ویژگی ها و کاربرد های چراغ خطی ضد آب

ویژگی ها و کاربرد های چراغ خطی ضد آب

امروزه شاهد استفاده روز افزون از چراغ خطی در روشنایی انواع محیط های اداری، تجاری و خانگی هستیم. بازده نوری بالا، طول عمر زیاد، تنوع نصب و کم مصرف بودن این چراغ ها بر محبوبیت آن تأثیر به سزایی داشته است. در این میان چراغ خطی ضد آب دارای کاربرد و مزایای بیشتری است. در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی ها و کاربردهای چراغ خطی ضد آب بپردازیم. لازم به ذکر است که در این جا منظور از چراغ خطی ضد آب، چراغی است که آب بند شده و در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب و گرد و غبار مقاوم می باشد. بنابراین آب بند بودن به معنای صد در صد واترپروف بودن آن نیست.

ویژگی های چراغ خطی ضد آب

ویژگی های چراغ خطی ضد آب

در هنگام ساخت چراغ خطی برای اینکه چراغ در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب مقاوم باشد باید آن را به روش هایی آب بندی کرد. یکی از قسمت هایی که در مقاومت چراغ خطی در برابر نفوذ رطوبت نقش به سزایی دارد، مربوط به نوع دیفیوزر چراغ خطی و نحوه نصب آن در چراغ خطی است. دیفیوزر قسمت نورگذر چراغ است که باید دارای سطحی یکنواخت و یکدست باشد تا نوری یکدست و تسطیح شده را نیز بتاباند. در تمام انواع چراغ خطی این بخش در معرض دید قرار دارد.

معمولاً دیفیوزر از یک ورق بزرگتر برش داده می شود. در ساخت چراغ خطی در طول های بالا تعدادی از آن ها در امتداد هم قرار می گیرند. با در کنار هم قرار گرفتن قطعات دفیوزر برای پوشش سطح چراغ، شاهد درزهایی در امتداد چراغ خواهیم بود. علاوه بر آن در هنگام قرارگیری دیفیوزر در داخل پروفیل، در لبه های کناری چراغ خطی، درز هرچند ناچیزی ایجاد می شود. بسیاری از تولید کنندگان برای سیلد کردن این درزها ممکن است از چسب های مخصوص و ضد آب استفاده کنند.

این کار به مقاوم شدن چراغ در برابر نفوذ آب و گرد و خاک کمک زیادی می کند. اما یک ایراد مهم در این کار وجود دارد. این درز هرچقدر هم ناچیز باشد پوشاندن آن با چسب از زیبایی چراغ، یکنواختی، نظم لبه ها و از مهمتر یکدست بودن سطح دیفیوزر و نور تابشی می کاهد. در طول های زیاد چراغ خطی این موضوع بیشتر نمود خواهد داشت و بر کیفیت کار اثرگذار خواهد بود.

شرکت توسعه افراز هوراد برای حل این مشکل از دیفیوزر کشسان در چراغ خطی ضد آب استفاده می کند. یک حسن مهم این نوع دفیوزر، زمانی است که چراغ خطی دارای زاویه و انحنا باشد. برای چنین طرحی از چراغ خطی، نیاز به برش های مجزا و سرهم کردن تکه های دفیوزر نیست. این نوع دیفیوزر دارای خاصیت کشسانی است که در سایر دیفیوزرها مانند پلکسی وجود ندارد.

با توجه به خاصیت کشسانی نصب آن در طول چراغ بدون نیاز به برش های اضافه صورت می گیرد. امکان برش آن در طول های بالا نیز میسر است. بنابراین می توان دیفیوزر را بنا به طرح و الگوی چراغ بصورت یک تکه و یکپارچه برش داد. در مرحله بعد اطراف دیفیوزر توسط هارپون پوشانده می شود. سپس این هارپون در داخل پروفیل چراغ خطی طوری قرار می گیرد که چراغ در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم می شود.

از مزیت های دیگر دیفیوزر کشسان خاصیت تسطیح نور به میزان بالا است که باعث می شود نور یکدست و یکپارچه ای را در سر تا سر چراغ به محیط بتاباند. چند تکه نبودن دیفیوزر و وجود نوار هارپون دور دیفیوزر برای مقاوم ساختن چراغ در برابر نفوذ آب و گرد و خاک از مزیت های انواع چراغ لاین شرکت توسعه افراز هوراد است. چراغ های خطی این شرکت شامل انواع مختلف چراغ خطی روکار، چراغ خطی توکار و چراغ خطی آویز است که دارای IP65 و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب و گرد و غبار هستند.

استفاده از نوع ضد آب چراغ های خطی، موارد استفاده و کاربرد آن ها را افزایش می دهد. در ادامه به موارد استفاده و کاربرد چراغ خطی ضد آب خواهیم پرداخت.

نورپردازی سقف استخر

کاربردهای چراغ خطی ضد آب

  • نورپردازی سقف استخر: طبیعتاً در استخرهایی که روباز نیستند از هر نوع چراغی برای نورپردازی نمی توان استفاده کرد. چراغ های خطی ضد آب با توجه به ظاهر زیبا و مدرن و عدم نفوذ بخار و قطرات آب به داخل آن ها، گزینه خوبی برای روشنایی محیط استخر، سونا و جکوزی هستند. چراغ خطی روکار و توکار قابل استفاده در دیوار پیرامون فضای استخر نیز هستند. طول عمر بالای این چراغ ها و کم مصرف بودن آن ها از دیگر امتیازات چراغ های خطی ضد آب است.
  • حمام و سرویس بهداشتی: حمام و سرویس بهداشتی نیز دارای فضای مرطوب و خیس هستند بنابراین برای روشنایی آن ها باید از چراغ های مناسب استفاده کرد. با توجه به شکل ظاهری و ابعاد فضا می توان از انواع چراغ خطی برای روشنایی و طراحی داخلی این فضا استفاده کرد.
  • کارواش و دیتیلینگ خودرو: انجام امور مربوطه در این مکان ها نیازمند نور نسبتاً زیادی است. از طرف دیگر وجود قطرات و بخار آب و گرد و خاک در دیتیلینگ خودرو و کارواش بر کیفیت و میزان نور ساطع شده تأثیر منفی می گذارد. در این جا نیز استفاده از چراغ خطی ضد آب با IP مناسب و بازده نوری بالا گزینه مناسبی برای روشنایی چنین مکان هایی است. مصرف پایین انرژی، طول عمر بالا و داشتن نور یکدست و یکنواخت از دیگر مشخصه های یک چراغ خطی مناسب برای استفاده در کارواش و دیتیلینگ خودرو است.
  • نورپردازی نمای ساختمان: امروزه استقبال از نورپردازی خطی نمای ساختمان با توجه به مدرن تر شدن ظاهر ساختمان ها رو به افزایش است. قلمرو سبک مینیمال در معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون گسترش چشم گیری داشته و به طبع آن نورپردازی را نیز تحت ثأتیر خود قرار داده است. چراغ های خطی در نورپردازی نما و نورپردازی داخلی، هماهنگ با سبک مینیمال هستند. استفاده از لاین نوری در عرض های مختلف در چهارچوب ها و زوایای مختلف ساختمان بر زیبایی معماری آن خواهد افزود. در نورپردازی نمای ساختمان نیز بدلیل شرایط نامساعد جوی از قبیل نور آفتاب ، باران و گرد و غبار استفاده از چراغ خطی مقاوم در برابر آب، گرد و غبار و اشعه UV حائز اهمیت است.

چراغ خطی کارواش و دیتیلینگ خودرو

جمع بندی

بطور کلی استفاده از انواع چراغ خطی بدلیل مصرف پایین انرژی، بازدهی بالا، شار نوری مناسب، طول عمر زیاد و ارائه نور یکدست و یکنواخت به محیط، به عنوان سیستم روشنایی مورد توجه است. همانطور که اشاره شد برخی فضاها نیازمند چراغی با ویژگی های کامل تر هستند. مکان هایی که در معرض رطوبت و گرد و غبار هستند به چراغ هایی نیاز دارند که در این شرایط نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

چراغ های خطی ضد آب می توانند نورپردازی چنین محیط هایی را بخوبی انجام دهند. قیمت چراغ خطی ضد آب در بازار متفاوت است. خصوصیات فیزیکی همچون جنس بدنه، نوع دیفیوزر و مشخصات الکتریکی همچون نوع ماژول های بکار رفته در آن و طول عمر و ضمانت چراغ، در قیمت گذاری آن دخیل است. کارشناسان ما در شرکت توسعه افراز هوراد آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره در زمینه نورپردازی به شما هستند.

Rate this post