نورپردازی در سقف کشسان

انواع نورپردازی در سقف کشسان

نورپردازی در سقف کشسان یکی از عوامل مهم در زیبایی محیط محسوب می گردد که به روش های مختلف صورت می گیرد. سقف کشسان در سال های اخیر در فضای داخلی و دکوراسیون خانه و اماکن مختلف بسیار مورد استفاده قرار گرفته و استقبال زیادی از آن شده است. این سقف از ویژگی های مختلفی برخوردار بوده که با نورپردازی صحیح می توان جذابیت آن را دو چندان نمود. در این مقاله از توسعه افراز هوراد قصد داریم شما را با انواع نورپردازی سقف کشسان آشنا کنیم. اگر شما هم به دنبال یک نورپردازی چشم نواز و منحصربفرد برای سقف کشسان منزل یا محل کار خود هستید، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

نورپردازی در سقف کشسان

اهمیت نورپردازی در سقف کشسان

امروزه در صنعت ساختمان استفاده از نورپردازی مناسب و زیبا یکی از فاکتورهای مهم دکوراسیون داخلی محسوب می گردد. علاوه بر نورپردازی نما و نورپردازی محوطه شما باید برای محیط داخلی ساختمان مانند اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق کار و بخش های دیگر از نورپردازی خوبی استفاده کنید تا جذابیت بیشتری ایجاد نمایید.

سقف کشسان به عنوان یکی از لاکچری ترین انواع سقف که از جنس pvc بوده و با طرح و رنگ های مختلف در مکان های گوناگون قابل اجرا می باشد، به خاطر قابلیت نورپردازی متنوع بسیار مورد استقبال طراحان داخلی قرار گرفته است. با نورپردازی این نوع سقف می توانید تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار خود داشته باشید.

نورپردازی در سقف کشسان موجب ایجاد فضایی دلنشین و البته خاص و منحصربفرد خواهد شد. برای آن دسته از افرادی که می خواهند فضای داخلی منزل یا محل کار خود از دکوراسیون و جلوه متفاوت و چشم نوازی برخوردار باشد، نورپردازی سقف کشسان اهمیت بالایی دارد.

روش‌های نورپردازی سقف کشسان

سقف کشسان را می توان با طرح و رنگ های مختلف اجرا نمود، بنابراین نورپردازی مورد استفاده برای آن نیز باید از هماهنگی مناسبی با طرح و رنگ برخوردار باشد. انواع مختلفی از نورپردازی برای سقف کشسان وجود دارد که هر کدام از ویژگی های مخصوص به خود برخوردار بوده و زیبایی خاصی به سقف و محیط داخلی می بخشد.

1- نورپردازی روکار Up Light

در این نوع نورپردازی در سقف کشسان، ابزار مورد نظر یا همان نور لازم بیرون سقف نصب شده و قابل مشاهده است. معمولا برای این نورپردازی از لوستر، چراغ های تزئینی و … استفاده می شود. استفاده از این نورپردازی به خاطر آسان بودن طرفداران زیادی دارد.

  • نورپردازی لوستر سقف کشسان

نورپردازی در سقف کشسان

یکی از پر کاربردترین انواع نورپردازی در سقف کشسان استفاده از لوستر است. لوسترها به نوعی نورپردازی کلاسیک محسوب شده و نصب و اجرای آنها آسان است. یکی دیگر از مزیت های لوستر می توان به تنوع آن اشاره نمود؛ شما می توانید لوسترهای مختلفی را در طرح ها و اندازه های گوناگون برای نورپردازی سقف کشسان منزل یا محل کار خود انتخاب کنید. نور لوسترها معمولا با استفاده از لامپ های زرد و سفید تامین می شود و در عین سادگی جلوه خاصی برای سقف کشسان ایجاد می کند.

  • نورپردازی کریستال کوارسکی سقف کشسان

یکی دیگر از روش های نورپردازی روکار برای سقف های کشسان استفاده از چراغ های کریستال کوارسکی است. این نوع چراغ ها نور با حجم بالایی تولید نمی کنند و معمولا بر روی پارچه های غیر نور گذر سقف کشسان مانند لاکر نصب می گردند. معمولا از این نوع نورپردازی برای ایجاد حالت شب و ستاره در محیط های مختلف استفاده می گردد.

نورپردازی در سقف کشسان

اگر به دنبال یک نورپردازی شیک و چشم نواز برای سقف کشسان محیط های مرطوب مانند استخر یا سرویس های بهداشتی هستید، بهترین گزینه استفاده از کریستال کوارسکی است. زیر این نورپردازی از مقاومت بالایی نسبت به رطوبت برخوردار می باشد و همچنین مصرف انرژی بسیار پایینی نیز دارد.

  • نورپردازی هالوژن سقف کشسان

نورپردازی سقف کشسان در اتاق خواب

از دیگر پرکاربردترین و معروف ترین نورپردازی های سقف کشسان می توان به هالوژن اشاره نمود. با اینکه هالوژن ها معمولا درون بافت سقف قرار می گیرند اما به خاطر اینکه منبع نوری قابل مشاهده است، آنها در دسته بندی نورپردازی روکار قرار دارند. هالوژن ها در واقع لامپ های رشته ای هستند که در رنگ های مختلف عرضه می شوند و رنگ های سفید و زرد بیشترین استفاده را دارند. این لامپ ها برای نصب در سقف کشسان باید با کمک یک نگه دارنده به نام براکت به سقف اصلی متصل شوند. سپس پلتفرم مخصوص لامپ روی براکت قرار گرفته و به اندازه مشخصی فضای لازم در سقف کشسان با برش های دقیق ایجاد می شود و پلتفرم با سقف کشسان هم سطح می گردد.

2- نورپردازی از کنار Side Light

در این نوع نورپردازی از فیبرهای نوری بهره گرفته می شود که اطراف سقف کشسان قرار می گیرند. همانطور که گفته شد سقف های کشسان با طرح ها و شکل های مختلفی قابل اجرا است و می توان بر روی پارچه pvc هر نقش و نگاری با هر رنگی را در نظر گرفت.

یکی از انواع نورپردازی در سقف کشسان استفاده از نور در اطراف این پارچه بوده که با تابش از کنار طرح سقف را بیشتر در معرض نمایش قرار داده و باعث جذابیت آن می گردد.

  • نورپردازی فیبر نوری سقف کشسان

نورپردازی در سقف کشسان

این نورپردازی حالت کاملی ندارد و نور کمی تولید می کند، از این رو از آن در اطراف سقف کشسان استفاده می شود. معمولا از فیبر نوری به عنوان نورپردازی ساید لایت بیشتر برای حالت آسمان شب و شبیه سازی ستاره ها بهره گرفته می شود. این نوع نورپردازی مصرف پایینی داشته و هزینه انرژی آن کم خواهد بود. از دیگر مزیت های آن می توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و نم اشاره نمود.

فیبرهای نوری در نورپردازی ساید لایت سقف کشسان معمولا در فاصله 25 سانتی متری از سقف قرار می گیرند. همچنین فاصله لامپ ها از یکدیگر نیز 15 سانتی متر بوده و فاصله از لبه های نیز در حالت استاندارد 7 سانتی متر است. با این نوع نورپردازی شما می توانید نوری یک دست برای سقف کشسان داشته باشید.

3- نورپردازی از پشت Back Light

از دیگر انواع نورپردازی در سقف کشسان که جلوه شگفت انگیزی به محیط شما می بخشد می توان نورپردازی بک لایت را نام برد. در این نوع نورپردازی منبع نوری در قسمت پشتی سقف تعبیه شده و از بیرون قابل مشاهده نیست. نور بک لایت یکدستی شگفت انگیزی دارد و باعث پخش نور به صورت یکسان در تمام بخش های سقف کشسان می شود.

استفاده از این نوع نورپردازی برای تزئین سقف های کشسان طرفداران زیادی دارد و بسیاری از طراحان داخلی این مدل نورپردازی را توصیه می کنند. منابع نوری در نورپردازی بک لایت معمولا با فاصله 15 سانتی متری از یکدیگر در پشت سقف کشسان نصب می شوند. فاصله این منابع تا سقف نیز با توجه به طرح و رنگ سقف و سلیقه افراد می تواند متفاوت باشد. اما مانند فیبرهای نوری معمولا این منابع نوری برای نورپردازی بک لایت سقف کشسان در فاصله 25 سانتی متری از سقف و 7 سانتی متری از لبه ها قرار می گیرند.

  • نورپردازی اس ام دی SMD سقف کشسان

نورپردازی در سقف کشسان

اگر به دنبال یک نورپردازی جذاب و گیرا برای سقف کشسان منزل یا محیط کار خود هستید بهترین گزینه استفاده از ریسه های SMD است. این ریسه ها در پشت سقف کششی قرار گرفته و توانایی پخش نور بسیار بالایی را دارند. یکدستی ایجاد شده در نورپردازی توسط SMD باعث بهتر دیده شدن سقف و طرح و رنگ آن می گردد.

مصرف این نوع نورپردازی بسیار کم است و گرما و حرارت ندارند. شما می توانید ریسه های SMD را برای نورپردازی بک لایت سقف کشسان در رنگ های مختلف تهیه کنید. معمولا از رنگ سفید و زرد استفاده زیادی می شود اما گاهی اقوات با توجه به نوع طرح و رنگ سقف می توان از نورهای رنگی نیز بهره گرفت.

برای ساختمان های مجلل که از دکوراسیون داخلی لاکچری برخوردارند می توان از بک لایت چند رنگ استفاده نمود. برخی از ریسه های اس ام دی به گونه ای طراحی شده اند که می توان با توجه به محیط و سلیقه شخصی نور آنها را تغییر داد. این نورپردازی دارای لامپ هایی با رنگ های متفاوت است که به آن RGB گفته می شود و شما می توانید طیف مختلفی از رنگ ها را با استفاده از کنترل راه دور برای سقف کشسان ایجاد نمایید.

شاید برای شما هم مانند بسیاری از افرادی که قصد استفاده از یک نورپردازی مناسب و زیبا در سقف کشسان محل کار یا منزل خود دارند، سوالاتی پیش آید. در این بخش به ارائه پرتکرارترین و متداول ترین سوالات در این زمینه و پاسخ های آنها می پردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله و بررسی این سوالات و جواب ها ابهامات شما درباره نورپردازی سقف کشسان برطرف گردد و بتوانید بهترین نورپردازی را برای زیباتر کردن سقف و دکوراسیون داخلی خود انتخاب نمایید.

سوالات متداول

 

 آیا می توان از چراغ خطی برای نورپردازی سقف کشسان استفاده کرد؟

چراغ خطی یا همان نورپردازی خطی یکی از رایج ترین انواع نورپردازی محیط بیرون یا داخل ساختمان است که در سقف کشسان نیز کاربرد دارد. شما می توانید از رشته های اس ام دی یا ال ای دی به صورت خطی برای نورپردازی ساید لایت یا بک لایت در سقف کشسان استفاده کنید. چراغ های خطی نور یکدستی ایجاد می کنند و برای سقف های کشسان با طرح های هندسی گزینه ایده آلی محسوب می گردند.

پرکاربردترین انواع نورپردازی در سقف کشسان کدامند؟

روش های مختلفی برای نورپردازی و تزیین سقف کشسان وجود دارد که هر کدام به نوعی باعث پخش نور و زیباتر شدن سقف و محیط داخلی می شوند. اما معمولا از شیوه بک لایت بیشتر استفاده می شود زیرا نور یکسانی ایجاد کرده و مصرف بسیار کمی نیز دارد.

البته استفاده از لوسترها برای محیط های مجلل مانند لابی هتل ها، فضای رستوران ها، محیط های اداری و تجاری و … جهت نورپردازی سقف کشسان نیز طرفداران بسیاری دارد. این نوع نورپردازی کلاسیک بوده و باعث ایجاد فضایی خاص و بسیار زیبا و چشم نواز می گردد.

 تفاوت نورپردازی ساید لایت با نورپردازی بک لایت در سقف کشسان چیست؟

در نورپردازی ساید لایت منابع نوری در اطراف و کناره های سقف کشسان قرار می گیرند. در این روش پخش نور از اطراف صورت گرفته و مناسب سقف هایی است که نورگذر نمی باشند. اما در نورپردازی بک لایت رشته های نوری در پشت سقف کشسان تعبیه می شوند تا با پخش نور باعث بهتر دیده شدن طرح و رنگ سقف گردند. معمولا از نورپردازی بک لایت برای سقف های نورگذر که پارچه چاپی نازکی دارند استفاده می شود.

 کدام نوع نورپردازی در سقف کشسان مصرف کمتری دارد؟

اگر به دنبال میزان مصرف پایین انرژی در نورپردازی سقف کشسان هستید، بهترین گزینه استفاده از ریسه های SMD است. این نوع نورپردازی علاوه بر مصرف کم انرژی حرارت و دمای زیادی نیز ایجاد نمی کنند. تکنولوژی به کار رفته در این نورپردازی باعث مصرف برق کمتر و در عین حال پخش نور زیاد و یکدست می شود.

 برای اجرای نورپردازی سقف کشسان به کجا مراجعه کنیم؟

شرکت ها و مجموعه های مختلفی وجود دارند که کار اجرای سقف های کشسان را انجام می دهند. این مجموعه ها از تیم های مختلفی بهره می گیرند که بخش نورپردازی سقف را نیز می توانند به بهترین نحو انجام دهند. اگر به دنبال یک نورپردازی اصولی، مناسب و جذاب برای سقف کشسان محیط های مختلف منزل یا محل کار خود هستید می توانید به مجموعه توسعه افراز هوراد مراجعه کنید.

Rate this post