراغ خطی یا لاینر یک فناوری نوآورانه در صنعت نورپردازی ساختمان می‌باشند که با بهره‌مندی از متریال با کیفیت بالا و هیت سینک‌های ساخته شده از جنس آلومینیوم سبک جدیدی از نورپردازی را به بازار ارائه کردند. این چرغ‌ها توانایی از بین بردن گرما را تا حد قابل قبولی دارا هستند که باعث طول عمر زیاد چراغ می‌شود. همچنین به دلیل نوع طراحی مخفی لامپ‌های خطی، امکان نصب این چراغ‌ها به دو شکل زوکار و توکار فراهم می‌باشد.

چراغ خطی و لاینر

لازم به ذکر است که با توجه به نوع نورپردازی مورد نظر، لازم است تا قبل از اتمام نماکاری ساختمان فضای مناسب چراغ در نظر گرفته شود. قیمت چراغ خطی نسبت به سایر لامپ‌های نورپردازی نما کمی بیشتر است و تیم نورپردازی توسعه افراز هوراد توصیه می‌کند این نوع نورپردازی برای ساختمان‌های کوچک و کاربردهای کم استفاده نشود زیرا از نظر اقتصادی توجیه مناسبی نخواهد داشت.

چراغ ال ای دی (وال واشر ای ای دی)

این نوع چراغ‌های نورپردازی نما از فناوری LED بهره می‌برند که باعث مصرف کمتر انرژی ده و در نتیجه هزینه انرژی ساختمان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. از این نوع چراغ برای انواع مختلف نورپردازی مای ساختمان می‌توان استفاده کرد.

وال واشرهای ال ای دی نور را به طور یکسان و یکنواخت در تمام دیوارها و ستون‌های ساختمان پخش می‌کنند و باعث جذابیت بیشتر طراحی و معماری ساختمان در شب خواهند شد.

چراغ وال واشر

علاوه بر این، زاویه پرتاب نور چراغ‌ای LED قابل تنظیم است که امکان ایجاد نور یکنواخت و هدفمند را فراهم می‌کند. با این حال، باید توجه داشت که این نوع پروژکتورها برای همه انواع ساختمان‌ها مناسب نیستند و نیاز به ارزیابی دقیق نوع و نمای ساختمان دارند. برای ارزیابی دقیق با توسعه افراز هوراد تماس بگیرید.

چراغ‌های تابش نقطه‌ای یا چراغ اسپات لایت

چراغ‌های اسپات لایت را می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای نورپردازی در نمای ساختمان نام برد. از این نوع لامپ‌ها برای روشنایی بخشیدن به قسمت‌های خاصی از نمای ساختمان مانند: ستون‌ها، کنده کاری‌های خاص، مجسمه و دیگر جزئیاتی که قصد داریم توجه بیشتری را به خود جلب کنند استفاده میشود.

از ویژگی‌های بسیار خاص این چراغ‌های نورپردازی نما می‌توان به ضد آب بودن آن اشاره نمود که باعث مقاومت بالای آن در برابر آب و شرایط جوی بارانی، برفی و شرجی خواهد شد. زاویه پرتاب نور این لامپ‌ها نیز قابل تنظیم است و همین موضوع باعث امکان ایجاد نور متناسب با نیازهای متفاوت در محیط‌های خاص را فراهم می‌کند. به کمک این چراغ‌ها، می‌توان زیبایی نمای ساختمان در شب را دو چندان نمود و جلوه خاصی به تمام جزئیات بکار رفته شده در آن پرداخت.

چراغ نمای دکوراتیو

چراغ نمای دکوراتیو در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین لامپ‌ها از انواع لامپ نورپردازی نما تبدیل شده اند. این چراغ‌ها در دو نوع دیواری و آویز در بازار موجود هستند و زیبایی خاص و منصر بردی به نمای ساختمان می‌بخشند.

چراغ دکوراتیو نما

باتوجه به سبک معماری ساختمان مورد نظر و در نظر گرفتن سبک و سلیقه ساکنین می‌توان انواع گزینه‌های مدرن، کلاسیک، سلطنتی، سنتی و موارد شیک و محصر بفردی را پیاده سازی نمود. البته لازم به ذکر است که پیاده سازی هر طرح نیاز به بررسی تخصصی توسط یک تیم نورپردازی دارد که تیم نورپردازی توسعه افراز هوراد با تجربه بیش از پانزده سال و پیاده سازی انواع نورپردازی‌های نمای ساختمان بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد خواهد داد.

چراغ‌های دفنی

چراغ‌های دفنی که به چراغ‌های خاکی نیز معروف هستند اغلب در زمین نصب می‌شوند و بخشی از نورپردازی ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند. اغلب ین چراغ‌ها به دلیل قابلیت نصب شدن در زمین، برای خانه‌هایی حیاط دار، باغ، رستوران ، تالارهای پذیرایی و محیط‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ دفنی

نصب این چراغ‌ها در پیاده رو، جلوی ساختمان‌های تجاری و اداری به دلیل ایجاد مانع برای رفت و آمد، دید و عبور و مرور عابران پیاده و افراد دارای معلولیت جسمی توصیه نمی‌شود و اگر قصد پیاده سازی داشته باشید لازم است حتما پی از آن مشاوره یک تیم نورپردازی را همراه داشته باشید.

این چراغ‌ها را به دلیل قابلیت توکار بودن می‌توان در زیر درختان و ستون‌های نزدیک به نما نصب نمود و با تنظیمات رنگبندی مناسب، زیبایی خاصی به ساختمان افزود. مقاومت این دسته از چراغ‌ها معمولاً در برابر شرایط جوی مختلف بالا بوده و امکان کنترل رنگ و نوع نور را ارائه می‌کنند که امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. بهترین است برای نصب چراغ‌های دفنی در دسته‌ی نورپردازی نمای ساختمان، در هنگام کف‌سازی اقدام کنید تا بعداً نیاز به تخریب نباشد.

ریسه‌های نوری شلنگی

این روش یکی از روش‌های بسیار ارزان برای نورپردازی نمای ساختمان است که طرفداران خاص خود را دارد. به دلیل تنوع نوری زیاد، کم نور بودن و قیمت مناسب باعث شده تا برخی افراد به این روش علاقمند شوند. استفاده از ریسه نوری شلنگی برای فضاهای داخلی، کوچک و یا فضاهای بیرونی که نیاز به نورپردازی خاص ندارند می‌تواند مناسب باشد.

نورپردازی خطی نما با جت لایت

در این نوع نورپردازی خطی، همانطور که از نامش پیداست، از جت لایت برای روشنایی و جلوه دادن به نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌ شود. جت لایت‌ ها نوعی از لامپ‌ های جدید هستند که قدرت پرتاب نور بالایی دارند. لامپ‌ های مورد استفاده در جت لایت LED هستند که نور آنها توسط COB قوی تامین می شود. COB یک مدار فشرده تشکیل شده از LED‌های کوچک است که همزمان با نوردهی بسیار بالا، انرژی بسیار پایینی مصرف می کنند. لامپ‌ های جت لایت به ‌صورت روکار نصب می‌ شوند و از آنها برای ساختمان‌ های مرتفع استفاده می‌ شود.

نورپردازی نما با جت لایت

نکته ای که در خصوص نورپردازی خطی با استفاده از جت لایت باید در نظر داشته باشید این است که در زمان استفاده از آنها حتما به وضعیت قرار گیری ساختمان کناری نیز دقت داشته باشید تا بتوانید از نور آنها بیشترین بهره را ببرید.

نورپردازی هوشمند

نورپردازی هوشمند نمای ساختمان، در حقیقت، نوعی نظارت و کنترل بر روشنایی نمای ساختمان است که در آن زمان خاموش و روشن شدن، میزان روشنایی، تعداد چراغ‌ های روشن و سبک نورپردازی از طریق گوشی همراه یا هر دستگاه دیگری قابل تغییر و تنظیم است. این کار که به شبکه سازی نام دارد، با استفاده بستر اینترنت و سیستم مرکزی انجام می‌شود.

نحوه نورپردازی هوشمند به این صورت است که سیستم روشنایی با استفاده از یک سیستم مرکزی تنظیم می‌ شود. سیستم مرکزی بوسیله یک نرم افزار مخصوص به گوشی همراه متصل می‌شود. کاربر می‌ تواند یک ویژگی خاص را در نرم افزار فعال کند. آنگاه سیستم مرکزی آن ویژگی را انجام می‌ دهد. به‌عنوان مثال، شما تمایل دارید رنگ چراغ‌های LED ساختمان را تغییر دهید. کافی است این گزینه را روی اپلیکیشن فعال کنید.

بایدها و نبایدها در اصول نورپردازی

نکات مهم در استفاده از چراغ‌های نورپردازی نما

برای پیاده سازی چراغ نمای ساختمان لازم است به نکاتی توجه داشته باشید تا ضمن کاهش هزینه و انتخاب بهترین روش نورپردازی، به افزایش زیبایی ظاهری ساختمان نیز کمک کنید.

  • مصرف انرژی لامپ

بهتر است از چراغ‌های LED برای این کار استفاده کنید زیرا دارای ویژگی‌هایی مانند: مصرف انرژی کمتر، طول عمر بیشتر، سازگاری با محیط زیست هستند و برای انواع متعدد نورپردازی قابل اجرا هستند.

  • هدفمندی نورپردازی

این موضوع به معنای متمرکز بودن بر موارد مختلف بکار رفته شده در معماری ساختمان است و اینکه مشخص کنید هدف شما از نورپردازی چه بوده و قصد تمرکز بر چه مواردی دارید. توجه به این موضوع باعث لوکس و سطح بالا بنظر رسیدن ساختمان خواهد شد.

  • انتخاب رنگ نور موردنظر

انتخاب یک رنگ مناسب برای نورپردازی در ابتدای امر بسیار ضروری است. برای این مورد لازم است به رنگ و جنس متریال بکار رفته در نمای ساختمان دقت کنید و رنگ نور را متناسب با این مورد انتخاب کنید تا هماهنگی بیشتری ایجاد شده و زیبایی دوچندانی مشاهده کنید.

  • تعیین شدت نور مورد نیاز

شدت نور در زیبایی نمای ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوری که استفاده زیاد از نور باعث ایجاد آلودگی نوری شده و باعث خستگی چشم افرد خواهد شد. در مقابل، نور کم نیز زیبایی را کاهش داده و جلوه جالبی نخواهد داشت. برای تعیین میان شدت مورد نیاز نور بهتر است از یک تیم تخصصی در این زمینه کمک بگیرید.

  • مخفی بودن نور منبع

این مورد نیز یکی از موارد مهمی است که باید به آن دقت داشته باشید. میزان مخفی بودن نور نمای ساختمان تاثیر مستقیمی با ارتباط مخاطب و خستگی چشم آن دارد. هرچه نور به صورت مناسب‌تری پخش شود و نه خیلی مخفی باشد و نه خیلی پر نور، جلوه بهتری به نما بخشیده و هماهنگی زیادی بین المان‌های مختلف نمای ساختمان خواهد بخشید. در موارد بسیار محدودی لازم است منبع نور کاملا مشخص باشد.

همچنین بهتر است نور چراغ نما به داخل ساختمان نفوذ نکند، زیرا برای ساکنین ایجاد مزاحمت نموده و استراحت آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

هزینه نورپردازی نمای ساختمان

    هزینه لامپ نورپردازی نمای ساختمان

    نوع طراحی و ایده پردازی نقش مهمی در تعیین هزینه نورپردازی نما بنا دارد. بنابراین، تخمین هزینه با در نظر گرفتن گزینه‌ های طراحی توسط کارفرما بدست می‌ آید و هیچگاه از قبل نمی‌ توان مبلغ ثابتی برای آن پیش بینی کرد. بیشتر شرکت های نورپردازی در فرایند اجرای نورپردازی تلاش می‌ کنند از محصولات خاص و مشخص خود استفاده کنند. به‌این ترتیب، سود بیشتری بدست می‌ آورند.

    شرکت توسعه افراز هوراد در تعیین هزینه نورپردازی نما پکیج‌ های متنوع با کیفیت‌ های مختلفی را به کارفرما ارائه می‌ دهد. کارفرما می‌ تواند با توجه به بودجه خود یکی از گزینه‌ ها را انتخاب نماید. علاوه بر این، در طراحی نوع تجهیزات و چراغ ‌ها با برندهای مختلف موجود در بازار همکاری می‌ کند. بنابراین، پروژه‌ ها با هزینه کمتری برای کارفرما قابل طراحی می‌ باشد.

    5/5 - (1 امتیاز)