نورپردازی روف گاردن

نورپردازی روف گاردن با نکات خلاقانه و کاربردی

نورپردازی روف گاردن

اهمیت نورپردازی روف گاردن چیست؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی طراحی نورپردازی روف گاردن و اهمیت آن بپردازیم.
زندگی دور از طبیعت امروزی با مشغله ها و استرس زیادی عجین شده است. این امر موجب شده تا افراد بیش از گذشته مایل باشند از فضاهایی همچون روف گاردن یا بام سبز در محل زندگی خود بهره ببرند.

فضای سبز و زیبا و راحت این مکان می تواند جایی برای استراحت و رسیدن به آرامش پس از فعالیت های روزانه باشد. با توجه به مقتضیات حاکم بر زندگی امروزی و با در نظر گرفتن پیشرفت صنعت ساختمان و بهتر شدن عایق های رطوبتی و ژئوسنتتیک، استقبال معماران نیز از طراحی روف گاردن رو به افزایش است.

اهمیت نورپردازی باغ سبز

برای اینکه ویژگی ها و زیبایی های فضای محوطه و روف گاردن در ساعات شب نیز، باعث تمایل افراد به استفاده از این مکان ها شود، نورپردازی روف گاردن و محوطه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در غیر این صورت فقط در ساعات روز می توان از فضای محوطه و بام سبز استفاده کرد.

نورپردازی روف گاردن و محوطه در شب فضایی گرم و صمیمی بوجود می آورد. همین بهانه ای می شود تا افراد خانواده و دوستان در آنجا جمع شده و ساعات بیشتری را در کنار هم سپری کنند. بنابراین نورپردازی شرایطی را فراهم می آورد تا اینگونه فضاها، برای استراحت و رهاشدن از تنش های زندگی روزمره بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

کارکرد های نورپردازی روف گاردن و محوطه را به اختصار به این صورت می توان بیان کرد:

  • تأمین روشنایی محیط
  • ایجاد حس امنیت و آرامش در محیط روف گاردن و محوطه
  • استفاده بهتر و طولانی تر از فضای محوطه و روف گاردن در ساعات شب
  • شاخص کردن عناصر موجود و نمود جزئیات معماری و دکوراسیون
  • زیبایی بصری

طراحی نورپردازی روف گاردن و نورپردازی محوطه یک کار تخصصی است و دارای نکات مهمی است. در ادامه مطلب به این نکات خواهیم پرداخت.

نکات مهم نورپردازی روف گاردن

چراغ هایی که در طراحی نورپردازی اینگونه محوطه ها بکار می روند با چراغ های مورد استفاده در نورپردازی داخلی تفاوت دارند. وقتی از نورپردازی فضاهای بازی همچون بام سبز و یا محوطه صحبت می شود، حتماً توجه داشته باشید که چراغ های روشنایی باید در برابر رطوبت مقاوم باشند.

میزان نوری که در فضای محوطه و روف گاردن استفاده می شود باید آرامش بصری با خود به همراه داشته باشد. بنابراین باید از بکاربردن نور زیاد و تیز پرهیز کرد. منابع نوری نباید خیلی پرنور باشند یا به تعداد زیاد از حد مورد استفاده قرار گیرند.

نورپردازی باید به گونه ای باشد که وارد حریم خصوصی ساختمان های اطراف نشود. نکته مهم دیگر این است که فضاهای پرکاربرد روف گاردن و محوطه را شناسایی و به نورپردازی این بخش ها بیشتر توجه کنید.

از نورپردازی برای مشخص کردن عناصر مهم مانند دیوار سبز، آب نما، استخر، تزئینات بکار رفته، جزئیات و ظرافت های معماری بهره ببرید. سعی کنید از چراغ های کم مصرف برای نورپردازی محوطه و روف گاردن استفاده کنید.

نور بکار رفته باید طوری باشد که شکل و ظاهر گل ها و گیاهان را به بهترین شکل ممکن نشان دهد چرا که گل ها گیاهان جز عناصر مهم روف گاردن و محوطه هستند. بنابراین به رنگ نور و شدت آن توجه داشته باشید.

انواع لوازم نورپردازی روف گاردن

لوازم نورپردازی با توجه به نیازها و طراحی باغ روف متفاوتی وجود دارند. انتخاب لوازم مناسب باعث ایجاد جلوه‌های زیبا و چشم‌نواز در فضای باز روی سقف خانه می‌شود. به برخی از لوازم نورپردازی زیر توجه کنید:

  • نورافکن ها: نورافکن‌ها یا اسپات‌لایت‌ها برای روشنایی و نمایش نقاط خاص یا فضاهای ویژه استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها دارای یک منبع نور قوی هستند که معمولاً یک لامپ یا یک LED بسیار روشن است. این دستگاه‌ها قابلیت چرخش، تنظیم زاویه نوردهی، و تغییر رنگ را نیز ممکن می‌سازند تا افکت‌ها و نمایش‌های مختلفی ایجاد شود.
  • چراغ های سیل: لامپ های سیلابی مفیدترین چراغ ها برای فضای باز و برای روشن کردن مناطق بزرگ هستند. آنها نورافکن هایی با روشنایی بالا و محدوده پوشش گسترده هستند. آنها اغلب مسیرها و پاسیوها را از بالا روشن می کنند.
  • چراغ های زمینی: با طیف وسیعی از کاربردها، این نورافکن ها از نظر طراحی از بهترین ها هستند. از این چراغ ها پای درختان و درختچه‌ها استفاده میشود، میتواند نقش هایی را روی دیوارها ایجاد کنند و حیاط شما را زیبا کنند.
  • چراغ های زیر پله ای: چراغ‌های پله‌ای برای نور پردازی پله ها و یا فضاهایی که اختلاف ارتفاع کمی با کف دارند استفاده میشوند. استفاده از چراغ‌های زیرپله‌ای به عنوان یک منبع نور محیطی نه تنها به افراد کمک می‌کند تا در شب بهتر ببینند بلکه  به زیبایی و امنیت فضاها افزوده می‌شود.
  • لامپ های ریسه ای: چراغ های ریسه‌ای به عنوان یک عنصر تزئینی در ارتفاعات (مثل درختان یا ستون‌ها) نصب شده، می‌توانند به ایجاد دید بصری زیبا و جذاب در فضای روف‌گاردن کمک کنند.
  • لامپ های دیوارکوب، حس گرهای حرکتی، چراغ‌های ال ای دی، چراغ های پایه دار و…

نورپردازی بخش های مختلف روف گاردن

چه بخش هایی در طراحی نورپردازی روف گاردن باید مورد توجه قرار گیرند؟ چگونه آنها را نورپردازی کنیم؟

نورپردازی پله ها و سکو: اگر در فضای روف گاردن پله و یا سکو وجود دارد نورپردازی آن حائز اهمیت است. می توانید از انواع چراغ ها، مانند چراغ خطی زیر پله، چراغ های دفنی و یا چراغ های ایستاده در حاشیه مسیر برای نورپردازی استفاده کنید.

نورپردازی این قسمت ها برای ایمنی حرکت و رفت و آمد بسیار مهم است. چراغ ها را با توجه به سبک طراحی روف گاردن و ساختمان انتخاب کنید. می توانید از انواع چراغ های مسیر به سبک مدرن یا کلاسیک استفاده کنید.

نورپردازی پله ها و سکو

استخر و آب نما: آب یک عنصر مهم در طراحی محوطه است. اگر در روف گاردن استخر و یا آب نما وجود دارد نورپردازی آن را در دستور کار خود قرار دهید. می توانید از چراغ هایی که در داخل آب قرار می گیرند استفاده کنید یا حاشیه و اطراف استخر و آب نما را نورپردازی کنید.

همانطور که می دانید آب رسانای جریان الکتریکی است. بنابراین بهتر است که یک متخصص انجام این کار را به عهده بگیرد تا نکات ایمنی به دقت لحاظ گردد.

گل ها و گیاهان: گل ها و گیاهان تأثیر غیرقابل انکاری در زیبایی بصری محیط پیرامون ما دارند. بنابراین برای اینکه در تاریکی شب هم بتوان از جلوه آن ها استفاده کرد در طراحی نورپردازی باغ سبز باید مورد توجه قرار گیرند.

نورپردازی تأکیدی را برای جلوه بخشیدن به گل ها و گیاهان زینتی می توان بکار برد. به این منظور می توان از یک نور رو به بالا استفاده کرد. نور افکن های که پایه آن ها در خاک فرو می رود یک گزینه مناسب می تواند باشد.

برای نورپردازی دیوار سبز می توانید از چراغ هایی با نور دو طرفه و یا یک طرفه به تعداد مناسب استفاده کنید. سایه روشن های ایجاد شده جلوه های بصری چشم نوازی را ایجاد خواهند کرد.

نورپردازی گیاهان

آلاچیق: بسیاری مایلند در فضای محوطه و روف گاردن خود آلاچیق یا سایه بان داشته باشند. چنین فضاهایی برای دور نگه داشتن افراد از نور آفتاب در ساعات گرم روز و یا شرایط نامساعد جوی می تواند مفید فایده باشد.

برای ایجاد یک فضای آرامش بخش بهتر است در ساعات شب در این مکان ها از یک نور ملایم بهره گرفت. می توان از انواع لوسترها، چراغ های آویز و دیواری برای روشنایی در این فضاها استفاده کرد.

نورپردازی الاچیق

فضاهای نشیمن: در فضای محوطه و روف گاردن، همیشه مکان هایی برای نشستن در نظر گرفته می شود. این بخش از محوطه باید دارای نور کافی و مناسب باشد تا انجام فعالیت های معمول براحتی انجام گیرد. استفاده از فانوس ها علاوه بر تأمین نور و روشنایی محیط، فضایی نوستالژی بوجود می آورد که به تلطیف فضا و ایجاد حس آرامش کمک می کند.

باربیکیو: اغلب در فضاهای بیرونی محلی برای کباب کردن و یا پخت و پز در نظر گرفته می شود. اگر در روف گاردن خود جایی را به باربیکیو اختصاص داده اید باید روشنایی آن را در نظر بگیرید. می توانید از روشنایی وظیفه ای در این قسمت استفاده کنید تا انجام کارها در این قسمت به راحتی انجام بپذیرد.

در فضای محوطه و روف گاردن ممکن است جزئیات، عناصر و ویژگی های خاصی تعبیه و بکار برده شده باشد. این ویژگی می تواند یک شئ تزئینی خاص مانند مجسمه، یک درختچه زیبا و یا جزئیات معماری چشم نواز باشد.

بهتر است که در طراحی نورپردازی روف گاردن و نورپردازی محوطه برای هرچه زیباتر کردن فضا، این عناصر و ویژگی ها مورد توجه خاص قرار گیرند. با استفاده از بازی نور و تاریکی در چنین قسمت هایی می توان جلوه های خاص و منحصر بفردی را خلق کرد.

نورپردازی باربیکیو

در پایان

برای طراحی و اجرای نورپردازی محوطه و روف گارن می توانید از مشاوره کارشناسان و خدمات ما در توسعه افراز هوراد بهره مند شوید. بدین منظور می توانید به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)