لاین نوری در سقف

انواع لاین نوری در نورپردازی داخلی

درست مانند منظره‌های هیجان‌انگیز، روح هر محیط خانه به نوری بستگی دارد که برای شخصی‌سازی آن فضا انتخاب شده است. ناگفته نماند که یک تغییر کوچک برای دادن شخصیت متفاوت به خانه کافی است. این بلافاصله روشن می‌کند که در پروژه طراحی نورپردازی شما، نقشی که نور در هر محیطی، چه در محیط داخلی و چه در فضای باز، نقش اساسی دارد. دقیقا به همین دلیل، تعیین این‌که چگونه نور را به مهم‌ترین گوشه‌های خانه بیاوریم، هرگز یک انتخاب ساده یا پیش پا افتاده نیست.

در پروژه‌ای که در آن نورپردازی طراحی باید اصلی باشد، اولین کاری که باید انجام شود تعیین نحوه چیدمان مبلمان است. علاوه بر این، در پروژه‌های فضای باز، نورپردازی هم از نظر کاربردی و هم از نظر زیبایی‌شناختی و تزئینی مفید است. برای آماده سازی بهتر این فضا، ابتدا لازم است مناطقی که باید نورپردازی نما شوند، به دقت شناسایی شوند تا بتوان با ایجاد نقاط نورانی که به کل محیط ارزش می‌بخشد، فضای مورد نظر را ایجاد کرد. بنابراین بیایید ببینیم چه اطلاعاتی باید بدانید تا به طور موثر محیط‌های داخلی و خارجی را با طراحی روشن کنید.

لاین نوری در نورپردازی داخلی

پروژه نورپردازی داخلی

هر محیط داخلی را می‌توان روشن و دلپذیر کرد، حتی در تاریک‌ترین و خاکستری‌ترین روزهای زمستان. داشتن ترکیبی از انواع مختلف نور در دسترس برای ایجاد فضای ایده‌آل در هر محیطی همیشه یک انتخاب برنده است. فراموش نکنید که دادن شدت نور مناسب به تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای هر اتاق، اعم از آشپزی، مطالعه، نقاشی یا حتی انتخاب لباس ضروری است.

به عنوان مثال، روشنایی میز کار در آشپزخانه شدتی کاملاً متفاوت با نور طراحی شده برای منطقه مطالعه خواهد داشت.

تاریخچه نورهای خطی

در طول تاریخ، صنعت ساخت و ساز و سایر مشاغل مرتبط پیشرفت زیادی داشته‌اند و با سرعت بالایی توسعه یافته‌اند. پیشرفت‌های مربوط به روشنایی و صنایع روشنایی تا 50 سال پیش با سرعت بسیار پایینی در حال پیشرفت بود. البته این پیشرفت پس از استفاده گسترده از فناوری LED در اوایل دهه 2000 سرعت قابل توجهی پیدا کرد که شامل چراغ‌های خطی نیز می‌شود. تا اوایل دهه 1950، عملا چیزی به نام لامپ خطی وجود نداشت.

در این دوره از چراغ‌های خطی به عنوان جایگزینی برای تابلوهای کرکره‌ای خطی که در اکثر فضاهای اداری آن زمان استفاده می‌شد. لامپ‌های فلورسنت قدیمی نیز از اجداد لامپ‌های خطی امروزی هستند. پس از پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از کامپیوتر، مشکل جدیدی برای مصرف کنندگان وسایل روشنایی به وجود آمد و این مشکل چیزی جز خیره شدن صفحه نمایش مانیتور نبود.

کارمندان و مصرف کنندگانی که از رایانه برای کار خود استفاده می‌کردند، در حین کار در زیر نور چراغ‌های خطی قدیمی با مشکل تابش خیره کننده و اختلال در کار مواجه بودند. در سال‌های بعد با توسعه لامپ‌های خطی تلاش شد تا این مشکل حل شود به عنوان مثال نسل اول لامپ های خطی T5 رونمایی شد. در این چراغ‌ها مشکل تابش خیره کننده تا حدودی حل شد، اما همه این چراغ‌ها همچنان از همان فناوری دهه 1950 و نورهای فلورسنت استفاده می‌کردند.

بین سال‌های 2010 تا 2011، پیشرفت تکنولوژی LED انقلابی در زمینه روشنایی ایجاد کرد و انواع مختلف چراغ‌های خطی مانند: نوارهای LED به سرعت ظهور کردند. در نهایت با شناسایی و رفع مشکلات مربوط به رشته‌های ال ای دی، چراغ‌های خطی مدولار با نور بسیار بیشتر، تابش نور کم و در انواع یک طرفه و دو طرفه با عرض کم و زیاد، RGBW، و غیره. انواع پدیده‌ها معرفی شدند.

لاین نوری

لاین نوری چیست؟

روشنایی یکی از حیاتی‌ترین اجزای سیستم بینایی ماشین است. انتخاب جزء روشنایی مناسب برای یک کاربرد خاص بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که یک سیستم بینایی ماشین وظایف خود را به طور مداوم و قابل اعتماد انجام می‌دهد. دلیل اصلی این است که روشنایی نادرست منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود که در بیشتر موارد نمی‌توان از طریق نرم افزار بازیابی کرد. به همین دلیل است که انتخاب اجزای روشنایی با کیفیت از اهمیت اولیه برخوردار است: هیچ الگوریتم نرم افزاری وجود ندارد که بتواند ویژگی‌هایی را که به درستی روشن نشده‌اند را آشکار کند.

جلوه‌های بصری نورپردازی داخلی

یکی از مهم‌ترین عناصر عصر نوین دیجیتال، نیاز روزافزون به نورپردازی جلوه‌های بصری به عنوان راهی برای کمک جذابیت‌های بیشتر و افزایش روحیه هیجانی فردی است. یک روش ترکیبی برای انجام این کار وجود دارد که واقعاً VFX دیجیتال و تکنیک‌های نورپردازی کاربردی جذاب را با هم ترکیب می‌کند.

لاین نوری درون سقف

تاثیر نورپردازی داخلی بر زندگی

عمل نورپردازی فعلی عمدتاً با تمرکز بر جنبه‌های بصری تسلط دارد. این قابل درک است زیرا کارکرد اصلی نور پشتیبانی از عملکرد بصری و راحتی از طریق فراهم کردن شرایط بصری کافی برای انجام فعالیت‌های انسانی ایمن، دقیق، سریع و راحت است. برای خانه‌ها نیز نیازهای زیبایی شناختی برای افزایش ظاهر فضاها، افراد و اشیا وجود دارد. نکته مهم این است که نور در کنار جنبه‌های بصری و ادراکی می‌تواند تاثیرات غیربصری بر فیزیولوژی انسان نیز داشته باشد.

اینها با تاثیراتی بر سلامتی مرتبط هستند، که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان “وضعیت کامل جسمی و روانی” تعریف شده است. نور به عنوان محرک کلیدی بر ریتم شبانه روزی انسان عمل می‌کند و بنابراین چرخه بیداری و خواب و عملکردها و رفتارهای مختلف بدن مانند: واکنش‌های ایمنی و اشتها را تنظیم می‌کند. ترکیبی از نور روشن در روز و تاریکی شبانه برای حباب شبانه روزی و حفظ یک چرخه منظم خواب و بیداری روزانه ضروری است، در حالی که قرار گرفتن در معرض نور در شب می‌تواند بر ریتم شبانه روزی و الگوهای خواب تاثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به مشکلات بالقوه سلامتی شود. علاوه بر این، نورپردازی داخلی هم‌چنین می‌تواند اثرات حاد غیر بصری بر هوشیاری، توجه و خلق و خوی داشته باشد.

معرفی انواع لاین نوری

چراغ‌های خطی را بهتر است به عنوان وسایل روشنایی توصیف کنیم که از لامپ‌های LED بلند یا لوله‌های فلورسنت استفاده می‌کنند که می‌توانند به سقف یا دیوار متصل شوند. اغلب، آن‌ها در دفاتر، سقف‌های آستر با دو لامپ فلورسنت لوله‌ای یافت می‌شوند و به طور کلی مستطیل شکل هستند.

● روشنایی خطی معلق

یکی از انواع لاین‌های نوری چراغ خطی روشنایی معلق است که از سقف خانه‌ها و اماکن آویزان می‌شود که اغلب توسط یک نوع ابزاری فلزی یا زنجیری نگه داشته می‌شود، این نوع از چراغ‌های خطی یک جلوه نوری صاف، پیوسته، خطی از نور را ارائه می‌دهد که در این چنین شرایطی کاربرد فراوانی را ایجاد می‌کند. چنین نوع لاین نوری را می‌توان از انواع سبک‌ها، طول‌ها و ترکیب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس سلیقه کاربران انتخاب و نصب می‌شود. چنین نورپردازی شکل بسیار زیبایی به سقف‌های خانه‌های با ارتفاع بالا به وجود می‌آورد.

● روشنایی خطی توکار

لاین نوری توکار

روشنایی خطی توکار داخل سقف‌ها یا دیوارهای اماکن نصب و مخفی (مانند نور مخفی) می‌شود از این نوع از لاین‌های نوری خطوط نوری نامرئی ایجاد می‌کند که قدرت بسیار زیادی در جهت ایجاد یک فضای لایت و جذاب دارد.

● روشنایی خطی سطحی

چراغ های خطی LED سطحی بر روی دیوار‌ها و سقف‌های منازل و اماکن نصب می‌شود که نسبت به سایر انواع این نوع لاین‌های نوری بسیار مشهور و محبوب‌تر است. چنین نورپردازی‌هایی برای سقف‌های با ارتفاع کم گزینه مناسبی است، علاوه بر آن‌ها در راه‌پله‌ها یا مناطقی با دسترسی بسیار محدود نیز نصب می‌شود. این نوع از لاین نوری در هنگام نازک کاری ساخت و سازها انجام می‌شود.

● روشنایی LED خطی مدولار

در چراغ‌های خطی مدولار، هر قسمت از منبع نور را می‌توان به طور جداگانه تعویض کرد، بنابراین برای نگهداری و تعمیر لامپ نیازی به تعویض کل منبع نور نیست.

مزایای نورپردازی خطی

روشنایی خطی مانند همه چراغ‌های LED از نیمه هادی برای تبدیل الکتریسیته به روشنایی استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که آن‌ها به جای نور، به تراشه‌های کامپیوتری شبیه باشند. آن‌ها از نظر فن‌آوری بسیار پیشرفته‌تر از راه حل‌های روشنایی سنتی هستند و دارای مزایای متعددی هستند.

لاین نوری در راهرو

● منعطف و دارای زیبایی شناسی بالا

همان‌طور که قبلا ذکر شد، چراغ‌های خطی به عنوان چراغ‌های روکار، معلق یا فرورفته در دسترس هستند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای تقریباً همه انواع سقف در فضاهای تجاری بسیار مناسب باشند. علاوه بر این، بسیاری از چراغ‌های خطی نیز از اشکال متصل (T یا L) در گوشه‌ها تشکیل شده‌اند که به طراح داخلی اجازه می‌دهد تا چندین چراغ را با هم ترکیب کند و طرح‌های پیشرفته‌ای را در محیط‌های داخلی ایجاد کند.

● کارایی بالا و همه کاره

روشنایی خطی از کارآمدترین فناوری روشنایی در جهان، یعنی دیودهای ساطع کننده نور، تامین می‌شود. LED ها جهت دار هستند و وابستگی به بازتابنده‌ها و دیفیوزرها را برای دست نخورده نگه داشتن کارایی کاهش می‌دهند. آن‌ها بسیار متنوع هستند و به توسعه طرح‌های منحصر به فرد و چشم نواز کمک می‌کنند.

● دمای رنگ

به غیر از طرح‌های مختلف، چراغ‌های خطی در دمای رنگ‌های مختلف نیز موجود هستند. آن‌ها را می‌توان با راه‌حل‌های روشنایی هوشمند ترکیب کرد که به کاربر انعطاف‌پذیری تغییر گرما یا خنکی نور را بر اساس حال و هوا یا نیازهای فضا ارائه می‌دهد.

چراغ‌های خطی به دلیل انعطاف‌پذیری زیاد، عملکرد درجه یک و جذابیت زیبایی‌شناختی بسیار محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. مملو از مزایا، به عنوان اولین راه حل روشنایی تجاری در بسیاری از زمینه‌های کاربردی از جمله فضاهای کاری مدرن، امکانات مراقبت‌های بهداشتی، و امکانات آموزشی ظاهر شده است. بدین ترتیب خرید چراغ خطی می‌تواند بسیار به صرفه و موثر باشد.

سوالات متداول

روشنایی نور خطی چقدر است؟

به طور کلی تنوع بسیار زیاد چراغ‌های خطی در بازار روشنایی باعث شده است که هر یک از آن‌ها در مقایسه با سایر چراغ‌های خطی از میزان روشنایی متفاوتی برخوردار باشند، اما برای این‌که بتوان میزان روشنایی هر نور را در فضا مقایسه و تخمین بهتری داشت. با استفاده از چراغ‌های خطی مدولار Ecowater و با کمک افزونه Dialux، نورپردازی فضا شبیه سازی می‌شود.

لاین‌های نوری برای کدام فضاها استفاده می‌شود؟

چراغ خطی سقفی یا نور خطی دیواری، نور خطی داخل زمین یا نور خطی نور یارو. همه آن‌ها محبوب‌ترین روش‌های استفاده از نورهای خطی در فضاهای مختلف از فضاهای هنری و تزئینی مانند گالری ها، استودیوها و کافه‌ها گرفته تا فضاهای اداری هستند. بنابراین، کاربردهای چراغ‌های خطی در فضای داخلی را به چندین بخش تجاری، اداری و مسکونی تقسیم می‌شود.

استفاده از روشنایی خطی در خانه چگونه انجام می‌شود؟

روشنایی خطی به سادگی به منابع روشنایی اشاره دارد که در یک خط مستقیم چیده شده‌اند. اگرچه نورپردازی لوستر تنها گزینه برای نورپردازی خطی نیست، اما یک راه مد روز و راحت برای گنجاندن نور خطی در خانه شما است که مستلزم سیم کشی مجدد یا تغییرات گسترده در سقف شما نیست. اصطلاح نورپردازی خطی ممکن است تصاویری از طرح‌های نورپردازی سقفی شیک و مدرن را تداعی کند، اما نورپردازی خطی در اشکال و سبک‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین برای این‌که بتوانید نور خطی را اجرا کنید نیازی به طراحی مجدد خانه خود ندارید.

نتیجه 

نورپردازی خطی با افزایش روشنایی با کاهش مصرف برق و بهبود زیبایی با ویژگی‌های معماری منحصربه‌فرد، روشی موثر برای باز کردن پتانسیل هر فضای خانه یا تجاری است. هم‌چنین بسیار همه کاره است زیرا امکان تنظیم انعطاف پذیر رنگ های روشن را بسته به فضای مورد نظر شما برای موقعیت‌های مختلف فراهم می‌کند. اگر به دنبال راهی کارآمد و مقرون به صرفه برای بهبود محیط خانه یا کسب و کار خود هستید، با گروه متخصصین توسعه افراز هوراد مشاوره کنید و همین امروز یک سیستم روشنایی خطی را نصب کنید.

Rate this post